151 269 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Är det plastkragar på begränsningsskruvar av metall så det går att bända av?
Kan man se beläggningar på nåt sätt?
Det kommer väl sluta med att mina trimmer släpper ut mer avgaser än hela Motorlabb i Lund (som fått ny rening alldeles nyss)
Kan man se beläggningar på nåt sätt?
Det kommer väl sluta med att mina trimmer släpper ut mer avgaser än hela Motorlabb i Lund (som fått ny rening alldeles nyss)
Ja det brukar gå att antingen benda sönder eller att trycka in och skruva ut skruvarna helt för att sedan skruva tillbaka utan begränsningarna..Åsa Lund skrev:
Nja kör du på miljöbränsle så är det ingen fara
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Har du en trasig primerblåsa på häcksaxen eller fattar jag fel? Läge att byta till en hel isf...S Svante Svenson skrev:Okidoki! Stihl HS45 häcksax som är paj, den fungerade finfint tidigare i somras. Sen bytte jag dock primerblåsa mellan häcksaxen och trimmern då trimmerns primerblåsa blivit biten i och dessutom lite sprucken. När jag nu skulle använda häcksaxen så är den svårstartad och dör på tomgång, och sen i stort sett omöjlig att starta igen. Jag har plockat bort och borstat av luftfiltret, haft loss förgasaren lite och sprutat med förgasarrengöring och lirkat upp bränslefiltret och torkat av det, sen tog tiden lite slut (utan att den blev bättre). Den har bara gått på färdigblandad akrylat hela livet och är kanske 3 år gammal eller så. Det som syntes av cylindern när förgasaren var väck såg finfint ut. Vad är nästa steg? Byta packningar? Starta den och sen spraya med startgas eller vatten eller nåt på ställen där luft skulle kunna läcka in? Eller byter man förgasaren direkt?
Svarar sent omsider på min egen fråga. Fick äntligen anledning att riva isär detta i helgen. Mycket riktigt är tanken att spaken skall vara direkt/stumt kopplad till kammen som spänner kedjan, men axeln som kammen sitter på är bara nitad i ett runt hål i spaken. Med tiden börjar förbandet slira vilket sabbar hela funktionen.C cpalm skrev:
Problemet var nu att fixera axeln i rätt läge så att kammens ändlägen blir rätt. Denna modellserie såldes som Poulan och även McCulloch i USA och efter att ha luskat ut motsvarande modellnummer hittade jag lite mer information, bl.a. denna video som handlar om exakt detta problem som tydligen är vanligt förekommande.
Väl i rätt läge drog jag ett antal rejäla körnslag i nitförbandet för att hindra det från att slira.
Om någon annan ger sig på detta rekommenderar jag mycket starkt att inte skruva loss kammen från axeln. Fjädern är hårt spänd och gör det till en riktigt kunglig smärta i r-ven att få dit igen.
När den väl fungerar som den skall funkar kedjespännaren i kombination med den verktygslösa låsningen av svärdet á la Stihl rätt bra, så rätt tänkt men dåligt genomförande.
Här kommer dagens fråga @Maskintok
Syrran och svåger har köpt Stuga där denna rackare ingick i bohaget. Startar givetvis inte trots att den enligt säljaren varit igång "alldeles nyss men kanske behöver nytt batteri"
Har du nåt stalltips?
Syrran och svåger har köpt Stuga där denna rackare ingick i bohaget. Startar givetvis inte trots att den enligt säljaren varit igång "alldeles nyss men kanske behöver nytt batteri"
Har du nåt stalltips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ska vi se..Åsa Lund skrev:
gnista.
bränsle.
luft.
Det är det som behövs..
Jag skulle börja med gnistan.. nytt stift eller kolla gnistan.
Sedan skulle jag öppna koppen på förgasaren.. Och kolla om där är en massa beläggningar eller skit..




