12 952 läst ·
50 svar
13k läst
50 svar
Måste man anlita mäklare?
Jag köpte en tomt nyligen privat och anlitade en mäklare i samband med det för 15000kr (skrivartjänst kallas det). Säljaren föreslog att vi skulle fixa saken själva men jag visste att det inte är så enkelt.
Mäklaren fixar ju allt. Ett bra kontrakt, att lagfarten blir ändrad, att pengar blir betalda på ett säkert sätt utan bankavgifter och andra saker som kan dyka upp. I vårt fall ett gammalt skuldbrev som behövde åtgärdas.
Säljaren sa efteråt att det var en bra ide att anlita en mäklare.
Mäklaren fixar ju allt. Ett bra kontrakt, att lagfarten blir ändrad, att pengar blir betalda på ett säkert sätt utan bankavgifter och andra saker som kan dyka upp. I vårt fall ett gammalt skuldbrev som behövde åtgärdas.
Säljaren sa efteråt att det var en bra ide att anlita en mäklare.
Redigerat:
Vi köpte vårt hus privat, det enda vi behövde var en skriftlig värdering av huset för att få ett godkänt lån, kostade 2000:- hos en lokal mäklare. Den summan delade vi med säljaren, så mitt råd är att kolla exakt vad det är banken önskar och ring runt och fråga mäklare vad dom tar betalt för just den tjänsten. Banken kan inte låna ut pengar på ett värde som någon bara sagt.nino skrev:
Är inte bara arbetstiden vi har lokaler, it system med kontrakt som HK tar betalt för, ansvarsförsäkringar mm hur många timmar tror du det tar en plattsättare att göra ett badrum? Kostnaden för det är inte bara timmar. Bankerna är sjukt krångliga med att vad de behöver ha mmnino skrev:
Jacob Lund skrev:
Mäklaren får cirka 4000 kr i lön av 20 000 resten försvinner.nino skrev:
Har varit just plattsättare så det har jag jävligt bra koll på 😄😄Jacob Lund skrev:
Då förstår du konceptet med mer och mer kontroller och intyg som måste utfärdas och ansvaret efter allt är klart och något som i början är enkelt enligt kund är oftast mer komplicerat 😅 skrivnings uppdrag blir typ i 90 % av fallen en massa annat ocksånino skrev:
Nej, det måste man inte. Verkar vara ett enkelt fall för Er.nino skrev:
Skriv bara ett ordentligt köpekontrakt och ett köpebrev där ni kvitterar full betalning då pengarna finns på ert konto.
Bevittnade namnteckningar är alltid bra.
Lycka till !
Som @BirgitS redan skrev, kolla med Hemverket.nino skrev:
https://www.hemverket.se/
De borde passa bra för den här affären.
Vi sålde ett hus utan mäklare för ca 15 år sedan. Då anlitade vi en familjejurist till att hjälpa oss med överlåtelsen så allt blev rätt. Tror det då kostade 2000:-.nino skrev: