Läste just här på sajten att det första som händer efter att bygglovet beviljats är att några kommungubbar gör en utsättning på tomten, och visar exakt var huset ska stå.

Vem ordnar detta?
Kvalitetsansvarige, husfabrikanten, vi själva eller kommunens byggnadsnämnd?

Vi fick bygglov beviljat förra våren men det är definitivt ingen utsättning gjord sedan dess. Visste inte ens att det krävdes. Trodde faktiskt inte det var så himla noga på decimetern VAR man placerar huset...

Utsättningen måste beställas hos kommunen. Den kommer inte av sig själv. Det brukar vara byggherren (du) eller byggföretaget som gör beställningen.

Noggranheten är lite olika från fall till fall beroende på hur planen för området ser ut. Räkna med att kommunen förväntar sig centimeternoggranhet.

Man kan även få tillstånd att sköta utsättningen själv. Kommunen är egentligen bara intresserad av att huset ska stå rätt vid kontrollmätningen.

Tack för ditt svar!
Jag blir faktiskt rätt sur att ingen meddelat oss detta. Ska man ha telepatisk förmåga för att kunna bygga hus? Hur kul hade det varit att träffa grävaren på landet om några veckor och få frågan "var är utsättningen, då!?" och inse DÅ att man skulle beställt en så´n?

Borde det inte följa med ett infoblad samtidigt som man får bygglovet?

Måste man betala för tjänsten också? (Dum fråga, KLART man måste hosta upp 20.000 för det OCKSÅ, eftersom allt annat kostar skjortan.) Minns du vad ni betalade för utsättningen?

Våran kommun (Uppsala) informerade om utstakningen. Det tycker jag alla kommuner borde göra men så verkar det inte vara.

Kostnaden minns jag mycket väl eftersom jag betalade räkningen för en halvtimme sedan: 5400 kr. Även detta skiljer säkert från kommun till kommun och jag tror att det även beror på hur många punkter man får utsatta.

Å, tack för svaret ACAC! Vi har en bra kontakt på lantmäteriet eftersom vi just styckat av en tomt. Kanske ska fråga honom? Tack för tipset och prisuppgiften!

Vi har gjort utsättningen själva eftersom att det är på landet och då gick det bra, ringde dit och det var de som tyckte att vi skulle göra det själva.
Men kontrollmätningen kommer man inte undan det görs när grunden är klar eller när huset är klart. Det kostar ca:3200:-

Ninni! Vi bygger också på landet, men hittills har vi inte mött alltför mycket välvilja från "kommungubbar", om jag säger så... Tror nog inte att de låter oss mäta själva.

Visst är det tröttsamt att ALLT kostar så mycket pengar? Först kanske 3.000 för att göra utsättningen och sedan ytterligare 3.000 för att kontrollmäta den (eller?). Bygglov kostar ett antal tusen och avslag på bygglov likaså. Dispenser och handpenningar och avtal och blääää! Jag tycker att pengarna rinner iväg på oväsentligheter.

P.S. Varför har du och jag bara EN stjärna, men General Failure har FEM? Är det för att vi inte skrivit lika många inlägg, eller?

Japp!

Aha! Och du som har skrivit mittemellan, YMCA, har tydligen TRE! Dessutom kallas vi för newbies medan du är full member och vissa andra kallas för Gud :o

Får jag fråga mer? Den som gör utsättningen, dunkar den ner några träpinnar i marken - eller vad?

Vi kan inte vara säkra på att någonting får vara kvar >:( på tomten. För att uttrycka mig lite diplomatiskt (om någon som känner mig läser detta) så har det "försvunnit" stolpar som markerar tomtgränser och dylikt förr.

Utsättning är en massa dunkande av pinnar...
Synd att folk plockar bort dem - det kostar ju varje gång man måste göra om det.

Vår husleverantör gav oss papper att skicka till kommunen där begäran av utstakning var ifylld - vi behövde bara kontrollera och skriva under.

//Anna

Jaha, vad smidigt. Vi fick inget sånt papper från Team Boro.
Men nu har jag pratat med en trevlig man på Byggnadsnämnden som skulle hjälpa oss att lösa detta snarast.

...dessutom var själva utstakningen inte så dyr....450:- per punkt tog vår kommun. Lägeskontrollen som de gör efteråt var inte så farligt dyr heller.

Man kan ta ett fristående bolag som gör utstakningen, men eftersom kommunen vill veta att det är gjort och OK så känns det bra att de för göra både utstakning och lägeskontroll....då får de "skylla sig själva" om utstakningen varit felaktig och huset hamnat snett. Annars kan de skylla på någon annan....

Observera att det oftast räcker med att bara markera ut fyra punkter även om huset hae en vinkel eller annat. Kolla det med grundentreprenören. Om man då betalar per punkt så blir det inte lika dyrt!

//Anna

Ja, det var ju bra att du kunde vara där och kolla. Tror nog att det är bra om man kan vara med så mycket som möjligt, fråga massor och lägga sig i en hel del - men det är en svår balansgång att göra det utan att stöta sig med folk!

Senaste budet vi fick, är att det minsann inte var så noga med utsättningen. Om det skulle vara lite fel jämfört med kartan så justerar man på kartan i efterhand (?). Fast jag tycker det känns osäkert och tror nog att jag föredrar att betala framför att huset hamnar lite fel.

Det jobbiga är att alla TYCKER så mycket. Byggnadsnämnden, kvalitetsansvarige, släktingar och andra förståsigpåare har olika åsikter om allt. Om man är förstagångsbyggare så är det inte alldeles enkelt att veta hur man ska bete sig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.