Jag ska bygga ett mindre skärmtak, ca 4x1 meter.

Tänkte sätta en 45x120 som bärlina mot existerande vägg (som då "takstolarna" kommer vila på inne vid husväggen).

Vad behöver jag för dimensioner på franska träskruven (som jag tänkt dra igenom befintlig panel in i reglar innanför) och hur många behöver jag ?
Bör man ha bricka ? Vad för brickor ?

Bör jag förborra ? Hur djupt / vilken dimension?

Annat att tänka på?

/Jocce

Hur ser befintliga väggen ut? Bild?
Vilken dimension har regeln innanför panelen?

K
Essve WAF skruv istället för fransk. Bättre och du slipper bricka. Dimensionen utgår från vilken brottgräns för skjuvspänning som skruven har och din förväntade radiella kraft på skruven.

Demmpa Demmpa skrev:
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på väggen här (med "mockup" för ungefärlig storlek av skärmtaket)
Reglar: ingen aning om storlek faktiskt..och är inte supersugen på att ta bort panelen för att kolla. Men det är ett isolerat uterum som denna väggen är utsidan på, om man kan göra några antaganden från det ?

Ett enfamiljshus med stengång, träaltan, fotbollsmål och trädgårdsutrustning. Molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Jocce

K kniv skrev:
Essve WAF skruv istället för fransk. Bättre och du slipper bricka. Dimensionen utgår från vilken brottgräns för skjuvspänning som skruven har och din förväntade radiella kraft på skruven.
Ingen aning om hur man räknar ut det. Några idéer från bilden ovan ?
(Dimensionerna på virket blir så klart grövre än denna "mockup")

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ingen aning om hur man räknar ut det. Några idéer från bilden ovan ?
(Dimensionerna på virket blir så klart grövre än denna "mockup")

/Jocce
Ah det där var ju väldigt litet. Vad ska du ha på, kanalplast? Det behöver man nog inte räkna så mkt på.
Vad har du för avstånd mellan reglarna inne i väggen? Tänker att du lättast ser ser det genom att antingen ta bort nedersta panelen eller kollar vart panelen är spikad. Hur hade du tänkt få reda på vart du ska skruva (oavsett skruv)?

Jag hade tagit Essve WAF 8mm, minst 100 långa (lite beroende på vad du har bakom/inne i väggen). Ger 30mm infästning i regeln givet 22mm panel. Typ 8 skruv på 4m borde räcka, lite beroende på vart du kan ha infästningspunkterna.
Största regelbundna belastningen kommer komma från takets egenvikt. Lite snö emellanåt har nog ganska liten påverkan på belastningen

K kniv skrev:
Ah det där var ju väldigt litet. Vad ska du ha på, kanalplast? Det behöver man nog inte räkna så mkt på.
Vad har du för avstånd mellan reglarna inne i väggen? Tänker att du lättast ser ser det genom att antingen ta bort nedersta panelen eller kollar vart panelen är spikad. Hur hade du tänkt få reda på vart du ska skruva (oavsett skruv)?

Jag hade tagit Essve WAF 8mm, minst 100 långa (lite beroende på vad du har bakom/inne i väggen). Ger 30mm infästning i regeln givet 22mm panel. Typ 8 skruv på 4m borde räcka, lite beroende på vart du kan ha infästningspunkterna.
Största regelbundna belastningen kommer komma från takets egenvikt. Lite snö emellanåt har nog ganska liten påverkan på belastningen
Ja som sagt ca 4x1 meter

Blir korrugerad plåt som tak så inga större vikter.

Tänkte kolla var panelen är spikad för att se var reglar sitter, annars försöka med regelsökare (kan köra både inifrån och utifrån tänker jag)

/Jocce

Jag hade ställt minst två stående reglar från marken ända upp till överliggaren för att ta upp tyngden från taket.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade ställt minst två stående reglar från marken ända upp till överliggaren för att ta upp tyngden från taket.
Istället för att lägga belastningen på bärlinan mot väggen?

/Jocce

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Istället för att lägga belastningen på bärlinan mot väggen?

/Jocce
Du kan växla av bärlinan och vägginfästningen med stående reglar under bärlinan.

• Gilla
Jocce81 och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du kan växla av bärlinan och vägginfästningen med stående reglar under bärlinan.
Tror du att det behövs på ett så litet tak?

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tror du att det behövs på ett så litet tak?

/Jocce
Nä. Kan du fästa bärlinan i reglar i väggen och inte bara i panelen räcker det gott imo

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nä. Kan du fästa bärlinan i reglar i väggen och inte bara i panelen räcker det gott imo
Det är lite så jag tänker också.

/Jocce

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.