Åsa Lund
Är det plastkragar på begränsningsskruvar av metall så det går att bända av?
Kan man se beläggningar på nåt sätt?

Det kommer väl sluta med att mina trimmer släpper ut mer avgaser än hela Motorlabb i Lund (som fått ny rening alldeles nyss)

A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är det plastkragar på begränsningsskruvar av metall så det går att bända av?
Kan man se beläggningar på nåt sätt?

Det kommer väl sluta med att mina trimmer släpper ut mer avgaser än hela Motorlabb i Lund (som fått ny rening alldeles nyss)
Ja det brukar gå att antingen benda sönder eller att trycka in och skruva ut skruvarna helt för att sedan skruva tillbaka utan begränsningarna..

Nja kör du på miljöbränsle så är det ingen fara:rofl:

A
Exploded view diagram of Stihl FS 38 carburetor components and assembly.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exploded view diagram of a Stihl FS 38 carburetor with labeled parts for assembly.
Skapa konto

förgasarna till stihl fs 38

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
Exploderad vy av en motor med numrerade delar inklusive vevhus och cylinder.
Skapa konto

vevhuset... Som man limmar ihop..

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
A
Explosionsritning av en ljuddämpare med demonterbar sotningsats för en motor.
Skapa konto

ljuddämparen med sotningsatsen som man kan demontera

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
B
S Svante Svenson skrev:
Okidoki! Stihl HS45 häcksax som är paj, den fungerade finfint tidigare i somras. Sen bytte jag dock primerblåsa mellan häcksaxen och trimmern då trimmerns primerblåsa blivit biten i och dessutom lite sprucken. När jag nu skulle använda häcksaxen så är den svårstartad och dör på tomgång, och sen i stort sett omöjlig att starta igen. Jag har plockat bort och borstat av luftfiltret, haft loss förgasaren lite och sprutat med förgasarrengöring och lirkat upp bränslefiltret och torkat av det, sen tog tiden lite slut (utan att den blev bättre). Den har bara gått på färdigblandad akrylat hela livet och är kanske 3 år gammal eller så. Det som syntes av cylindern när förgasaren var väck såg finfint ut. Vad är nästa steg? Byta packningar? Starta den och sen spraya med startgas eller vatten eller nåt på ställen där luft skulle kunna läcka in? Eller byter man förgasaren direkt?
Har du en trasig primerblåsa på häcksaxen eller fattar jag fel? Läge att byta till en hel isf...

Åsa Lund
Klippo på Stugan behöver lite kärlek, bland annat nytt dragsnöre.
Och så var det det här med ny sorts soppa i tanken. Vad ska man välja nu efter 1 augusti? 98?

• Gilla
1
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
Sprängskissen hade jag, men där saknas kedjespänningsmekanismen. Antar att den reservdelsmässigt är en integrerad del av kåpan.
Manualen antyder iallafall att det stämmer att kammen borde vara uppspänd när spaken står i install-läge.
Svarar sent omsider på min egen fråga. Fick äntligen anledning att riva isär detta i helgen. Mycket riktigt är tanken att spaken skall vara direkt/stumt kopplad till kammen som spänner kedjan, men axeln som kammen sitter på är bara nitad i ett runt hål i spaken. Med tiden börjar förbandet slira vilket sabbar hela funktionen.

Problemet var nu att fixera axeln i rätt läge så att kammens ändlägen blir rätt. Denna modellserie såldes som Poulan och även McCulloch i USA och efter att ha luskat ut motsvarande modellnummer hittade jag lite mer information, bl.a. denna video som handlar om exakt detta problem som tydligen är vanligt förekommande.

Väl i rätt läge drog jag ett antal rejäla körnslag i nitförbandet för att hindra det från att slira.

Om någon annan ger sig på detta rekommenderar jag mycket starkt att inte skruva loss kammen från axeln. Fjädern är hårt spänd och gör det till en riktigt kunglig smärta i r-ven att få dit igen.

När den väl fungerar som den skall funkar kedjespännaren i kombination med den verktygslösa låsningen av svärdet á la Stihl rätt bra, så rätt tänkt men dåligt genomförande.

A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Klippo på Stugan behöver lite kärlek, bland annat nytt dragsnöre.
Och så var det det här med ny sorts soppa i tanken. Vad ska man välja nu efter 1 augusti? 98?
Nä kör med E10. eller 95 oktan om det fortfarande finns.. vissa mackar ska ha kvar detta..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B breakman skrev:
Har du en trasig primerblåsa på häcksaxen eller fattar jag fel? Läge att byta till en hel isf...
Haha. Ja alltså den bytte jag till en ny, men glömde såklart skriva det.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Åsa Lund
Här kommer dagens fråga @Maskintok
Syrran och svåger har köpt Stuga där denna rackare ingick i bohaget. Startar givetvis inte trots att den enligt säljaren varit igång "alldeles nyss men kanske behöver nytt batteri" :rofl:
Har du nåt stalltips?
Person i grönt och mössa kontrollerar motor på röd äldre åkgräsklippare i skogsmiljö.
Skapa konto
Barnhand på röd gräsklippare modell 110/96, delvis synlig däck och skogsmark i bakgrunden.
Skapa konto
Röd gräsklippare av märket Murray, modellnummer och tekniska specifikationer visas på en etikett.
Skapa konto

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Här kommer dagens fråga @Maskintok
Syrran och svåger har köpt Stuga där denna rackare ingick i bohaget. Startar givetvis inte trots att den enligt säljaren varit igång "alldeles nyss men kanske behöver nytt batteri" :rofl:
Har du nåt stalltips?
[bild] [bild] [bild]
Då ska vi se..

gnista.
bränsle.
luft.
Det är det som behövs..

Jag skulle börja med gnistan.. nytt stift eller kolla gnistan.

Sedan skulle jag öppna koppen på förgasaren.. Och kolla om där är en massa beläggningar eller skit..

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Skickar dina tips till de djupa skogarna i Hässleholm, tack!
Återkommer :)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skickar dina tips till de djupa skogarna i Hässleholm, tack!
Återkommer :)
Finns här(y)

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Svågern hade bekant, fd bilmekare, på besök idag. Denne tog med sig maskinen hem. Trodde visst det var fel på motorn? Får se vad det blir för feedback sen. Tack ändå!

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.