Som nybliven husägare har jag dessvärre blivit så illa tvungen att boka in fällning av en riktigt rejäl Ask på tomten. Den har kastat ett par rejäla grenar och den står alldeles för nära grannens hus samt vår gäststuga för att det inte skall störa nattsömnen, om man säger så.

Men, inget ont som inte har något gott med sig - försöker jag tänka iallafall.

Vi har ju två kaminer!

Efter att ha googlat loss så får jag mycket bra information om hur man skall gå tillväga, men alla säger att man ska fälla på vintern när trädet är som torrast. Jag kan dock inte vänta till vintern!

Då jag inte har någon vettig vedbod (tror inte jag får bygga en heller) så har jag spånat på att göra en vedstapel till att börja med.

Frågan är alltså om det kommer funka, eller kommer veden vara för fuktig och börja ruttna?

Andra förslag mottages gärna.

Tacksam för svar!
/Nybörjarn
 
harry73
Vedstapel funkar bra. Du kan med fördel lägga veden på lastpallar så att den inte ligger direkt på marken. Du kan också lägga ett tak på vedstapeln, t ex takplåt.

För övrigt kan du bygga en enkel vedbod som är så låg att människor inte kan vistas i den. Då får du bygga den var du vill.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klyv och stapla luftigt och täck med ett tak och låt luften blåsa genom traven (=inga skydd på sidorna) , så kommer du nästa vinter ha fin ved att elda med.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
harry73
Ett enkellt sätt att bygga en vedbod är en lastpall på marken och en på båda sidorna. Sedan ett enkelt tak på. Den rymmer ca en kubik travad ved. Behöver man större, bygger man en likadan modul bredvid (och en till)

Jag hade som mest 8 stycken
 
Ett annat skäl till att fälla träd på vintern är att det är lättare att få det att falla åt rätt håll när det väger mindre, så oroa dig inte för veden, den torkar, men hugg upp det så snart som möjligt, det är lättare att klyva blöta kubbar, förutom att de väger mer ;-)
 
P Plutus skrev:
Ett annat skäl till att fälla träd på vintern är att det är lättare att få det att falla åt rätt håll när det väger mindre, så oroa dig inte för veden, den torkar, men hugg upp det så snart som möjligt, det är lättare att klyva blöta kubbar, förutom att de väger mer ;-)
Ah, okej. Det kommer bli sektionsfällning så arboristen är mer intresserad av vad det blir för väder snarare än årstid :)

Betryggande att höra - hade varit lite jobbigt att ha gjort allt jobb och ha ett par rötna, sura klabbar nästa år...
 
harry73 harry73 skrev:
Vedstapel funkar bra. Du kan med fördel lägga veden på lastpallar så att den inte ligger direkt på marken. Du kan också lägga ett tak på vedstapeln, t ex takplåt.

För övrigt kan du bygga en enkel vedbod som är så låg att människor inte kan vistas i den. Då får du bygga den var du vill.
Härligt, lastpallar kan jag få tag i så många jag vill. Så billigt som möjligt hade inte vart fel, fällningen kommer kosta en del.

Skulle en enkel plywoodskiva räcka som tak till lastpallslösningen i någon säsong tro?

Jag lär aldrig hantera såpass mycket ved igen, så det är högst provisoriskt...
 
harry73
Absolut, men vanlip takplåt tp20 är billigare och funkar också
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.