Jag har länge velat ha mässing som stänkskydd i köket och den skulle i så fall gå från bänkskivan hela vägen upp till tak. Men då mässingen blivit så dyr funderar jag på om någon här har något alternativ på mässing?

Har även funderat på foliering eller att lämna in plåtskivor till billackering, men vet inte om jag får ett liknande resultat. Är det någon här som har koll på vad jag kan använda istället för mässing? Eller om det går att köpa lite billigare mässing någonstans? Gissar också att mässingen måste lackas ifall den ska användas i kök?

Lägger in en bild (som jag hittat på nätet) för inspiration. Någon kanske vet vad de använt på bilden?

• Kök med mässingsfärgat stänkskydd som sträcker sig från bänkskiva till tak, belyst av hängande lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför nöja dig med mässing när det finns guld?
[bild]
[länk]
Sponsrar du?

H helldriver skrev:
Sponsrar du?
Nej, men guld lär ju vara den säkraste investeringen i dessa dagar :geek:

Har du hittat nått bra substitut för mässingen?
Är oxå intresserad!

V Villaekarve skrev:
Har du hittat nått bra substitut för mässingen?
Är oxå intresserad!
Jo jag köpte faktiskt plåtar från https://fmhstainless.se
Det kan jag varmt rekommendera.

Vi är intresserade av att göra samma sak. Hur tjocka plåtar köpte du och hur fäste du dem på väggen?

B Brydde skrev:
Vi är intresserade av att göra samma sak. Hur tjocka plåtar köpte du och hur fäste du dem på väggen?
Ursäkta så sent svar. Jag minns inte hur tjocka plåtarna var, men kring en 1 mm tjocka. Minns inte heller vad jag använde för att fästa skivorna, men det var någon tub från K-bygg som den lokala plåtfirman tipsade om. De hade använt samma tub när de fäst dessa skivor. Tror tuben var svart och grön.

H helldriver skrev:
Ursäkta så sent svar. Jag minns inte hur tjocka plåtarna var, men kring en 1 mm tjocka. Minns inte heller vad jag använde för att fästa skivorna, men det var någon tub från K-bygg som den lokala plåtfirman tipsade om. De hade använt samma tub när de fäst dessa skivor. Tror tuben var svart och grön.
Låter som Essves montagelim Pro1

S
Vet inte vad mässingsplåt kostar men det finns laminat som är belagt med metall. Man får limma de på någon bärare typ mdf eller spånskiva så du får beställa av ett snickeri i så fall.

jag har gjort så i min ”kaffebar”.

• Möbelhörn med träyta, svart knopp, ljusstrimmor. Omvänd rotation eller spegelvänt foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.