Nej det behövs inte.

Eh, jo..

Kopplingsdosor etc i ladugårdar skall uppfylla IP44. Jag har svårt att tro att en central tillåts hålla IP00.

...dessutom brukar försäkringsbolagen ha egn åsikter om elinstallationer i "lantrukets driftbyggnader".

Är din ladugård i ''drift'' eller är det bara verkstad och förråd. Är det ingen driftbyggnad då gäller vanliga installationsregler d.v.s att lokalens miljö och användningsområde styr eltmatralets minst IP-klass.
Tvättas det bilar eller används lokalen till snickeriverkstad med omfattande verksamhet då krävs det kapplingsklass IP 55. Är lokalen däremot en torr lokal utan ''smutsig eller fuktskapande'' verksamhet räcker IP 20.

Gäller jobbet en lantbruksbyggnad då är det lämpligt att kontakta en elfirma som jobbar med ''Bondgårdar'' eftersom dom kan alla specialkrav som bl.a försäkringsbolag kräver vid dessa installationer. I dom byggnaderna tillkommer olika åtgärder mot råttangrepp, sparkskydd vid kabelförläggning, potentiautjämning o.s.v. Dom kan alla definitioner på olika områden i byggnaden.

Redigerat:
Tackar så mycket för dokumentet och informationen. Ladan är inte i bruk mer än att vi har några kycklingar. Men jag har en verkstad för både träarbete och svetsning där.
Någon som har ett konkret exempel på en elcentral som är godkänd i ladugård?

Jag har satt upp några Fibox http://www.fibox.se/catalogs/catalog.taf?pg_parent=8

Den här sitter i maskinhallen där det kan bli rejält fuktigt.

Tänk på att montera fasskenorna i ovankant istf under dvärgarna så det inte samlas kondensvatten i skenorna.

Screen Shot 2014-07-20 at 4.55.33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ser väldigt bra ut. Vad är det där röda och vita på väggen bakom centralen? Någon form av brandskydd förmodar jag.
Ursäkta att jag ställer dumma frågor men vi flyttade nyss tillbaka till Sverige efter många år i USA, så jag vet inte vad vissa specialgrejor heter :-[

kingfranz skrev:
Ser väldigt bra ut. Vad är det där röda och vita på väggen bakom centralen? Någon form av brandskydd förmodar jag.
Den röda är vanlig formplyfa för att ha något att skruva i. Putsade kalkstensväggar är helt hopplösa i det avseendet. Sedan är det mycket riktigt brandskydd i form av Mineritskiva.

kingfranz skrev:
Ursäkta att jag ställer dumma frågor men vi flyttade nyss tillbaka till Sverige efter många år i USA, så jag vet inte vad vissa specialgrejor heter :-[
I know the feeling. Bodde där i 17 år. :)

Nej men! Vi var också där i 17. Orange County, CA. Var var du?

Andra sidan dessvärre. NJ och VA/DC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.