45 983 läst ·
82 svar
46k läst
82 svar
Martin Timell - "el-expert" :-)...
Jag tänkte omedelbart på den här tråden när jag läste det du skrivit: Hemmagjord kabeldragning...Grottan skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
HÄR har du fuskbyggaren själv i egen högperson... för NÄR blev det riktigt att skruva 6mm renoveringsgips på ett träbjälklag för att sedan lägga klinker på detta !!??ion skrev:För några år sedan fick herr Timell rejält med kritik då han visade så snyggt det blev om man gömde el.ledningarna under golvlisterna. Tror han vart tvungen att läsa på efter det, lite tråkigt bara att han tydligen fått tag i för gamla böcker.
Personligen tycker jag att ett krav på rör fortfarande borde gälla, och de ska ligga så att de kan röra sig/vika undan, om någon slår i ett spik som råkar träffa. En annan fördel är om man i framtiden skulle behöva dra ytterligare en ledning.
Sen tycker jag att programmet som sådant är mer ett hemminredningsprogram, så mycket nytt å fint de får för att de anlitat en svartbyggare.
Nästan så man känner sig frestad, anlita nån balt som förstör kåken, ringa tv 4 och få nya möbler och tv och vitvaror och säng och , och ,och. Allt till en i sammahanget försummbar kostnad.
Balten kunde få lite extra också om han spela med bra.
http://www.tv4play.se/program/äntligen-hemma?video_id=650047
http://www.tv4play.se/program/äntligen-hemma?video_id=650052
Det är verkligen synd att ett program som skulle kunna vara folkbildande om än på basal nivå blir 'underhållning' med inslag av direkta felaktigheter, men så är ju fallet med det mesta på TV.
Än mer tråkigt är det om det sprider idén att det finns en superbillig genväg förbi det faktum att större entreprenader kostar en hel del i vårt land. Visst kan man själv eller entreprenören i vissa fall importera samma varor från ett annat land (det finns det många trådar här om). Men, vad gäller arbetet blir det komiskt att å ena sidan framställa normalkostnader som 'dyrt' (särskilt som det är resultatet av hur svenska folket, tittarna, har röstat under lång tid, minska 'inkomstklyftor' and all that jazz), och sedan förfasa sig över kvaliteten på arbetet som utförts av polacker som kanske inte ens är hantverkare utan helt enkelt fiffiga killar i största allmänhet som surfar på det faktum att Sverige liksom UK osv har en stor medelklass som inte har råd med den levnadsstandard man uppfattar sig ha rätt till. Resultatet, snarare än folkbildande, blir att polacker by definition ses som dåliga hantverkare och allmänt opålitliga, att normala hantverkare även med ROT är oförklarligt dyra, kanske av ren slughet, men att någonstans bortom molnen finns en svensk hantverkarstam i randiga skjortor som levererar perfekta installationer för 100 sek/h inkl. moms, före ROT, jorusörrusatte...
Än mer tråkigt är det om det sprider idén att det finns en superbillig genväg förbi det faktum att större entreprenader kostar en hel del i vårt land. Visst kan man själv eller entreprenören i vissa fall importera samma varor från ett annat land (det finns det många trådar här om). Men, vad gäller arbetet blir det komiskt att å ena sidan framställa normalkostnader som 'dyrt' (särskilt som det är resultatet av hur svenska folket, tittarna, har röstat under lång tid, minska 'inkomstklyftor' and all that jazz), och sedan förfasa sig över kvaliteten på arbetet som utförts av polacker som kanske inte ens är hantverkare utan helt enkelt fiffiga killar i största allmänhet som surfar på det faktum att Sverige liksom UK osv har en stor medelklass som inte har råd med den levnadsstandard man uppfattar sig ha rätt till. Resultatet, snarare än folkbildande, blir att polacker by definition ses som dåliga hantverkare och allmänt opålitliga, att normala hantverkare även med ROT är oförklarligt dyra, kanske av ren slughet, men att någonstans bortom molnen finns en svensk hantverkarstam i randiga skjortor som levererar perfekta installationer för 100 sek/h inkl. moms, före ROT, jorusörrusatte...
Jag har surfat lite och kollat på polska elinstallationer. Att dra kopplingstråd i rör verkar inte vara deras standard.
Kolla:
https://www.youtube.com/watch?v=QwPhsmQJYYU
Kolla efter 5 minuter, han använder inte "torix" löder utan löder och isolerar med eltape...
Titeln på filmen är "Robust elsystem i huset" enligt Google Translate.
Dess murade väggar skall väl täckas med putsbruk? Då måste man ju knacka bort putsen om man skall komma åt kablarna...
Jag har sett "Grand Designs" och andra program från England, där verkar de inte heller använda rör. Vilka länder använder rör? Hur är det i Tyskland och Holland exempelvis?
Jag hittade en film på tyska där man renoverar elinstallation. Det gamla verkar vara inputsade kablar, men det nya läggs i rör...
https://www.youtube.com/watch?v=96KoQHPetq0
Kolla:
https://www.youtube.com/watch?v=QwPhsmQJYYU
Kolla efter 5 minuter, han använder inte "torix" löder utan löder och isolerar med eltape...
Dess murade väggar skall väl täckas med putsbruk? Då måste man ju knacka bort putsen om man skall komma åt kablarna...
Jag har sett "Grand Designs" och andra program från England, där verkar de inte heller använda rör. Vilka länder använder rör? Hur är det i Tyskland och Holland exempelvis?
Jag hittade en film på tyska där man renoverar elinstallation. Det gamla verkar vara inputsade kablar, men det nya läggs i rör...
https://www.youtube.com/watch?v=96KoQHPetq0
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Olle61 skrev:Jag har surfat lite och kollat på polska elinstallationer. Att dra kopplingstråd i rör verkar inte vara deras standard.
Kolla:
[länk]
Rör verkar ju ovanligt även i Sverige, de flesta använder ju slang.
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Borde förbjudas när det finns VP-rör
Fast är det inte 2013 som gäller nu?elmont skrev:Det beror på lite, för om spänningen är över 50 V eller effekten över 200 VA eller strömmen över10 A krävs det behörighet enligt ELSÄK-FS 2007-2. Så ett 12 V system kan mycket väl krävs behörighet. Dessutom krävs behörighet om "anläggningen" kan vålla skada på människa, husdjur eller egendom och det oavsett ström eller spänning.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/Behorighetsforeskrift/ELSAKFS 2013-1.pdf
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Jag tycker programmet är dåligt, Timell och gubben med tumstocken är dåliga.
Men oj oj oj va jag stör mig på den där duktiga hantverkaren som kommer in och klagar, skrattar och sparkar och river lite nonchalant i grejorna. Gör om och riktigt osv...
Men oj oj oj va jag stör mig på den där duktiga hantverkaren som kommer in och klagar, skrattar och sparkar och river lite nonchalant i grejorna. Gör om och riktigt osv...
Hur många av Timells snickare använder sig av skyddsglasögon, handskar, hörselskydd, fallskydd och dylikt?
Dom program som jag har sett har inte innehållit några av dessa personliga skyddsutrustningar!!!
Dom program som jag har sett har inte innehållit några av dessa personliga skyddsutrustningar!!!
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer