Ursäkta, har lite akut fråga - ska montera golvvärmeslang och insåg att jag inte hade satt mig in så mycket som jag borde i detta.
Kan armeringen läggas direkt på underlaget (EPS-betong i mitt fall) och sen lägger man flytspackel ovanpå? Trodde armeringen var tvungen att vara "mitt i " (i höjdled) i flytspackelkakan?
Tittade på både GVKs video och Finjas "typritningar" - där det ser ut som man lägger armeringsnätet dirket på EPS??
Jag gör gärna på detta vis - om det verkar ok - då mina distanser är för höga för den mängd flytspackel jag har och får plats med.
Kommentarer?
Kan armeringen läggas direkt på underlaget (EPS-betong i mitt fall) och sen lägger man flytspackel ovanpå? Trodde armeringen var tvungen att vara "mitt i " (i höjdled) i flytspackelkakan?
Tittade på både GVKs video och Finjas "typritningar" - där det ser ut som man lägger armeringsnätet dirket på EPS??
Jag gör gärna på detta vis - om det verkar ok - då mina distanser är för höga för den mängd flytspackel jag har och får plats med.
Kommentarer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För EPS är det inte ovanligt att man lägger nätet direkt på underlaget och sedan när man fäst armeringsmattan så fäster man slangen i denna. I pricip blir det ju en underkantsarmering då en överliggande flytspackelkaka eller slipsats kommer greppa nätet och suga in någon milimeter i EPSCementen.
En normal betonggjutning gör annars med armering mer centrerad om det inte är en medveten underkantsarmering
En normal betonggjutning gör annars med armering mer centrerad om det inte är en medveten underkantsarmering
@myrstack - tack för detta - mycket värdefullt att få detta just nu. Du låter som du gjort detta några gånger.T tank77 skrev:
Dock undrar man ju ändå lite om man tänker på sprickbildning osv, om det inte hade blivit starkare med att få upp armeringen ovanför slangen? Kanske oväsentligt i detta fall. Försöker hitta instruktioner från Kiilto men hittar inte det angåend armering.
Samtliga byggbeskrivningar jag känner till med flytspackling alt slipsats på ett bärande underlag innebär ett klenare rotnät samt armering i underkant. Även med EPSCement är det normen. Har aldrig riktigt slagit mig att lyfta armeringen dels pga den onödigt ökande materialåtgången och dels pga att det är förmodligen otrevligt att brottas med en trilskande golvvärmeslang på en svag armeringsmatta som inte likt en 8150 eller liknande besegrar en stel golvärmeslang alla dagar i veckan. Så jag kör enligt instruktion och har aldrig råkat ut för sprickor
japp, fick samma svar från Kiilto, mkt bra. TackarM myrstack skrev:Samtliga byggbeskrivningar jag känner till med flytspackling alt slipsats på ett bärande underlag innebär ett klenare rotnät samt armering i underkant. Även med EPSCement är det normen. Har aldrig riktigt slagit mig att lyfta armeringen dels pga den onödigt ökande materialåtgången och dels pga att det är förmodligen otrevligt att brottas med en trilskande golvvärmeslang på en svag armeringsmatta som inte likt en 8150 eller liknande besegrar en stel golvärmeslang alla dagar i veckan. Så jag kör enligt instruktion och har aldrig råkat ut för sprickor
du behöver inte ha armering övanpå eps om din badrum är under 10kvm. annars lägger man nättet direkt på underlag vid flytspackling.
Är det verkligen så att det ska ligga dikt an mot underlaget? Jag tror snarare att det inte spelar någon större roll vart armeringen ligger, så därför har praxis blivit det enklaste, dvs man lägger ut nätet först så man har något att fästa slangen i. Och med nätet i botten kan man kliva runt där utan att skada något.T tank77 skrev:
Jag byggde enligt Uponors anvisningar med rörhållarskena och armeringen över slangen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara