Hej! Jag har några frågor angående kakel i kök som jag hoppas att några kunniga kan hjälpa mig med. Jag har ett kök med väggplatta (tror det heter så) som ser ut som en imitation av kakel. Jag skulle vilja kakla denna yta. Ett alternativ är att riva bort det. Men smidigast vore om det gick att kakla direkt på det. Finns det fix/limm som fäster mot en sådan typ av plastig yta som gör att man kan kakla ovanpå det? Vad är en väggplatta för material? Om det inte går, hur sitter en sån här typ av väggplatta och hur tar man smartast bort den? Den ser ut att vara monterad bakom visa ställen vid täckskivorna på överskåpen och skuren med silikon som tätar mot på andra ställen. Se bilder. Finns det andra hjälpsamma lösningar som någon kan komma med? Jag är väldigt okunnig ska sägas men motiverad för vi ogillar utseendet på den starkt. Tack på förhand!

• En hand pekar på kanten av en köksvägg med väggplatta, som liknar kakel och är skuren till silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggplatta i kök som imiterar kakel, med mörk färg och vita foglinjer.
    Skapa konto
  • Modernt kök med induktionshäll och fläkt, omgiven av svarta väggplattor med kakelliknande utseende, samt kaffebryggare och köksredskap på bänken.
    Skapa konto
  • Väggplatta i köket med eluttag och laddare ansluten. Plattan är plastig och ser ut som mörkt kakel med ljusa fogar.
    Skapa konto
Det är en Fibo våtrumsskiva. Jag avråder sätta kakel ovanpå den, finns inget som förbjuder det men det kommer bli tjockt satan och svårt att få snyggt rent estetiskt. Du kan sätta upp vad som helst med rätt lim och vilja om man skiter I hur det blir 🤷‍♂️

Skivorna monteras med skruvar i skarven och lim. Av bilderna att döma så är det svårt att avgöra om skivorna går hela vägen upp till tak och köksskåpen är skruvade i dem. Om det är helt omöjligt att stå ut med utseendet så är steg ett att kika om skivorna går upp bakom köksskåpen.

• Gilla
Viktor Gotthardsson
  • Laddar…
För att svara mer konkret, nej sätt inte kakel oavnpå det kommer bygga för mycket i tjocklek och det kommer bli taskigt ned mot bänkskivan.

Ska du ta bort den så börjar du med att kolla om skivorna går upp bakom köksskåpen, gör de inte det så skär du i fogen för att frigöra skivorna, tar bort ena hörnlisten och bör då finna skruvar under och så tar du det där ifrån.

Går skivorna upp bakom köksskåpen så skulle jag råda dig att skruva ned dem och göra det rätt från början.

K Kimpaann skrev:
Det är en Fibo våtrumsskiva. Jag avråder sätta kakel ovanpå den, finns inget som förbjuder det men det kommer bli tjockt satan och svårt att få snyggt rent estetiskt. Du kan sätta upp vad som helst med rätt lim och vilja om man skiter I hur det blir 🤷‍♂️

Skivorna monteras med skruvar i skarven och lim. Av bilderna att döma så är det svårt att avgöra om skivorna går hela vägen upp till tak och köksskåpen är skruvade i dem. Om det är helt omöjligt att stå ut med utseendet så är steg ett att kika om skivorna går upp bakom köksskåpen.
Tusen tack för svar! Då kan jag tänka bort att sätta kakel ovanpå. Vad jag kan se så går skivan under täckskivorna på överskåpen men är ”silikonade” längs sidorna i övrigt runt skåpen och kanske därmed tillpassade där. Förstår att det absolut inte är någon garanti för det.

Men bra, då vet jag att första steget får bli att ta ner ett överskåp och se hur täckskivan sitter.
Ytterligare några frågor. När jag tagit bort skruvarna, så får man bryta bort skivorna med typ en kofot? Angående bakom skivorna, sitter det gipsskivor då och är det rimligt och tro att jag även kommer behöver byta dom för att det blir oundviklig åverkan på dom i och med att skivan är limmad mot. Är den limmad överallt mot gipsskivorna?

K Kimpaann skrev:
För att svara mer konkret, nej sätt inte kakel oavnpå det kommer bygga för mycket i tjocklek och det kommer bli taskigt ned mot bänkskivan.

Ska du ta bort den så börjar du med att kolla om skivorna går upp bakom köksskåpen, gör de inte det så skär du i fogen för att frigöra skivorna, tar bort ena hörnlisten och bör då finna skruvar under och så tar du det där ifrån.

Går skivorna upp bakom köksskåpen så skulle jag råda dig att skruva ned dem och göra det rätt från början.
Missade detta svar. Tack igen🙏🏼

Du behöver inte skruva ner något skåp för att se det, du borde kunna se det genom att skrapa i silikonfogen som är mot undersidan av ovanskåpen.

Har du tur så är våtrumsskivorna bara skruvade och silikonade i skarvarna. Då när du tagit bort skruvarna så ska du kunna vrida ut skivan från väggen och så lossnar det i skarven (likt ett klicksystem). Om de limmade i väggen bakom är det helt omöjligt att svara på vilken åverkan det blir på gipsen

• Gilla
Viktor Gotthardsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.