Jag har en dubbelram där det sitter en dimmer och under så sitter det en kron.

Jag är lite nyfiken på varför det är kopplat som det är och om det är ett vanligt sätt att koppla på.

För att använda dimmern, så måste ena brytaren på kronströmställaren vara på, annars så lyser inte lampan. Så fort kronställaren är på så kan man styra lampan antingen genom att trycka på "dimmerknappen" eller bara stänga av kronbrytaren igen. Den andra knappen på kronströmställaren vet jag inte vad den går till, har letat men hittar inget som den påverkar.

Bilderna på kablarna blev jättedåliga så jag får försöka förklara istället.

Svart kabel byglar från L på kronströmställaren till tändtrådssymbolen på dimmern. På undersidan av kronströmställaren är det två blåa kablar på varsin utgång som går till varsin koppklämma där de är ihopkopplade med en annan ledare. En röd i den ena och en mörkblå med ett svart streck på.

Den sista kabeln går till dimmern och den är svart och inkopplad på L, den går inte till någon wago i apparatdosan utan den går bara rätt upp i röret och det är väl förmodligen fasen.

Jag har inget problem med elen utan är bara nyfiken. Vad får man ut av den här kopplingen egentligen?
Närbild på elinstallation med blå, röda och svarta kablar anslutna till dosor bakom en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av dimmer och kronströmställare monterade i en dubbelram, med synliga svarta och blå kablar anslutna till kopplingspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har troligen varit just en kronkoppling av lampan i rummet, dvs att man kan tända två halvor av armaturen separat med de två vipporna på strömbrytaren. Du har då troligen två tändtrådar upp till dosan för lamputtaget.

Nu har man tydligen kopplat bort kronkopplingen eller så stöder inte din armatur kronkoppling. Kan du visa oss hur lamputtag och armaturens stickpropp ser ut?

Så någon har då varit smart och kopplat in en dimmer före kronomkopplaren för att kunna dimra lampan. Det blir lite av en dimmer-på-dimmer då kronkopplingen förr var "dimmern".
 
  • Gilla
karle2 och 1 till
  • Laddar…
Troligen kian du ta bort kronbrytaren helt, och bara ha dimmern som även får vara brytare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det har troligen varit just en kronkoppling av lampan i rummet, dvs att man kan tända två halvor av armaturen separat med de två vipporna på strömbrytaren. Du har då troligen två tändtrådar upp till dosan för lamputtaget.

Nu har man tydligen kopplat bort kronkopplingen eller så stöder inte din armatur kronkoppling. Kan du visa oss hur lamputtag och armaturens stickpropp ser ut?

Så någon har då varit smart och kopplat in en dimmer före kronomkopplaren för att kunna dimra lampan. Det blir lite av en dimmer-på-dimmer då kronkopplingen förr var "dimmern".
Den röda tändtråden var inkopplad i lamputtaget, den blåa kabeln låg i en torix med en vit kabel som kom från ett annat rör.
 
  • Lampskärm urtagen visar elsladdar och anslutningspropp, med en ölflaska i bakgrunden på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag i tak med olika kablar, en tändtråd (röd) och en Torix med en blå och vit kabel synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosan med flera färgade kablar, inklusive en röd tändtråd och en blå kabel i en torix tillsammans med en vit kabel, visas i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja då går den vidare till ett annat lamputtag, om det finns kvar. Kan vara värt att undersöka så att ingenting oförutsett blir spänningssatt när du trycker på strömbrytaren.
 
  • Gilla
karle2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.