14 687 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
"Marknadsvärde" vid inlösen av fastighet.
Skillnaden är att ett förvärv innebär marknadspris. Den kan vi tacka ja eller nej till men här är det pest eller kolera. Vi vet att buller/vibrations situationen kommer bli sämre efter ombyggnad. Det påverkar marknadsvärdet om vi nån gång ska sälja, dessutom lär vi ju då upplysa ev köpare att bullernivåerna är så höga att de kan göra människor sjuka. En inlösen innebär marknadspris plus 25 procent. En inlösen är under tvång och vi kan alltså inte tacka nej.M Miscela skrev:
Jaja okej, så de anser att de inte behöver lösa in er fastighet för att genomföra bygget och ni erbjuds alltså husets marknadsvärde? Och om ni tackar nej kommer ni helt enkelt bo kvar med allt vad det innebär?E EvaMarie7209 skrev:Skillnaden är att ett förvärv innebär marknadspris. Den kan vi tacka ja eller nej till men här är det pest eller kolera. Vi vet att buller/vibrations situationen kommer bli sämre efter ombyggnad. Det påverkar marknadsvärdet om vi nån gång ska sälja, dessutom lär vi ju då upplysa ev köpare att bullernivåerna är så höga att de kan göra människor sjuka. En inlösen innebär marknadspris plus 25 procent. En inlösen är under tvång och vi kan alltså inte tacka nej.
De kommer inte behöva någon av vår mark, utan det är utifrån buller och vibrationer. Vi bor i direkt anslutning till bangården, vi har kanske 8 meter till spåren. Vi har inte fått huset värderat ännu, men det känns ju sådär att inte få huset inlöst och få 25 procent när det ändå inte känns som något direkt alternativ att bo kvar.M Miscela skrev:
Hej
Jag har inte hittat någon jurist förutom en helt färsk som ville ta sig an ärandet.
Och den färska ville nog bara ha jobb.
Så jag letar inte aktivt.
Har bråkat om 25% med trafikverket och kort fattat har dom svarat "de finns ingen som vunnit och fått 25" "varsågod o gör ett ärande av de, du kommer tappa din plats i inlösen kön och kanske får vänta 10+ år tills de är din tur även om du vinner" osv osv.
Mkt skrämsel taktik så vet inte vad jag ska tycka.
I ditt fall när en befintligt sträcka bygga om så att värdena går upp så är de inlösen som gäller. Men dom verkar köra samma skrämsel taktik på dig med.
Klart att vi borde få våra 25% men till vilken kostnad och risk..rena maffian trafikverket
Jag har inte hittat någon jurist förutom en helt färsk som ville ta sig an ärandet.
Och den färska ville nog bara ha jobb.
Så jag letar inte aktivt.
Har bråkat om 25% med trafikverket och kort fattat har dom svarat "de finns ingen som vunnit och fått 25" "varsågod o gör ett ärande av de, du kommer tappa din plats i inlösen kön och kanske får vänta 10+ år tills de är din tur även om du vinner" osv osv.
Mkt skrämsel taktik så vet inte vad jag ska tycka.
I ditt fall när en befintligt sträcka bygga om så att värdena går upp så är de inlösen som gäller. Men dom verkar köra samma skrämsel taktik på dig med.
Klart att vi borde få våra 25% men till vilken kostnad och risk..rena maffian trafikverket
Vi försöker läsa in oss men hittar inte riktigt några vettiga argument för förvärv eller inlösen. Vad grundar du att vi borde få 25 procent utfrån ombyggnad? Gissar du läst mer än oss! Jag ringde två jurister i veckan som var, båda firmorna skulle vara experter på fastighet men ingen av dom hade en aning om detta... De tyckte det lät märkligt men hade inte nån erfarenhet från just detta. Inlösen tycks vara begripligare och vanligare än förvärv.K kwirk skrev:Hej
Jag har inte hittat någon jurist förutom en helt färsk som ville ta sig an ärandet.
Och den färska ville nog bara ha jobb.
Så jag letar inte aktivt.
Har bråkat om 25% med trafikverket och kort fattat har dom svarat "de finns ingen som vunnit och fått 25" "varsågod o gör ett ärande av de, du kommer tappa din plats i inlösen kön och kanske får vänta 10+ år tills de är din tur även om du vinner" osv osv.
Mkt skrämsel taktik så vet inte vad jag ska tycka.
I ditt fall när en befintligt sträcka bygga om så att värdena går upp så är de inlösen som gäller. Men dom verkar köra samma skrämsel taktik på dig med.
Klart att vi borde få våra 25% men till vilken kostnad och risk..rena maffian trafikverket![]()
K kwirk skrev:Värderingsbyrå harr varit hos oss nu. Men om de värderar som en mäklare vet jag ej.
Han skulle iaf. Kolla vad senaste fastigheter sålts för i området. Så antar de är marknadsvärde.
Jag får ej reda på värderingen direkt utan de kommer gå via trafikverket..K kwirk skrev:Värderingsbyrå harr varit hos oss nu. Men om de värderar som en mäklare vet jag ej.
Han skulle iaf. Kolla vad senaste fastigheter sålts för i området. Så antar de är marknadsvärde.
Jag får ej reda på värderingen direkt utan de kommer gå via trafikverket..
Men jag har redan kontaktat 2st mäklare och förklarat ärandet men båda tyckte att jag ska vänta. Men om några veckor är det klart.
Antar att domstolsbeslutet börjat tynga trafikverket därav har detta gått nu på under en månad...
Men nu med detta facit i handen ser jag inga problem och hinder med att driva in ett domstolsbeslut för vibrationer med om värdet skulle läggas lågt.
Jag ska hålla dig uppdaterat.
Men jag har redan kontaktat 2st mäklare och förklarat ärandet men båda tyckte att jag ska vänta. Men om några veckor är det klart.
Antar att domstolsbeslutet börjat tynga trafikverket därav har detta gått nu på under en månad...
Men nu med detta facit i handen ser jag inga problem och hinder med att driva in ett domstolsbeslut för vibrationer med om värdet skulle läggas lågt.
Jag ska hålla dig uppdaterat.
Hej! Vad hände i slutet? Vi är i nästan samma situation nu. De skulle ta det från tomten åt oss, inte minst på grund av bullret. De ska bygga en cykelväg presis på vår tomt. Vi träffar trafikverket igen på måndag. de har redan gjort fastighetsvärdering. Jag hoppas att vi får 25%
Klicka här för att svara