Hej, har en vvb (Gorenje TGR 80 N) i en frigga.
Den har nu börjat skapa utfällningar, frasiga flakes runt ena kopplingen.
Tittar inte där så ofta men nu upptäckte vi det av en slump.
Beror det på anod eller kanske något helt annat?
Har hört att vissa beredare kräver att man byter anod då och då - medans andra beredare inte har anod vilket säkert beror på materialet. (Den i vårt hus har vi inte bytt något på 30 år och hoppas att det är rätt
.)
Men Gorenjen har anod, enligt manualen, dock står det varken hur ofta eller hur man byter - bara att det ska göras av auktoriserad tekniker. Finns det bara en sorts anod eller beror det på vattenkvalitet och annat?
Annan info: Beredaren sattes in slutet 2018 och har varit igång sedan dess. Dock har det inte flödat speciellt många liter genom den då den sitter i ett litet gästhus.
Den har nu börjat skapa utfällningar, frasiga flakes runt ena kopplingen.
Tittar inte där så ofta men nu upptäckte vi det av en slump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror det på anod eller kanske något helt annat?
Har hört att vissa beredare kräver att man byter anod då och då - medans andra beredare inte har anod vilket säkert beror på materialet. (Den i vårt hus har vi inte bytt något på 30 år och hoppas att det är rätt
Men Gorenjen har anod, enligt manualen, dock står det varken hur ofta eller hur man byter - bara att det ska göras av auktoriserad tekniker. Finns det bara en sorts anod eller beror det på vattenkvalitet och annat?
Annan info: Beredaren sattes in slutet 2018 och har varit igång sedan dess. Dock har det inte flödat speciellt många liter genom den då den sitter i ett litet gästhus.
Redigerat:
Gorenje själva säger att anoden förmodligen käkats upp, den ska bytas varannat år tydligen.
Får ta å köpa ett par stycken då så man har och försöka byta. Ska vara från ovansidan, vilket ju låter bra så man slipper tömma först.
Får ta å köpa ett par stycken då så man har och försöka byta. Ska vara från ovansidan, vilket ju låter bra så man slipper tömma först.
Den korrosion som redan har skapats blir inte bättre, men anoden kommer att minimera mängden ny korrosion så länge den byts i tid. Frågan är dock hur mycket gods som är kvar om du har fått så stora utfällningar på utsidan av röret?
Klicka här för att svara