Mikael_L
Ja 100kohm är ju ett bra skyddsmotstånd, ger ju absolut maximalt 2,3 mA i en människa - eller snigel.

Men förslaget var ju givetvis inte seriöst ändå. Det funkar, men känns ändå ganska långt från OK. :|
Det blir t.ex. livsfarligt om något händer med seriemotståndet så det kortsluts eller av någon anledning får betydligt lägre resistans, ponera t.ex. att det kommer in vatten i boxen som hyser motståndet.

BR125 skrev:
Säker på det ?

Har lärt mig att det i högsta grad beror på trafons konstruktion, bl.a. får primär och sekundärlindningar inte komma i kontakt med varandra i händelse av brand, mekanisk åverkan.

Jag trodde också det var isolationen såsom dubbelt hölje, kablar m.m.

Kanske någon här har tillgång till EN dokumenten, alldeles för dyra att skaffa för en privatperson tyvärr.
Det är jag säker på , dubbelkvadraten berör inte själva trafons isolation mellan lindningar osv, bara på vanligt sätt gentemot hölje mm.

Om du ser på tex symbolerna Mikael länkade syns skillnaden mellan den allmäna trafons två cirklar och isolertrafon med ett streck mittpå. Strecket symboliserar den extra isolerbarriär som krävs i detta fallet, den ska tex provas vid 4.2kV AC för en av TS typ. Ofta har de helt skilda lindningar på egen bobin och inte som i många fall lindat i lager på varandra.

Den yttre inramningen på symbolen sen som sagt endast för att visa att det är en isolertransformator (skiljetransformator i äldre svensk text) för skyddsändamål, aka skyddstrafo i dagligt tal.

hahalj
GK100 skrev:
Du kan ju sätta lampa i serie som skrevs i någon annan tråd. Ingen dum lösning och säkrar bra mot kortis mm på snigelslingan.
Japp, det är planen.
Nu kanske tråden avviker lite från ämnet, men nån som vet hur man skarvar rostfri ståltråd på bästa sätt för att få en fullgod elektrisk kontakt som står emot väderpåverkan? Skulle väl kanske helst använda förtent koppartråd och löda ihop den, men det blir lite dyrt för det här projektet. Har rostfri ståltråd liggandes i bra-att-ha-förrådet. Men det är omöjligt att mjuklöda rostfritt.

hahalj
Äh, vanliga skarvhylsor som man klämmer på tråden kompletterade med lite vulktejp så blir det nog bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.