12 506 läst ·
53 svar
13k läst
53 svar
Måste jag flytta avloppet?
Så gjorde jag i min sons första lägenhet Ett snyggt nytt badkar med svart front och en glasskiva mot ena väggen som hindrade stänk när man duschade. Många som tar bort badkaret ångrar sig efteråt.V varpan1 skrev:
Flytta handfatet så långt som möjligt neråt och sätt en fast duschvägg till höger om handfatet.R rogero1 skrev:Hej,
Min dotter har köpt sin första lilla lägenhet och vi ska göra om badrum och kök. Hon vill sätta in två stycken 90cm duschdörrar men eftersom det har varit badkar tidigare kommer golvbrunnen då att ligga utanför dörrarna, se ritning. Jag jag provat att spola vatten ungefär där den skulle sitta och fallet är bra och allt vatten rinner ner i brunnen. Är det några "lagar/regler" som gör att man inte får ha det så här eller några andra skäl förutom estetiskt?
Det är en lägenhet med betongbjälklag med relinade avlopp och det känns som en ganska stor apparat att bila, gjuta, ny brunn och relining som går över den gamla så vi vill helst slippa det. För någon som är van så kanske inte detta tar så lång tid. Vad tror ni om tid? Ska ringa några rörfirmor och kolla också.
Tack,
Man vill inte ha ett blött golv framför handfatet.
Eller sitter det en toalettstol neranför handfatet, som inte är inritad?
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Är det bra fall kan man tom sätta upp en draperistång 90x90 om man ser till att justera längden på draperiet så att det blir en lagom glipa på några cm mot golvet. Förutsatt att man har draperi av bra kvalitet som går att sy i, och som sagt en bra skrapa.DiscoDuck skrev:
Första, lilla lägenheten talar väl för att det inte är läge för stora, dyra och tidskrävande investeringar?
Själv tycker jag nog att duschdörrar av glas är överskattade. Bökiga att hålla rena och slamriga när man slår i armarna under duschning. Om fallet är tillräckligt är duschdraperier minst lika "stänksäkra" som glasdörrar/-väggar. Se till att välja draperier av god kvalitet. Inte hårda, plastiga utan mer "textil-lika". Ikea brukade ha några bra, men vet inte hur sortimentet ser ut nu.
Sätt upp draperistång i L-form ungefär som skissen så att golvbrunnen hamnar innanför. Det gör inget om handfatet stöter emot draperiet. Med rätt höjd på stången kommer draperiet (eller draperierna om det är en väldigt lång stång) att hänga ett par cm fritt över golvet när de torkar, medan de av vattnets tyngd sluter tätt mot golvet vid duschning. Lätt som en plätt. Med en duschskrapa ser man till att golvet är torrt när handfatet skall användas. I synnerhet om det finns golvvärme, lägg annars en golvhandduk eller lämplig matta där efteråt (ej gummerad) när det är dags för tandborstning.
En duschskrapa ser också till att hålla nere de generella fuktnivåerna på golv, väggar och i luft om det nu är så att badrummet är äldre. Gör det mer lättstädat också, vilket nog kan uppskattas av en färsk bostadsinnehavare. Ta dessutom gärna för vana att torka av blandare, rör och stång med mikrofibertrasa varje gång så slipper hon det trista kalkavlagringssputset efter en tid. Mikrotrasan har dessutom fördelen att ytterligare hålla nere fukttrycket på eventuellt gamla och tveksamma kakelfogar och silikontätningar runt blandar- och duschfästen.
Att bila upp gammal brunn i betongbjälklag är aldrig skoj, speciellt inte i äldre hus.
I vår gamla BRF förening var det standard att det blev hål i grannens tak under vid badrumsrenovering, de gamla gjutjärnsbrunnarna byggde så mycket i höjdled att det vara var ett par cm undertill. Men måsta man så måste man, se bara till att förvarna grannen.
I vår gamla BRF förening var det standard att det blev hål i grannens tak under vid badrumsrenovering, de gamla gjutjärnsbrunnarna byggde så mycket i höjdled att det vara var ett par cm undertill. Men måsta man så måste man, se bara till att förvarna grannen.
Om resten av badrummet är fräscht så hade jag kört vidare med brunnen där den är eller med badkar..
Men ska det renoveras så är det ju bara att flytta inte så stort jobb dock så tycker jag man ska kunna stå framför handfatet och duscha samtidigt (om jag nu tolkat skissen rätt).
Men ska det renoveras så är det ju bara att flytta inte så stort jobb dock så tycker jag man ska kunna stå framför handfatet och duscha samtidigt (om jag nu tolkat skissen rätt).
Kolla Drömkåken med Björn Skifs innan du flyttar brunnen!Kvackatore skrev:
Att bila upp gammal brunn i betongbjälklag är aldrig skoj, speciellt inte i äldre hus.
Kvackatore skrev:
Första badrumsrenoveringen som hände innan detta "fenomen" blev allmänt känt skedde på morgonen innan mäklaren skulle hålla visning av lgh under. Ingen var i lägenheten fram till mäklaren låste upp dörren med ett följe av spekulanter och möttes av ett badrum med hål i taket samt ett ganska tjockt lager betongdamm i hela lgh. 😅B bjurel skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det är väl bra att sätta upp skydd i lägenheten under, t.ex. stämp under golvbrunnen. Man vill inte riskera att det ramlar ner betongbitar i huvudet på grannen.Kvackatore skrev:
Sätt in kabin med avloppsrör ner i brunnen eller låt det bara rinna under dörren till golbrunnen. Bara vatten vid läcka tar sig dit är det väl ok.R rogero1 skrev:Hej,
Min dotter har köpt sin första lilla lägenhet och vi ska göra om badrum och kök. Hon vill sätta in två stycken 90cm duschdörrar men eftersom det har varit badkar tidigare kommer golvbrunnen då att ligga utanför dörrarna, se ritning. Jag jag provat att spola vatten ungefär där den skulle sitta och fallet är bra och allt vatten rinner ner i brunnen. Är det några "lagar/regler" som gör att man inte får ha det så här eller några andra skäl förutom estetiskt?
Det är en lägenhet med betongbjälklag med relinade avlopp och det känns som en ganska stor apparat att bila, gjuta, ny brunn och relining som går över den gamla så vi vill helst slippa det. För någon som är van så kanske inte detta tar så lång tid. Vad tror ni om tid? Ska ringa några rörfirmor och kolla också.
Tack,
Nissens skrev:
Det är föreningen som äger alla rörstammar….Vem som äger och ansvarar beror helt på stadgarna i flera BRF där jag bott står det att föreningen ansvarar för de rör för vatten och avlopp som betjänar flera olika lägenheter men de rör som enbart betjänar en lägenhet är BRF innehavarens ansvar. Normalt har man en avloppsstam dit varje lägenhet har sina egna rör kopplade och då ansvarar BRF för stammen medan lägenhetsinnehavaren ansvarar för de egna rören. Dock kan det finnas restriktioner för bilning i golvet pga tunna bjälklag som först bör kontrolleras med BRF styrelsen.