Jag köpte en tomt nyligen privat och anlitade en mäklare i samband med det för 15000kr (skrivartjänst kallas det). Säljaren föreslog att vi skulle fixa saken själva men jag visste att det inte är så enkelt.
Mäklaren fixar ju allt. Ett bra kontrakt, att lagfarten blir ändrad, att pengar blir betalda på ett säkert sätt utan bankavgifter och andra saker som kan dyka upp. I vårt fall ett gammalt skuldbrev som behövde åtgärdas.
Säljaren sa efteråt att det var en bra ide att anlita en mäklare.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nino nino skrev:
Morsan ska sälja ett hus hon har, inga lån
Värdering är gjord av LF mäklare
Har köpare som har fått lånelöfte.

Enl banken så måste det gå genom mäklare?
Det är 15.000:- som känns helt bortkastade

Kan det verkligen stämma?

Köparna har bott i huset i 10år så friskrivnings klausul kommer det att bli.
Vi köpte vårt hus privat, det enda vi behövde var en skriftlig värdering av huset för att få ett godkänt lån, kostade 2000:- hos en lokal mäklare. Den summan delade vi med säljaren, så mitt råd är att kolla exakt vad det är banken önskar och ring runt och fråga mäklare vad dom tar betalt för just den tjänsten. Banken kan inte låna ut pengar på ett värde som någon bara sagt.
 
  • Gilla
Hustrun och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är ju ett rent köp, utan villkor med friskrivning, ingen energibesiktning behövs osv

Hur många timmar tar det tror du?
Är inte bara arbetstiden vi har lokaler, it system med kontrakt som HK tar betalt för, ansvarsförsäkringar mm hur många timmar tror du det tar en plattsättare att göra ett badrum? Kostnaden för det är inte bara timmar. Bankerna är sjukt krångliga med att vad de behöver ha mm
 
  • Gilla
  • Haha
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
15000 kr var billigt vi tar numera minst 20 000 kr sjukt mycket papper banken vill ha med objektsbeskrivningar kontrakt med bilagor, sen allt ansvar nu för tiden med att var enda kontroll ska dokumenteras mm.
nino nino skrev:
Det är ju ett rent köp, utan villkor med friskrivning, ingen energibesiktning behövs osv

Hur många timmar tar det tror du?
Mäklaren får cirka 4000 kr i lön av 20 000 resten försvinner.
 
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Är inte bara arbetstiden vi har lokaler, it system med kontrakt som HK tar betalt för, ansvarsförsäkringar mm hur många timmar tror du det tar en plattsättare att göra ett badrum? Kostnaden för det är inte bara timmar. Bankerna är sjukt krångliga med att vad de behöver ha mm
Har varit just plattsättare så det har jag jävligt bra koll på 😄😄
 
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Mäklaren får cirka 4000 kr i lön av 20 000 resten försvinner.
Ja för hur många timmar? 🙂
 
nino nino skrev:
Har varit just plattsättare så det har jag jävligt bra koll på 😄😄
Då förstår du konceptet med mer och mer kontroller och intyg som måste utfärdas och ansvaret efter allt är klart och något som i början är enkelt enligt kund är oftast mer komplicerat 😅 skrivnings uppdrag blir typ i 90 % av fallen en massa annat också
 
nino nino skrev:
Morsan ska sälja ett hus hon har, inga lån
Värdering är gjord av LF mäklare
Har köpare som har fått lånelöfte.

Enl banken så måste det gå genom mäklare?
Det är 15.000:- som känns helt bortkastade

Kan det verkligen stämma?

Köparna har bott i huset i 10år så friskrivnings klausul kommer det att bli.
Nej, det måste man inte. Verkar vara ett enkelt fall för Er.
Skriv bara ett ordentligt köpekontrakt och ett köpebrev där ni kvitterar full betalning då pengarna finns på ert konto.
Bevittnade namnteckningar är alltid bra.

Lycka till !
 
ClasseClas
nino nino skrev:
Det är ju ett rent köp, utan villkor med friskrivning, ingen energibesiktning behövs osv

Hur många timmar tar det tror du?
Som @BirgitS redan skrev, kolla med Hemverket.
https://www.hemverket.se/
De borde passa bra för den här affären.
 
Kolla vad en jurist tar för att fixa dokumenten.
Kan vara billigare än 15.000 kr.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Frågan är vad värdet i att sova lugnt efter en fastighetsaffär är värd. Köpa kunskap kan vara fördelaktigt och kostnaden är en fis i rymden jämfört med köp/sälj summan
 
G G.L. skrev:
Frågan är vad värdet i att sova lugnt efter en fastighetsaffär är värd. Köpa kunskap kan vara fördelaktigt och kostnaden är en fis i rymden jämfört med köp/sälj summan
Vad är det för kunskap du tänker på då?
 
Jag tror att den genomsnittlige mäklaren har genom utbildning och erfarenhet bättre kunskap om fastighetsaffärer än den genomsnittlige fastighetsägaren.
 
G G.L. skrev:
Jag tror att den genomsnittlige mäklaren har genom utbildning och erfarenhet bättre kunskap om fastighetsaffärer än den genomsnittlige fastighetsägaren.
Det tror jag också.
Men vet inte varför man inte skulle sova lungt efter man sålt?
 
nino nino skrev:
Morsan ska sälja ett hus hon har, inga lån
Värdering är gjord av LF mäklare
Har köpare som har fått lånelöfte.

Enl banken så måste det gå genom mäklare?
Det är 15.000:- som känns helt bortkastade

Kan det verkligen stämma?

Köparna har bott i huset i 10år så friskrivnings klausul kommer det att bli.
Vi sålde ett hus utan mäklare för ca 15 år sedan. Då anlitade vi en familjejurist till att hjälpa oss med överlåtelsen så allt blev rätt. Tror det då kostade 2000:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.