7 570 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Marksten i uterum
Är på gång att planera vårens projekt, uterum.
Har endast ca 25 cm från golvnivå till marken och är lite orolig för att regla, isolera eftersom det kanske blir för fuktigt då det blir dålig ventilation. En tanke jag har är att isolera med frigolit, lägga sand och sen marksten. Tanken är att kunna använda uterummet vår och höst samt sommar. Ha en gasolkamin som extravärme samt isolerat plåttak. Vad tror ni om att ha ett stengolv med marksten i uterummet? Blir det för kallt att gå på?
Har endast ca 25 cm från golvnivå till marken och är lite orolig för att regla, isolera eftersom det kanske blir för fuktigt då det blir dålig ventilation. En tanke jag har är att isolera med frigolit, lägga sand och sen marksten. Tanken är att kunna använda uterummet vår och höst samt sommar. Ha en gasolkamin som extravärme samt isolerat plåttak. Vad tror ni om att ha ett stengolv med marksten i uterummet? Blir det för kallt att gå på?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I princip är det en mycket bra lösning. Golvet bör ha någon form av kant som håller materialet på plats, kanske av lecasten. Du bör ha ett dränerande lager under cellplasten som du komprimerar i våg. Använd gärna extruderad cellplast som tar upp mindre mängd fukt.
Har tänkt mura en ram som du beskriver. När jag murar "foten" till muren ska jag lägga frigolit under muren också eller räcker det att jag lägger utanför muren 60cm för att förhindra tjälen? Innanför har jag tänkt padda ett lager med sten, frigolit, sättsand och plattor. Funderar på plast under frigoliten för att förhindra markfukt. Räcker 10cm frigolit eller ska jag köra på 20cm? Ska förbereda med golvvärme ifall att... Några synpunkter?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du inte har särskilt tjälkänslig mark behövs ingen isolering under sulan för lecastenen. Den senare har också en isolerande förmåga (ca 1/3 av mineralull). Använd extruderad cellplast. Om du har ett tillräckligt tjockt kapillärbrytande skikt under cellplasten finns absolut inget behov av plast. Ska du använda uterummet vår-sommar-höst tycker jag att 10 cm cellplast är helt tillräckligt. När det gäller golvvärme tycker jag inte att det är helt förenligt med marksten. Jag tycker heller inte att det gör någon större nytta. Med isolering under markstenen och en annan värmekälla kommer stenen att bli varm ändå.
Tack för svaret.
Marken är dålig, består av lera under ett jordlager så dålig mark att bygga på och ett tag tänkte jag påla där takstolparna står men efter att ha pratat med en firma som utför pålning tyckte de att det var onödigt. Är ju inga stora laster... ska ha plåttak, råspont och innertak.
Hur tjockt lager av makadam behövs övanför cellplasten? Eller räcker det med sättsand?
Marken är dålig, består av lera under ett jordlager så dålig mark att bygga på och ett tag tänkte jag påla där takstolparna står men efter att ha pratat med en firma som utför pålning tyckte de att det var onödigt. Är ju inga stora laster... ska ha plåttak, råspont och innertak.
Hur tjockt lager av makadam behövs övanför cellplasten? Eller räcker det med sättsand?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Makadamen ska vara under cellplasten, helst 15 cm. Över cellplasten ska du ha sättsand eller stenmjöl. Lägg markduk ovanpå cellplasten så att sanden inte rinner ner i springor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Några centimeter, max 5. Du ska kunna slå ner stenarna (med trä- eller gummiklubba) utan att de bottnar.
Klicka här för att svara