Ja så kan de va att grundvärdet går förhandla upp.

Klart att jag "bråkar" eller utnyttjar min rätt. Inte direkt att trafikverket varit snälla heller ..
Jag ser ingen anledning att dom ska komma lätt undan nu när jag äntligen har rätten på min sida efter 8års kämpande.

Jag får ta kontakt med kommunen igen och se vad dom säger..
 
Jaha ja.
De går inge vidare!
Är nu kontaktad av trafikverket för att börja förhandla marknadspriset.
Efter 1.5timma i telefon får jag jag veta att dom anser att deras anlitade värderingsman värderat för högt. Enligt T.F då.

Så de lutar åt att dom vill sänka marknadsvärdet ca 15%...jävla myndighet då. Först komma med besked och sen vilja pruta.
Fantastiskt.

Har inte så mkt mer än lite rättegång konstnader att förlora. Som täckts 80% av hemförsäkring så funderar på att löpa linan ut med hjälp av jurist.

Jag vet inte om de här är nåt sett att försöka trötta ut mig men blir bara mer taggad

Vet inte vad juristen tycker men antar de blir en vända om domstol och hoppas på tvångsinlösen som skulle innebära 25%...

Några kunniga här?
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
K kwirk skrev:
Jaha ja.
De går inge vidare!
Är nu kontaktad av trafikverket för att börja förhandla marknadspriset.
Efter 1.5timma i telefon får jag jag veta att dom anser att deras anlitade värderingsman värderat för högt. Enligt T.F då.

Så de lutar åt att dom vill sänka marknadsvärdet ca 15%...jävla myndighet då. Först komma med besked och sen vilja pruta.
Fantastiskt.

Har inte så mkt mer än lite rättegång konstnader att förlora. Som täckts 80% av hemförsäkring så funderar på att löpa linan ut med hjälp av jurist.

Jag vet inte om de här är nåt sett att försöka trötta ut mig men blir bara mer taggad

Vet inte vad juristen tycker men antar de blir en vända om domstol och hoppas på tvångsinlösen som skulle innebära 25%...

Några kunniga här?
Hur motiverade de att värderingen var fel? Har du tagit in någon egen värdering?
Edit: Givetvis ska du begära att få de 25 procenten på marknadspriset också. Deras fördel att förhandla istället för att tvångsinlösa ska ju vara att det går snabbare och de slipper process, inte att de kommer billigare undan. Har de verkligen sagt att de inte kommer plussa på 25 procent?
 
De vill förhala det.
Om jag inte minns fel så kan de inte luta sig mot exproprieringslagen, det är väl bara kommuner som kan expropriera?
Som jag ser det så finns två alternativ
1. Åtgärda buller och vibrationer så de klarar miljökraven
2. Lösa in fastigheten till marknadsvärde +25%
 
B Bobobo skrev:
Hur motiverade de att värderingen var fel? Har du tagit in någon egen värdering?
Edit: Givetvis ska du begära att få de 25 procenten på marknadspriset också. Deras fördel att förhandla istället för att tvångsinlösa ska ju vara att det går snabbare och de slipper process, inte att de kommer billigare undan. Har de verkligen sagt att de inte kommer plussa på 25 procent?
B Bobobo skrev:
Hur motiverade de att värderingen var fel? Har du tagit in någon egen värdering?
Edit: Givetvis ska du begära att få de 25 procenten på marknadspriset också. Deras fördel att förhandla istället för att tvångsinlösa ska ju vara att det går snabbare och de slipper process, inte att de kommer billigare undan. Har de verkligen sagt att de inte kommer plussa på 25 procent?
Tjaaa.. att den inte var marknadsmässigt utförd och att han inte tagit med punkter och olika saker med omgivningen som borde sänkt värdet.

Att dom vill förhala har jag märkt sen längr sedan. Men en jurist är anlitad nu och de ser bra ut tycker jag. Sedan är de extra kul med alla dessa missar dom gjort med mätningar och nu värderingen....
 
K kwirk skrev:
Tjaaa.. att den inte var marknadsmässigt utförd och att han inte tagit med punkter och olika saker med omgivningen som borde sänkt värdet.

