Har bytt ut mina halogenspottar till LED och nu beter det sig konstigt. När jag sätter på dem är det helt random vilka spottar som tänds, ibland nästan alla och nästa gång bara en. Trodde först att det var dimmern och bytte ut den men problemet kvarstår. Kan det vara transformatorn? Är ingen kung på det här så hoppas på förståelse
😅
😅
Problemet som brukar uppstå vid övergång från halogen till LED är att belastningen (W) från LED blir så pass låg att drivdon/transformatorer inte fungerar korrekt.
Läs på transformatorernas typskyltar mellan vilka effekter de fungerar, summera ihop effekten från ansluta LED.
Du tycks ha en hel del spottar så ev. kan du lösa problemet genom att koppla fler spottar mot samma trafo för att komma upp i en belastning som gör att transformatorn fungerar.
Läs på transformatorernas typskyltar mellan vilka effekter de fungerar, summera ihop effekten från ansluta LED.
Du tycks ha en hel del spottar så ev. kan du lösa problemet genom att koppla fler spottar mot samma trafo för att komma upp i en belastning som gör att transformatorn fungerar.
Som sagts, dina stora drivers vill ha 50 W som lägsta belastning och din mindre 35W.
När du byter till LED blir belastningen mycket mindre och drivenheten tycker "jag ser ingen last så jag stänger av".
Det 1:a du ska reda ut är vilka lampor är kopplade på vilket drivdon.
När du byter till LED blir belastningen mycket mindre och drivenheten tycker "jag ser ingen last så jag stänger av".
Det 1:a du ska reda ut är vilka lampor är kopplade på vilket drivdon.
Byt ut drivdonen mot något som är stöder LED och dimring, det blir inte bra med halogendrivdon. Även om du med ökad last kan få samtliga spotar att tända konsistent, kommer de höst sannolikt att flimra och ha sig då de dimras ned till låg nivå (drivdonen kan också ha diverse surrande ljud för sig och bli varmare än normalt).
Klicka här för att svara