9 925 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Marmor, kalksten, skiffer etc i badrum- fungerar det?!
Vi funderar på badrumsgolv och vill allra helst ha natursten men hur bra är det egentligen i ett badrum? Jag var i kontakt med ett företag som har svart marmor (vi funderade på det till golv samt mosaik till duschen) och hörde att man skulle tvätta med grön såpa. Det fungerar ju bra men biter inte på kalkavlagringar etc. Hur får man bort dessa om man inte får använda ett "vanligt" rengöringsmedel?
Finns det någon sten (marmor, skiffer eller kalksten) som är mer lämplig än övriga i ett badrum?
Finns det någon sten (marmor, skiffer eller kalksten) som är mer lämplig än övriga i ett badrum?
marmor är det sämsta du kan ha i en våtrum/dusch ur underhållssynpunkt. Sura avkalkningsmedel löser kalkavlagringar och samtidigt också marmor. Marmor och kalksten är faktiskt gamla ihoppressade kalkavlagringar. Helt OK som torra golv men jobbigt i ett våtrum. Man kan ytbehandla med jämna mellanrum och hoppas att det blir bra men jag tycker att det finns roligare saker att syssla med på fritiden än återkommande behandlingar av badrumsväggar ... dom är besvärliga nog med kakel när man har hård vatten
gaia
gaia
Har grön marmor i ett badrum och det fukar bra men man får använda andra rengörinsmedel, typ såpa. Behandla vet jag inte om man behöver då såpan gör det. Det blir iförsig fläckar/matt i duschen men det e inget vi bryr oss om (det e ju använt).
Vi har granit i ett annat badrum och det e ju enklare då man kan använda ajax och liknande.
Summa summarum, granit e klart hållbarast och enklast men ibland vinner det snyggaste
Vi har granit i ett annat badrum och det e ju enklare då man kan använda ajax och liknande.
Summa summarum, granit e klart hållbarast och enklast men ibland vinner det snyggaste
Jag funderar på svart marmom (golv samt dusch och sedan vitt kakel på väggarna) och det känns inget vidare om den skulle bli helt matt.Wester skrev:Har grön marmor i ett badrum och det fukar bra men man får använda andra rengörinsmedel, typ såpa. Behandla vet jag inte om man behöver då såpan gör det. Det blir iförsig fläckar/matt i duschen men det e inget vi bryr oss om (det e ju använt).
Summa summarum, granit e klart hållbarast och enklast men ibland vinner det snyggaste![]()
Klicka här för att svara