Att dom vill förhala har jag märkt sen längr sedan. Men en jurist är anlitad nu och de ser bra ut tycker jag. Sedan är de extra kul med alla dessa missar dom gjort med mätningar och nu värderingen....
Edit: Sorry, jag missade det du redan hade skrivit i de tidigare inläggen, så det kanske inte är till så mycket hjälp men låter det stå kvar iaf…
Bra att du har anlitat en jurist!
Min erfarenhet av Trafikverket (via jobbet, så inte samma sak riktigt) är att de är väldigt strikta att hålla sig till sina riktlinjer, dvs det är svårt att få både mer och mindre. Detta verkar vara deras riktlinjer när det gäller väg och järnväg: https://www.trafikverket.se/content...arnvag_pa_min_mark_hur_far_jag_ersattning.pdf

Exproproationslagen gäller om det är inlösen pga järnväg eller väg, eftersom dessa lagar hänvisar dit.
Om de har en felaktig värdering så är det minsta du ska begära att de tar in en ny, uppdaterad värdering som tar utgångspunkt i de korrekta omständigheterna. Om det gått lång tid sedan den gamla så kan de ju vara positivt för dig också om fastighetspriserna har gått upp generellt.
Vet inte hur de ser på om du själv tar in en värdering eller om de ”måste” göra en själv.
 
Redigerat:
Ja precis så är de. Bostadpriset har gått upp 6% sen värdering.

Har sagt att ny värdering ska göras men de tänker dom inte göra utan denna ska justeras och räknas om...
 
Trafikverket lyckades inte med sin kupp att sänka marknadsvärdet. De blev något högre.
25% vill dom inte ge.

Finns de någon som gått igenom samma process igenom domstol tro?

Trafikverket skräms o säger att ytters få ät berättigade till de. Jag undrar dock hur många orkar dra de till rätten ?
Klart att deras riktlinjer berättigar nästan ingen till dom 25%...

Men kul iaf att deras omvärdering gick in som dom hoppats på..dom "hotade" på tele upp till 1/5 lägre bud.
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
M
Har det hänt något mer i frågan?
 
M Miscela skrev:
Har det hänt något mer i frågan?
Hej
Vi har deras bud redo och letar efter annat. Men de är så sjuk hype på marknaden just nu... men kanske nåt dyker upp.
Vi har fram till nyår på oss att godta budet.
Sedan kan vi bo kvar om vi vill ett tag och leta nytt...

Om vi inte vill flytta kan vi godkänna buller åtgärden (inga vib. Åtgärder erbjuds)

25% påslaget var jag mer eller mindre gett upp. Sjukt svårt att hitta jurist som är intresserad av fallet.
Läser någon här och vill de. Kontakta mig :)
En summa som hade hjälpt till att hitta nytt rejält men de vill in trv.

Men funderar på om de verkligen blir billigare k slutändan on jag väljer att ta bulleråtgärdena med nya fönster och fasad och sedan efter några år återuppta ärandet med för höga vibrationer...
 
M
K kwirk skrev:
Hej
Vi har deras bud redo och letar efter annat. Men de är så sjuk hype på marknaden just nu... men kanske nåt dyker upp.
Vi har fram till nyår på oss att godta budet.
Sedan kan vi bo kvar om vi vill ett tag och leta nytt...

Om vi inte vill flytta kan vi godkänna buller åtgärden (inga vib. Åtgärder erbjuds)

25% påslaget var jag mer eller mindre gett upp. Sjukt svårt att hitta jurist som är intresserad av fallet.
Läser någon här och vill de. Kontakta mig :)
En summa som hade hjälpt till att hitta nytt rejält men de vill in trv.

Men funderar på om de verkligen blir billigare k slutändan on jag väljer att ta bulleråtgärdena med nya fönster och fasad och sedan efter några år återuppta ärandet med för höga vibrationer...
Jobbig situation. Hoppas ni hittar något nytt. La de sig som du senast beskrev eller förbättrades budet något alls?
 
M Miscela skrev:
Jobbig situation. Hoppas ni hittar något nytt. La de sig som du senast beskrev eller förbättrades budet något alls?
Hej

De förbättrades lite. Så de gick nog inte som dom önskade.
Man borde nästan göra ny värdering igen eftersom priserna gått upp...
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
K kwirk skrev:
Hej

De förbättrades lite. Så de gick nog inte som dom önskade.
Man borde nästan göra ny värdering igen eftersom priserna gått upp...
Fortsätter följa och se hur det går. Håller tummarna för er
 
Hej! Vi i samma läge här, järnväg ska byggas om och enligt de prognoser som de gör kommer det bli en boendemiljö som inte är godkänd. Vi kommer erbjudas förvärv men inte inlösen. Vi letar nu domslut och jurist som kan kika. Har du kommit vidare på något vis? Känns som en jätte att slåss mot!
 
M
E EvaMarie7209 skrev:
Hej! Vi i samma läge här, järnväg ska byggas om och enligt de prognoser som de gör kommer det bli en boendemiljö som inte är godkänd. Vi kommer erbjudas förvärv men inte inlösen. Vi letar nu domslut och jurist som kan kika. Har du kommit vidare på något vis? Känns som en jätte att slåss mot!
Vad innebär skillnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.