Vi planerar köksrenovering och har som vanligt enorm beslutsångest. Nu funderar vi på stänkskyddet på väggen bakom bänkskivan. Måste man verkligen ha kakel, glas eller något annat ”material”? Finns det inga väggfärger som skulle tåla att skvättas på och torkas av? Är det någon här som har gjort något sådant?

Vi har valt att måla vårt stänkskydd med en färg som heter easy to clean från Nordsjö. Den blir nästan lika matt som vanlig väggfärg men är helt ok att torka av. Vi har haft den nu i drygt 4 år och fungerar bra. Men klart att den kommer nog behöva målas om i framtiden. Vi har som du ser en rostfri bänk med ett lite högre uppvik i bakkant som skyddar mot spill och om man välter ut något. Modernt kök, träskåp, inbyggd spis, rostfri bänkskiva, ugn, minimalistisk design, fönster, ren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Splanen och 1 till
  • Laddar…
Jag har satt upp vanlig tapet och sedan två lager med lack ovanpå. Inga problem att torka av. Men våtrumsfärg fungerar nog minst lika bra. Nackdelen med färg är att det lätt blir fläckar av stark färg, typ tomatsås. Kanske går att måla och sedan lacka två lager ovanpå, men det är inget jag provat.

• Gilla
MalinT1 och 1 till
  • Laddar…
Vi tittade även på vanlig våtrumsfärg men den har en mycket glansigare yta som gör att övergången till vanlig väggfärg blir tydligare. Ljuset faller också annorlunda på våtrumsfärg. Till höger om hörnet så är det easy to clean men till vänster är det vanlig matt väggfärg då den vanliga köksväggen börjar där. Vi ville ha en så diskret övergång som möjligt.
Köksbänk med brödrost och kaffebryggare under ljust träskåp, vita vägguttag, minimalistisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
R Rickard_C skrev:
Vi har valt att måla vårt stänkskydd med en färg som heter easy to clean från Nordsjö. Den blir nästan lika matt som vanlig väggfärg men är helt ok att torka av. Vi har haft den nu i drygt 4 år och fungerar bra. Men klart att den kommer nog behöva målas om i framtiden. Vi har som du ser en rostfri bänk med ett lite högre uppvik i bakkant som skyddar mot spill och om man välter ut något. [bild]
Tack! Den färgen får vi ta och kolla på. Måla om lite då och då är ju inget problem, det är ju en ganska liten yta.

M MWHN skrev:
Jag har satt upp vanlig tapet och sedan två lager med lack ovanpå. Inga problem att torka av. Men våtrumsfärg fungerar nog minst lika bra. Nackdelen med färg är att det lätt blir fläckar av stark färg, typ tomatsås. Kanske går att måla och sedan lacka två lager ovanpå, men det är inget jag provat.
Tack! Lackad tapet kan vara ett alternativ värt att undersöka. Om inte annat kan man prova med målat först och sedan tapetsera eller till och med kakla om några år om målat visar sig vara tråkigt i längden.

• Gilla
MWHN
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.