J
Hej!

Vi håller på att planera en helrenovering här hemma vilket kommer innebära nytt kök, nytt hallgolv och nytt badrum. Allt kanske inte görs på samma gång men på sikt ska allt bli uppdaterat så vi behöver bestämma vad det ska vara för material nu då dessa rum angränsar till varandra. Vi har stora diskussioner här hemma ang materialval på bänkskiva, hallgolv och badrum. Jag vill ha en blandning av estetik, hållbarhet och ekonomi. Pga hållbarheten tycker jag tex inte kalksten lämpar sig på alla ytor utan kan tänka mig bricmate i badrummet. Min man tänker mest på det estetiska, allt annat spelar mindre roll för hans del. Så vi kommer ingenstans i diskussionerna. Vad rekommenderar ni för materialval på dessa ytor som ska känns gediget, hållbart och ändå hänga ihop? Vi har fiskbensparkett i ek och kolmårdsmarmor i fönsterbrädor och trapphus idag.

Tacksam för åsikter och input!

Tips till hur man kommer överrens om heminredningsfrågor är nog väldigt svårt.

Vi ville ha det både praktiskt och hållbart.
Valde i köket en rejäl rostfri handbyggd diskbänk 2.5m ihop med en bänkskiva i cararra marmor i L-formation till köket.
Praktiskt och tidlöst och gör att man alltid kan välja en lämplig yta att slappa, baka och stöka i köket på.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Johannabygger skrev:
Min man tänker mest på det estetiska, allt annat spelar mindre roll för hans del.
När det gäller det estetiska så är det ju bra att tänka på att kalksten, inkl. marmor, lätt blir fläckigt när man har det som en bänkskiva i köket. Så har man svårt för den typen av patina är det ju inte ett lämpligt val till det. Likaså var det nyligen en som slipade om sitt marmorgolv i hallen typ varje år för att hen tyckte det blev så repigt av det grus och sand som följde med skorna in.

Vet ju inte under hur många år som renoveringen kommer att pågå men eftersom marmor och kalksten har varit populärt ett tag nu så kan det ju kännas lite omodernt om fem år och därmed tråkigt att renovera ett rum med just det då.

Jag känner flera som har marmor i köket. En har en orginalskiva från 20-talet som fortfarande ser fin ut.
Gäller att olja in skivorna med olja och aldrig spilla rödvin etc på de.
Slabbande med vin etc får man hålla på med på sin rostfria bänk.

Att baka osv på en cararra bänk är underbart.

• Gilla
Johannabygger
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.