11 384 läst ·
62 svar
11k läst
62 svar
Måste jag betala? (OBS bara en liknelse/Mod)
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Fast det är en ganska dålig liknelse mellan trådarna. Ingen ifrågasätter att avtal skall hållas. Men i den andra tråden finns en tveksamhet om formuleringen underhåll. Innebär det verkligen att hyresgästen skall stå för reparationer/utbyte av fast installerad maskinutrustning.
Det är tänkbart att det är så det skall tolkas, men det är definitivt inte självklart.
Det är tänkbart att det är så det skall tolkas, men det är definitivt inte självklart.
Personligen tycker jag liknelsen är ganska bra. Men det kvittar vem som har rätt om den saken. Det som framförallt stör mig är när så många, tvärsäkert påstår att hyresgästen ska skita i kontraktet.H hempularen skrev:Fast det är en ganska dålig liknelse mellan trådarna. Ingen ifrågasätter att avtal skall hållas. Men i den andra tråden finns en tveksamhet om formuleringen underhåll. Innebär det verkligen att hyresgästen skall stå för reparationer/utbyte av fast installerad maskinutrustning.
Dock kan man nog säga som du, att det är tänkbart, men inte självklart.
Klart som fan att du ska betala, du har ju t.o.m. skrivit på ett köpesavtal.A AG A skrev:Jag köpte en snöslunga av en bonde i trakten. Jag sa att jag hade lite dåligt med pengar just nu. Han sa att det inte var några problem, utan han skrev ett kontrakt om att jag skulle betala när jag hade fått lön, som jag fick signera.
Detta var för tre månader sedan, och nu är bonden på mig, och vill ha pengarna.
Frågan är alltså om jag måste betala, är ett sådant kontakt giltigt
Bra, då vet vi vad du anser. Det får inte de i den aktuella tråden veta eftersom du gjort en ny om en snöslunga istället.A AG A skrev:
Hur konstigt som helst att inte bara skriva det i den tråden det gäller istället för att skapa en ny tråd med en saga du snickrat ihop själv… hoppas moderatorn ger dig feedback…
Redigerat:
Nu har jag inte hängt med i alla vändor. Men kontraktsbrott är givetvis okej om kontraktet inte följer lagar och regler.A AG A skrev:
A AG A skrev:
NORMALT UNDERHÅLL.
Det är inte normalt underhåll att en okunnig ska skruva i en elektriskt installation eller för den delen köpa nytt.
Underhåll är något annat. Om det inte kom fram att han skulle byta till nya saker. Men då är det inte underhåll längre.
Så din jämförelse är inte lik någonstans längre.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Handlar inte detta forum till stor del att få veta vad andra har för åsikter. Så, istället för att fråga rakt ut, gjorde jag en liknelse. Vad är problemet? Om du alltid svarar seriöst, samt står för dina svar och åsikter kan ju inget hända. Det jobbiga är om man själv är ett nättroll, vilket lätt framkommer om man svarar i påhittade trådar.Fel av Åke skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
När jag svarar i trådar förväntar jag mig att de är riktiga fall och inget hitte-på, precis som jag själv ställer seriösa frågor. Min åsikt om dig står fast.