Vi har knackat fram murstocken och tänker borsta tegelstenarna rena och jämna till fogarna lite. Fogarna har lite där och var hål. Går det bara att pyttsa i lite puts i hålen eller bör man kratsa hur alla fogar och sleva i lite nytt överallt?

Har läst mer idag på forumet och en del verkar mena att de helst ska fräsas ur en bit. Min fråga kvarstår, kan jag bara laga lite där det behövs eller blir det alldeles för olika färger?

Verkligen ingen som kan/vill ge ett svar?

cederbusch skrev:
Min fråga kvarstår, kan jag bara laga lite där det behövs eller blir det alldeles för olika färger?
Det är ju helt omöjligt att svara på utan att veta:
a: hur befintlig fog ser ut
b: hur den nya fogen ser ut
c: vilka krav du ställer på finnish

Det enklaste är väl att testa på en liten yta och se hur det blir. Kan du acceptera eventuella nyansskillnader (det är ju trots allt du som skall leva med resultatet) är det bara att köra på. Annars får du ta bort en del av den befintliga fogen.

Omöjligt behöver det väl inte vara. Någon måste väl ha provat och kan återge om det blir bra att endast komplettera fog. Oavsett hur det ser ut hos mig är ju frågan relevant.

Jag har inte så höga krav på finish, tvärtom får det gärna se lite rough ut. Men stora hål känns som de borda fogas igen. Får väl göra som du säger, prova där det inte syns sen.

Har mycket kompletterande fog på utsidan av huset och det ser väl ut sådär...
Bara det att jag ser att det är kompletterande säger kanske nåt? ;)
Men nu är det säkert ingen expert som gjort det iofs.

cederbusch cederbusch skrev:
Omöjligt behöver det väl inte vara. Någon måste väl ha provat och kan återge om det blir bra att endast komplettera fog. Oavsett hur det ser ut hos mig är ju frågan relevant.

Jag har inte så höga krav på finish, tvärtom får det gärna se lite rough ut. Men stora hål känns som de borda fogas igen. Får väl göra som du säger, prova där det inte syns sen.
Hej. Det går utmärkt att kratsa ur fog och foga dit ny. Gjorde det i köket och i badrummet. Kratsning kan göras med vilken morakniv eller tråkig skruvmejsel som helst. Fräsa och greja är överkurs. Ta dig in ett par centimeter och jämna till helheten med en smal stålborste. Damsug rent. Foga med en sk. Fogslev och kalkbruk. Blöt ordentligt med vatten. Blomspruta funkar bra. Jämna ut fogen med fogpinne eller offra en billig pensel. Låt brinna. Vill du slippa att det ”grusar” ner kan du försegla hela väggen med avsedd produkt. Bara kör ingång och lycka till.

N
Kul att du kommer med råd.
Men inlägget är från 2010.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.