hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Symboler kan variera lite, men från vänster till höger är det
- Dubbelkvadraten betyder dubbelisolerad apparat, dvs den ska inte skyddsjordas.
- Huset betyder troligen att den bara får användas inomhus.
- Krumeluren har jag inte sett förut, verkar vara en kombination av "separat driftdon" som får installeras mot normalt brännbara ytor, alternativt att yttertemperaturen max blir 125 grader.
- Den sista symbolen betecknar kortslutningssäker isolertransformator.
- Dubbelkvadraten betyder dubbelisolerad apparat, dvs den ska inte skyddsjordas.
- Krumeluren har jag inte sett förut, verkar vara en kombination av "separat driftdon" som får installeras mot normalt brännbara ytor, alternativt att yttertemperaturen max blir 125 grader.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tackar så mycket! Dubbelisolerad kortslutningssäker isolertransformator, då borde den väl kunna fungera som skyddstransformator?Bo.Siltberg skrev:Symboler kan variera lite, men från vänster till höger är det
Du får förklara vad du menar med skyddstrafo, och varför du söker en sådan?hahalj skrev:
Bo och b_hasse har förklarat symbolerna tidigare, jag skulle förtydliga lite där.
Första vänstra betyder som vanligt dubbelisolerad och har bara med isolation till hölje, omgivning att göra inget med trafons egentliga konstruktion.
Huset kan mycket väl betyda det Bo skriver, känner inte till detta med någon säkerhet.
Krumeluren har b_hasse tolkat rätt. man ska se den symbolen som självåterställande och inte ren termosäkring som om möjligt måste bytas.
Den högra symbolen betyder skyddstransformator beroende på den yttre linjen, den inre trafosymbolen visar att det är en isolertransformator men däremot framgår inte om den är eller inte är kortslutningssäker det finns tillägg för att kunna visa båda delarna. Däremot är den genom termosäkringen begränsat kortslutningsskyddad och därför har de nog valt bort den tilläggsmärkningen.
Så i detta fallet skulle du kunna använda den både som isoler eller skyddstrafo.
Verkar denna lista på symboler vara korrekt?
http://www.noratel.se/content/download/4479/392122/file/16-4-5se.pdf
http://www.noratel.se/content/download/4479/392122/file/16-4-5se.pdf
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tänkte eventuellt bygga ett snigelstängsel med denna och det är väl väldigt lämpligt då att det är en skyddstransformator som separerar primär- och sekundärsida. Då verkar ju denna uppfylla kraven.
Det är ursprungligen en trafo till en 12V halogenbelysning som numera är skrotad. Inget fel på trafon dock.
Mikael_L, tack för tipset, då är det väl ingen tvekan längre.
Det är ursprungligen en trafo till en 12V halogenbelysning som numera är skrotad. Inget fel på trafon dock.
Den kan du använda för stängsel utan problem. Alla isolertrafos uppfyller kraven för separering och alla skyddstrafos är av den typen, bara utspänningen som är under viss nivå på skyddstypen.hahalj skrev:Tänkte eventuellt bygga ett snigelstängsel med denna och det är väl väldigt lämpligt då att det är en skyddstransformator som separerar primär- och sekundärsida. Då verkar ju denna uppfylla kraven.
Möjligen kan man väl hävda att trafon har onödigt hög kapacitet för applikationen, men finns den redan så är den ett bra val.
De vanligt förekommande elektroniska transformatorerna är däremot helt olämpliga för tillämpningen eftersom de alstrar mycket kraftiga radiostörningar.
De vanligt förekommande elektroniska transformatorerna är däremot helt olämpliga för tillämpningen eftersom de alstrar mycket kraftiga radiostörningar.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jo det är ju just det, känns onödigt att köpa en när jag redan har en som förvisso kan leverera betydligt mer än vad som behövs, men det är ju ingen nackdel... kanske får för mig att lysa upp trädgårdslandet nån dag. Julbelysning vintertid, snigelbekämpning sommartid.mycke_nu skrev:
Produkter som diskuteras: "snigelbekämpning"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
Säker på det ?GK100 skrev:
Har lärt mig att det i högsta grad beror på trafons konstruktion, bl.a. får primär och sekundärlindningar inte komma i kontakt med varandra i händelse av brand, mekanisk åverkan.
Jag trodde också det var isolationen såsom dubbelt hölje, kablar m.m.
Kanske någon här har tillgång till EN dokumenten, alldeles för dyra att skaffa för en privatperson tyvärr.