Nu har även jag fått upp lite spotar i badrummet.
18947Spot.jpg

Nu undrar jag om man måste ha inbyggnadsbox eller går det bra att köra utan? Det finns mycket plats runt omkring. Om man inte behöver en box ovanpå spoten hur blir det då med fukt och sådant? Kan det tränga förbi spoten ( vinklingsbar ,mellanrum mellan lampa och hållare)

Jocke

Jag glömde skriva att spotarna är på 12v, ingen isolering finns i närheten. Det jag mest undrar om mycket fukt tränger i mellan spotarna. Man vill ju inte att det ska bli fuktigt i träbjälklagret.

Jocke

Har du mekanisk frånluftsventilation samt ingen spott direkt över duschen så är det väl lugnt, annars får du väl hålla koll! Det verkar ju lite sent att komplettera med burkar nu...

ByggaNytt skrev:
Har du mekanisk frånluftsventilation samt ingen spott direkt över duschen så är det väl lugnt, annars får du väl hålla koll! Det verkar ju lite sent att komplettera med burkar nu...
Jag har mekanisk frånluftsventilation (värmeväxlare) och en spot direkt över duschen. ;) Jag har inte kopplat in spotarna ännu (måste måla taket först) så man kan ju sätta dit några boxar om man vill.
Om man inte har massa plåtburkar hemma, vad kan man använda sig av då som är billigt och bra? :)

Jocke

Billig lösing - Köp tomma färgburkar hos en färghandel. Kostar runt 20 kr/st

Hur har ni fäst boxarna?

Köpte fina "glasslådor" på Jula, skall dessa spikas fast, eller hur gör man?

/Fredrik

Det låter lite märkligt.

"lådorna" har som syfte att undvika brand. Spottar blir fruktansvärt varma, nu vet jag inte vilken effekt du har. Att det handlar om 12V har inget med saken att göra utan det som är viktigt är vilken effekt (20, 35 eller 50w?).

Du skriver att du har gott om utrymme ovanför, men hur bra är utrymmet?, de flesta spottar kräver 15-18 cm fritt uppåt.

Du skriver också att du har inte målat ännu så det gå att sätta dit fortfarande. Då undrar jag om du menar att du skulle ta ned gipsskivor etc för detta. För i så fall går det ju.

P
Syftet med burkarna är att erhålla rätt minimumavstånd till brännbart material. Dom är mao större än hålet och måste därför monteras innan gipsen skruvas upp (om man inte kommer åt från ovansidan förstås).
Olika spotar har olika krav på avstånd till brännbart material. Spotar för badrum skall vara klassade för detta ändamål, IP44, och är då tätade mot fukt.
Det finns även spotlights som inte har något krav på avstånd till brännbart och kan monteras direkt i t.ex. panel och köksskåp, så läs vad som står på förpackningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.