Hej
Jag har planerat att lägga vnylgov i tvättstugan. Den är cirka 6 km och är plastgolv. Behöver man ha foam under vnylgolv? Bauhaus rekommenderar att ha foam som underlag. 10 m foam kostar 900 kr.
Tacksam för tips och råd.
Mvh Bokani
Slitet plastgolv i tvättstuga med smuts och slitage nära en dörrlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning med information om b!design SPC-golv Udine, inklusive mått och garantidetaljer, på ett bord.
Skapa konto
Underlagsmatta vinyl B!Design DB1510 visas i en onlinebutik, rekommenderad för användning under vinylgolv.
Skapa konto

Bokani Bokani skrev:
Hej
Jag har planerat att lägga vnylgov i tvättstugan. Den är cirka 6 km och är plastgolv.
OK
Bokani Bokani skrev:
Behöver man ha foam under vnylgolv?
Nej man BEHÖVER väl inte. Man BEHÖVER inte lägga ett extra golv ovanpå det man har heller.
Bokani Bokani skrev:
Bauhaus rekommenderar att ha foam som underlag.
Där har vi väl svaret. Men om man läser vad tillverkaren skriver om vinylgolvet står det säkert exakt vad som gäller. Det brukar vara ganska väl specificerat hur underlaget skall vara beskaffat för att det nya golvet skall fungera/bli bra.
Bokani Bokani skrev:
10 m foam kostar 900 kr.
Det finns andra leverantörer. Tex har ofta Byggmax varit billiga när jag kollat. Om det är en prisfråga...
Bokani Bokani skrev:
tvättstugan. Den är cirka 6 km
Jag kunde inte hålla mig.🙄 Du är slarvig med enheter. Fast jag fattar, så inga problem.
Men jag håller med om att det är ganska mycket att betala över 1/2 miljon spänn för foam till tvättstugan?🤣
6 kilometers tvättstuga/10m per paket = 600paket á 900spänn st.

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
OK

Nej man BEHÖVER väl inte. Man BEHÖVER inte lägga ett extra golv ovanpå det man har heller.

Där har vi väl svaret. Men om man läser vad tillverkaren skriver om vinylgolvet står det säkert exakt vad som gäller. Det brukar vara ganska väl specificerat hur underlaget skall vara beskaffat för att det nya golvet skall fungera/bli bra.

Det finns andra leverantörer. Tex har ofta Byggmax varit billiga när jag kollat. Om det är en prisfråga...

Jag kunde inte hålla mig.🙄 Du är slarvig med enheter. Fast jag fattar, så inga problem.
Men jag håller med om att det är ganska mycket att betala över 1/2 miljon spänn för foam till tvättstugan?🤣
6 kilometers tvättstuga/10m per paket = 600paket á 900spänn st.
tack för svaret, du har rätt och det var fel enhet. 😂 det skulle vara kvm och inte km. tack

P
Bokani Bokani skrev:
Hej
Jag har planerat att lägga vnylgov i tvättstugan. Den är cirka 6 km och är plastgolv. Behöver man ha foam under vnylgolv? Bauhaus rekommenderar att ha foam som underlag. 10 m foam kostar 900 kr.
Tacksam för tips och råd.
Mvh Bokani
[bild][bild][bild]
Vad står det i läggningsinstruktionen?
Oftast kräver dessa flytande golv ett mellanlägg, men det finns billigare du kan använda lumpapp tex..

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vad står det i läggningsinstruktionen?
Oftast kräver dessa flytande golv ett mellanlägg, men det finns billigare du kan använda lumpapp tex..
jag kollade på deras hemsida på nätet men hittade ingen läggningsinstruktion eller rekommendation( https://www.bdesign-floors.com/sv). menar du att det gåt bra med vanliga Grålumppapp?
mvh bokani

P
Bokani Bokani skrev:
jag kollade på deras hemsida på nätet men hittade ingen läggningsinstruktion eller rekommendation( [länk]). menar du att det gåt bra med vanliga Grålumppapp?
mvh bokani

Ja lumpapp funkar till flytande golv såsom parkett, laminat, och dom nyare vinylgolven som läggs som laminatet..

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja lumpapp funkar till flytande golv såsom parkett, laminat, och dom nyare vinylgolven som läggs som laminatet..
Tackar

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Jag hade använt lumppapp. Kombinationen plastgolv+foam+vinylgolv kan bli väldigt mjuk.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade använt lumppapp. Kombinationen plastgolv+foam+vinylgolv kan bli väldigt mjuk.
Tack

Bokani Bokani skrev:
jag kollade på deras hemsida på nätet men hittade ingen läggningsinstruktion eller rekommendation( [länk]). menar du att det gåt bra med vanliga Grålumppapp?
mvh bokani
Här finns instruktionen
Hemsidan är på en märklig blandning av svenska, tyska och engelska. Pust!

Det finns alltså krav på golvets jämnhet som man skall uppfylla. Är golvet ojämnt får man jämna till det.

Underlagsmattan är till stor del avsedd som ljuddämpning.

Men läs själv om exakt den produkt du är intresserad av. Det verkar finna s ganska många.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
O O skrev:
Nej man BEHÖVER väl inte.
Nonsense. Foam fulfills several important roles. Among other things, it levels out small unevenness of the base. It reduces the noise that may appear on these unevenness (quiet click). Thermal insulation. Stabilization. So...? Doesn't it have to?

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
O O skrev:
Här finns instruktionen
Hemsidan är på en märklig blandning av svenska, tyska och engelska. Pust!

Det finns alltså krav på golvets jämnhet som man skall uppfylla. Är golvet ojämnt får man jämna till det.

Underlagsmattan är till stor del avsedd som ljuddämpning.

Men läs själv om exakt den produkt du är intresserad av. Det verkar finna s ganska många.
Tackar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.