Vi håller på att bygga ett nytt hus på en ny tomt. Markentreprenören har gjort ett snyggt arbete med att fylla upp och jämna ut vår rätt kuperade tomt. Kommunen är dock inte lika imponerade över hans arbete och anser att vi måste söka ett marklov för att få godkänt. Som högst är det höjt 80 cm, så enligt reglerna så har vi ju gått över de 50 cm som är godkänt. Nog om det.
Nu måste jag ta fram en karta/ritning med de nya marklinjerna för att skicka in ansökan om marklov. Men vad ska marklinjerna utgå ifrån, det är ju bara EN marklinje som ska ritas på t.ex. ritningen med huset sett från kortsidan (t.ex. väster ifrån). Men beroende på var på min 40 meter långa och kuperade tomt jag står kommer ju de linjerna vara helt olika. Ska jag utgå från mitten av tomten, från mitten av huset, eller där det gynnar mig mest (skulle inte tro det...).. osv.
På kartan ska det även finnas med nya plushöjder. Hur många mätpunkter ska man ta med, och var ska man placera dem? Jag kan ju välja ett gäng med mätpunkter som blir väldigt gynnsamma för mig, men också välja ett gäng som blir väldigt ogynnsamma för mig...
Att få hjälp av markentreprenören är bara att glömma. Han har gjort så många andra fel att det var nära att vår förhandling om fakturan slutade i tingsrätten, så honom är jag helt klar med.