Åsa Lund
Har släpat upp en gammal Partner till mammas nya hus intill Torpet.
Kommer garanterat återkomma med frågor om den :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har släpat upp en gammal Partner till mammas nya hus intill Torpet.
Kommer garanterat återkomma med frågor om den :D
partner.. (y)
fina grejer
 
Maskintok skrev:
partner.. (y) fina grejer
Är det? Jag trodde det mest var billiga "amatörprylar". Har en gammal partnersåg som jag tror köptes på Obs (KF/Coop) en gång i tiden. Den har i och för sig varit långlivad men känns lite tung och klumpig i förhållande till prestandan.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är det? Jag trodde det mest var billiga "amatörprylar". Har en gammal partnersåg som jag tror köptes på Obs (KF/Coop) en gång i tiden. Den har i och för sig varit långlivad men känns lite tung och klumpig i förhållande till prestandan.
Nja det beror ju på vilken modell..
Men partner är och var grunden till de säkerhets grejerna som sitter på alla sågar idag.. Kastskyddet, kedjetappen, skydd för högerhanden..
värmen i handtagen..
avvibreringen..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N
Hej vad vet du om gilson st826 snöslunga? Får man reservdelar till en sådan ännu? Duger dom till något?
 
P
N Niq skrev:
Hej vad vet du om gilson st826 snöslunga? Får man reservdelar till en sådan ännu? Duger dom till något?
Jo det ska nog gå.. :thinking:
toro och ariens är samma grejer...

Vad är det du letar efter?
Jo fina slungor.. har en systerslunga toro 625
 
N
Ok jag letar snöslunga och hittade en från 80 talet. Men lyckas inte hitta så mycket info om den. Har iofs bara hunnit söka lite hastigt. Vet du hur stor motor den har och vad för effekt?
Har Toro och Ariens samma nummer eller heter dom något annat?
 
N Niq skrev:
Hej vad vet du om gilson st826 snöslunga? Får man reservdelar till en sådan ännu? Duger dom till något?
Har en Gilson 51081 jordfräs med 5hp briggs motor.
Gjorde i ordning den förra året. Fungerar kanon... se till att det är olja i snäckväxeln....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Här ett problem som inte behöver lösas, men man kan ju spåna om vad det kan vara.
Köpte min 2a Klippo 2003, den första beg 1986.
Den senare har en egenskap den haft från dag ett, den startar inte varm. Stänger man av den får man vänta 20-30 Min innan den går igång. Annars startar den alltid på första rycket, eller rättare sagt, om man primar 4 ggr. Primar man 3 ggr som det står, får man dra 2 gånger.
Men den startar aldrig varm.
Har fixat en låsning till dödmansgreppet, så man kan släppa klipparen utan att den stannar, så det är egentligen inget problem för mig.
Motormodellen var helt ny det år jag köpte den, med moderniteter som toppventiler !!!
Den gamla med sidventiler startade varm som kall, kanske det är felet :thinking:;):rofl::crysmile:
Närbild av en Briggs & Stratton 55 INTEK Edge OHV motorn på en Klippo gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Isakare Isakare skrev:
Här ett problem som inte behöver lösas, men man kan ju spåna om vad det kan vara.
Köpte min 2a Klippo 2003, den första beg 1986.
Den senare har en egenskap den haft från dag ett, den startar inte varm. Stänger man av den får man vänta 20-30 Min innan den går igång. Annars startar den alltid på första rycket, eller rättare sagt, om man primar 4 ggr. Primar man 3 ggr som det står, får man dra 2 gånger.
Men den startar aldrig varm.
Har fixat en låsning till dödmansgreppet, så man kan släppa klipparen utan att den stannar, så det är egentligen inget problem för mig.
Motormodellen var helt ny det år jag köpte den, med moderniteter som toppventiler !!!
Den gamla med sidventiler startade varm som kall, kanske det är felet :thinking:;):rofl::crysmile:
[bild]
tändspolen.. vanligt fel på dessa..
 
P
N Niq skrev:
Ok jag letar snöslunga och hittade en från 80 talet. Men lyckas inte hitta så mycket info om den. Har iofs bara hunnit söka lite hastigt. Vet du hur stor motor den har och vad för effekt?
Har Toro och Ariens samma nummer eller heter dom något annat?
svårt att säga korrekt.. Då många byter motorerna..
Men 826 bör ha 8 hk..
925 hade 9 hk.. 1025 hade 10hk..

toro och ariens har inte samma nr..
 
P
den inköpta Hva 242an..gav lite funderingar..
Trodde det var Svänghjulet som hoppat ur läge.. Men nä..
Så rörde jag på vevaxeln och motorn talade..
Den sa va det var...
En felaktig kolvring.. Som vippar i kolvringsspåret i kolven...
 
Maskintok skrev:
tändspolen.. vanligt fel på dessa..
Spännande, kanske ska investera i en ny. Märkligt bara att den funkat i 18 år med samma fel.
 
P
Isakare Isakare skrev:
Spännande, kanske ska investera i en ny. Märkligt bara att den funkat i 18 år med samma fel.
De kan gå längre än så..
Har en klippo som gått med detta problem i 30 år.. kunden slår inte av maskinen förens han är klar.. :rofl:
 
N
Vad kan du säga om en Yardman 7110 de?
Den är lite nyare och med lite mera effekt än Gilsonen. Hur är kvalitén på dom?

Hur ser man annars om en Gilson har växellåda eller friktionsdrivning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.