Hej,
Vad jag kan minnas så har kurvorna inte sett ut såhär tidigare i vinter. Nu hög vb-diff och varför går den ned för att sedan köra på med tillskott lite senare. Jag har inte fått några larm och ljudet är normalt.
Kan det vara silen som är igensatt? Något annan tanke?
igårkväll höjde jag cirkulationpumpen från steg 1 till 2. Annars inga förändringar.
det är en 7 kW pump. Från 2006. Ska noteras att den är undersimensionerad sedan jag bygget ut. Men vi har levt så någon vinter nu.
Bild:
Vad jag kan minnas så har kurvorna inte sett ut såhär tidigare i vinter. Nu hög vb-diff och varför går den ned för att sedan köra på med tillskott lite senare. Jag har inte fått några larm och ljudet är normalt.
Kan det vara silen som är igensatt? Något annan tanke?
igårkväll höjde jag cirkulationpumpen från steg 1 till 2. Annars inga förändringar.
det är en 7 kW pump. Från 2006. Ska noteras att den är undersimensionerad sedan jag bygget ut. Men vi har levt så någon vinter nu.
Bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beteendet där kring 12 på natten beror antagligen på att den värmde vatten då. Temp sensorerna sitter på rören ut till husvärmen, på andra sidan växelventilen. Vanligtvis brukar sensorerna visa att vb-retur överstiger vb-fram när den värmer vatten. Det gör den inte nu. Så något är knas.
Kan se om jag kan gräva fram en normal 24 period i loggern.
Kan se om jag kan gräva fram en normal 24 period i loggern.
Hmm, tror inte legionella. Kanske filtret som sagt. Den har börjat låta lite, skorrar om vb rören. Kanske luft eller smuts. Men hör och häpna så beter den sig nu lite mer normalt. Fast det som skedde 12 idag är lite märkligt, Max tillskott men inte lika varmt som förut. Var kanske varmvatten då.
får se om den går på såhär nu. Annars ger jag mig på smutsfiltret ikväll
får se om den går på såhär nu. Annars ger jag mig på smutsfiltret ikväll
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar så är det undet tiden när utomhustempen sjunker.
Den får då då jobba längre tid för att komma upp i tillräckligt hög temp för att kunna slå ifrån, samtidigt som huset behöver mera energi. Även elpatron verkar gå in.
Så pumpen verkar gå på max vad den ge utifrån eltillskott.
Den får då då jobba längre tid för att komma upp i tillräckligt hög temp för att kunna slå ifrån, samtidigt som huset behöver mera energi. Även elpatron verkar gå in.
Så pumpen verkar gå på max vad den ge utifrån eltillskott.
Redigerat:
Klicka här för att svara