P
nino nino skrev:
Enkelt att byta på dom?
Borde väl finnas på lokala firman hoppas jag, ska dit å kika imorgon
Primerhus till röjsåg eller trimmer, svart med genomskinligt bubbla, på en webbutikssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser den ut

• Gilla
nino
  • Laddar…
Åsa Lund
Lade en ljuddämpare på grillen i fem minuter. Funkade kanon sen

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lade en ljuddämpare på grillen i fem minuter. Funkade kanon sen
härligt.
Det är så roligt när mina råd kommer till användning och pengar sparas(y)

Unikt namn
Maskintok skrev:
vinkelslip.
Sedan tar man och slipar kniven, från en sida. aldrig som en kökskniv.
Även om den är skadad.
Allt det skadade ska slipas bort.
gör detta lugnt och i omgångar så att inte metallen blåanlöps för då försvinner härdningen...
Vad skulle du välja för skiva att slipa med?

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad skulle du välja för skiva att slipa med?
slipskiva.
Jag kör även med kapskiva men det blir lättare med slipskiva.
Sedan en flapdisk på slutet.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Röjsåg som inte använts på många år. Startade den förra sommaren och då funkade den fint. Sista gången innan hösten tålde den plötsligt inte gaspådrag. Startade och gick på tomgång men dog vid gaspådrag. Gjorde inget mer utan tog nu fram den igen och den är nu stendöd. Ser inte att den ger gnista. Ska börja med att byta stift men vad kan problemet vara med att den dör vid gaspådrag? Kör på Aspen tvåtaktsbränsle. Röjsåg av märket Jonsereds med verktyg på en trätrall, närbild vid felsökning.
Skapa konto
Närbild av en rostig och sliten röjsågs etikett från Emab-Electrolux Motor AB.
Skapa konto
Tändstift på träbakgrund, uttaget för byte eller kontroll från röjsåg som inte startar.
Skapa konto

• Gilla
1
  • Laddar…
P
M Myckling skrev:
Röjsåg som inte använts på många år. Startade den förra sommaren och då funkade den fint. Sista gången innan hösten tålde den plötsligt inte gaspådrag. Startade och gick på tomgång men dog vid gaspådrag. Gjorde inget mer utan tog nu fram den igen och den är nu stendöd. Ser inte att den ger gnista. Ska börja med att byta stift men vad kan problemet vara med att den dör vid gaspådrag? Kör på Aspen tvåtaktsbränsle.[bild] [bild] [bild]
tändstift..
membran.
bränslefilter.
bränsleslang.
Det är det vanliga..
Annars så packboxar.
cylinderfotspackning.

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
P
jonsered rs 45.
Har en jag med som jag håller på med.
Samma tändspole som Hva 250rx, 252rx, 254, 55,jonsered 2051,2054,2055, rs 51,52.

förgasare som ovanstående.
Kolv som Hva 242,42, 244.

Koppling som.
Hva 55,254,244,250, jonsered rs 40,45,51,52.
2051,2054,2055.

man byter bara backarna och fjädrarna.

vibbkuddar som till hva 242,254.rs 51,52.
hva 252rx.

P
M Myckling skrev:
Röjsåg som inte använts på många år. Startade den förra sommaren och då funkade den fint. Sista gången innan hösten tålde den plötsligt inte gaspådrag. Startade och gick på tomgång men dog vid gaspådrag. Gjorde inget mer utan tog nu fram den igen och den är nu stendöd. Ser inte att den ger gnista. Ska börja med att byta stift men vad kan problemet vara med att den dör vid gaspådrag? Kör på Aspen tvåtaktsbränsle.[bild] [bild] [bild]
Ta av dämparen också..
Så du är helt säker på att allt är okej.

Gräsklippare från 1991 med 3,5hp briggs & stratton. Fick nytt membran mellan förgasare och tank då den var extremt svårstartad tidigare ... Gjorde även ren tank och förgasare samt luftfilter...

Nu startar den lätt (två drag) .... den och går fint men stannar när det är ca halv tank kvar, fyller jag på så går den igen...

Det problemet fanns inte tidigare utan fick jag väl igång den då kunde man köra till tanken blev tom...

Misstänker något med membranet för det är väl det som pumpar upp bränslet till förgasaren... Eller kan det vara något med det lilla aluminium röret från motorn som ansluter med en gummi vinkel mot förgasaren antar att de ger pulser till förgasaren... (Jag menar inte insuget som även fick ny o-ring)

Aluminium förgasare på denna ej plast...

Vägrar köpa ny klippare i dagens slit och släng samhälle... Har denna i sommarstugan då den är gammal så får den även vara ifred från tjuvar och banditer...

ClasseClas
nino nino skrev:
Sthil FS450 igen blåsan / primern eller vad kallar man det för har spruckit...
Enkelt att laga?
På min gamla Partner motorsåg P351 hade mössen behagat att äta upp primerblåsan. Fattar inte varför den är smaklig med tanke på all bensin runtom. Det här upptäckte jag när vi vände hem för att hämta sågen för det låg en björk över grusvägen som blockerade all trafik. Akutlösningen för mig blev att tejpa över blåsan med silvertejp och det funkade! Nu har jag bytt till en ny blåsa. Det var inga problem byta ut den gamla trasiga primerblåsan.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
P
H HSP skrev:
Gräsklippare från 1991 med 3,5hp briggs & stratton. Fick nytt membran mellan förgasare och tank då den var extremt svårstartad tidigare ... Gjorde även ren tank och förgasare samt luftfilter...

Nu startar den lätt (två drag) .... den och går fint men stannar när det är ca halv tank kvar, fyller jag på så går den igen...

Det problemet fanns inte tidigare utan fick jag väl igång den då kunde man köra till tanken blev tom...

Misstänker något med membranet för det är väl det som pumpar upp bränslet till förgasaren... Eller kan det vara något med det lilla aluminium röret från motorn som ansluter med en gummi vinkel mot förgasaren antar att de ger pulser till förgasaren... (Jag menar inte insuget som även fick ny o-ring)

Aluminium förgasare på denna ej plast...

Vägrar köpa ny klippare i dagens slit och släng samhälle... Har denna i sommarstugan då den är gammal så får den även vara ifred från tjuvar och banditer...
Tror jag vet vilken motor..
Men har du bild så ska jag kolla igenom lagren.. tror jag har grejer (y)

ClasseClas ClasseClas skrev:
På min gamla Partner motorsåg P351 hade mössen behagat att äta upp primerblåsan. Fattar inte varför den är smaklig med tanke på all bensin runtom. Det här upptäckte jag när vi vände hem för att hämta sågen för det låg en björk över grusvägen som blockerade all trafik. Akutlösningen för mig blev att tejpa över blåsan med silvertejp och det funkade! Nu har jag bytt till en ny blåsa. Det var inga problem byta ut den gamla trasiga primerblåsan.
Min var bara spräckt, blev lagad med tejp här med.
Men nu är den bytt

• Gilla
1
  • Laddar…
P
:rofl:lagat med tejp... (y)
Ja inget fel så länge det funkar ;)
Men som mekaniker så skrattar jag alltid..
Hade en kund som tejpat upp avgassystemet en gång.. :thinking:var en kul syn när jag såg det..

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P
M Myckling skrev:

Nedsliten röjsåg liggande i gräset.
Skapa konto

Så här ser min ut nu..
Och låter så här...

:crysmile::crysmile::cool::cool:

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.