hahalj
Är det någon som kan förklara vad märkningen på trafon betyder? De fyra symbolerna på nedre raden vid röda pilarna. Kan gissa själv men det vore bra om någon som med säkerhet vet hade möjlighet att svara.

CAM00523x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Symboler kan variera lite, men från vänster till höger är det
- Dubbelkvadraten betyder dubbelisolerad apparat, dvs den ska inte skyddsjordas.
- Huset betyder troligen att den bara får användas inomhus.
- Krumeluren har jag inte sett förut, verkar vara en kombination av "separat driftdon" som får installeras mot normalt brännbara ytor, alternativt att yttertemperaturen max blir 125 grader.
- Den sista symbolen betecknar kortslutningssäker isolertransformator.

• Gilla
el_richard och 2 till
  • Laddar…
Den tredje symbolen betyder att den har en inbyggd termosäkring som bryter vid 125 C. Om den återställs automatiskt eller om man sedan får kasta transformatorn vet jag inte.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
hahalj
Bo.Siltberg skrev:
Symboler kan variera lite, men från vänster till höger är det
- Dubbelkvadraten betyder dubbelisolerad apparat, dvs den ska inte skyddsjordas.
- Huset betyder troligen att den bara får användas inomhus.
- Krumeluren har jag inte sett förut, verkar vara en kombination av "separat driftdon" som får installeras mot normalt brännbara ytor, alternativt att yttertemperaturen max blir 125 grader.
- Den sista symbolen betecknar kortslutningssäker isolertransformator.
Tackar så mycket! Dubbelisolerad kortslutningssäker isolertransformator, då borde den väl kunna fungera som skyddstransformator?

hahalj skrev:
Tackar så mycket! Dubbelisolerad kortslutningssäker isolertransformator, då borde den väl kunna fungera som skyddstransformator?
Du får förklara vad du menar med skyddstrafo, och varför du söker en sådan?
Bo och b_hasse har förklarat symbolerna tidigare, jag skulle förtydliga lite där.

Första vänstra betyder som vanligt dubbelisolerad och har bara med isolation till hölje, omgivning att göra inget med trafons egentliga konstruktion.

Huset kan mycket väl betyda det Bo skriver, känner inte till detta med någon säkerhet.

Krumeluren har b_hasse tolkat rätt. man ska se den symbolen som självåterställande och inte ren termosäkring som om möjligt måste bytas.

Den högra symbolen betyder skyddstransformator beroende på den yttre linjen, den inre trafosymbolen visar att det är en isolertransformator men däremot framgår inte om den är eller inte är kortslutningssäker det finns tillägg för att kunna visa båda delarna. Däremot är den genom termosäkringen begränsat kortslutningsskyddad och därför har de nog valt bort den tilläggsmärkningen.

Så i detta fallet skulle du kunna använda den både som isoler eller skyddstrafo.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
hahalj
Tänkte eventuellt bygga ett snigelstängsel med denna och det är väl väldigt lämpligt då att det är en skyddstransformator som separerar primär- och sekundärsida. Då verkar ju denna uppfylla kraven.

Det är ursprungligen en trafo till en 12V halogenbelysning som numera är skrotad. Inget fel på trafon dock.

Mikael_L, tack för tipset, då är det väl ingen tvekan längre.

Mikael_L skrev:
Verkar denna lista på symboler vara korrekt?
[länk]
Ser ju riktigt bra ut, komplett för de här fallen med småtrafos och lite annat allmänt. Kan finnas någon nyare trafosymbol enl senare norm men inget vi behöver bry oss om

hahalj skrev:
Tänkte eventuellt bygga ett snigelstängsel med denna och det är väl väldigt lämpligt då att det är en skyddstransformator som separerar primär- och sekundärsida. Då verkar ju denna uppfylla kraven.

Det är ursprungligen en trafo till en 12V halogenbelysning som numera är skrotad. Inget fel på trafon dock.

Mikael_L, tack för tipset, då är det väl ingen tvekan längre.
Den kan du använda för stängsel utan problem. Alla isolertrafos uppfyller kraven för separering och alla skyddstrafos är av den typen, bara utspänningen som är under viss nivå på skyddstypen.

Möjligen kan man väl hävda att trafon har onödigt hög kapacitet för applikationen, men finns den redan så är den ett bra val.

De vanligt förekommande elektroniska transformatorerna är däremot helt olämpliga för tillämpningen eftersom de alstrar mycket kraftiga radiostörningar.

hahalj
mycke_nu skrev:
Möjligen kan man väl hävda att trafon har onödigt hög kapacitet för applikationen, men finns den redan så är den ett bra val.
Jo det är ju just det, känns onödigt att köpa en när jag redan har en som förvisso kan leverera betydligt mer än vad som behövs, men det är ju ingen nackdel... kanske får för mig att lysa upp trädgårdslandet nån dag. Julbelysning vintertid, snigelbekämpning sommartid. :rolleyes:

Mikael_L
Ähh, 230V direkt med 100kohm seriemotstånd blir effektivt mot sniglarna ... ;) :cool:

GK100 skrev:
Första vänstra betyder som vanligt dubbelisolerad och har bara med isolation till hölje, omgivning att göra inget med trafons egentliga konstruktion.
Säker på det ?

Har lärt mig att det i högsta grad beror på trafons konstruktion, bl.a. får primär och sekundärlindningar inte komma i kontakt med varandra i händelse av brand, mekanisk åverkan.

Jag trodde också det var isolationen såsom dubbelt hölje, kablar m.m.

Kanske någon här har tillgång till EN dokumenten, alldeles för dyra att skaffa för en privatperson tyvärr.

Du kan ju sätta lampa i serie som skrevs i någon annan tråd. Ingen dum lösning och säkrar bra mot kortis mm på snigelslingan.

Mikael_L skrev:
Ähh, 230V direkt med 100kohm seriemotstånd blir effektivt mot sniglarna ... ;) :cool:
Man får skaffa ett skyddsmotstånd då, lika bra som skyddstrafo.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.