Vi har en värmekabel till vattenledningen som jag drog ur för att se ifall det skulle påverka energiförbrukningen men den var fortsatt mkt hög även efter det. Jag ska kolla upp vattenförbrukningen. Kanske finns svaren där. Det finns dock inga indikationer på vattenläcka men detta måste jag undersöka närmare. Tack för svar!

S sunqan skrev:
Läser du av förbrukningen på mätaren?

Pumpen för sommarvattnet- går den hela tiden? Om den gör det är den antingen trasig eller så rinner det ur vatten nånstans när trycket byggts upp ska den ju stanna tills man släpper ut vatten. Om den verkar gå som den ska (bara när man tappar ut vatten), då kan det finnas en värmeslinga till den men då känns 7kWh/dygn lite lite (300W kontinuerligt).

Varmvattenberedaren har du fler tips om.
Läckor behöver inte synas, det är det vanligaste :) läckor på kommunalt inkommande vatten ser man på vattenmätaren. Har ni läst av den och jämfört med slutavläsningen från föregående ägare? Hur mycket vatten har gått åt?

Enligt räkningen har vi förbrukat 4m3 vatten under april och maj. Då har vi endast varit i huset några helger och i de flesta fall endast använt vatten till disk, toalett och matlagning. Det låter ganska mycket eller hur?

Det låter onekligen ganska mycket. Men fortfarande inte tillräckligt för att förklara 45 kWh per dygn. Var det ett helt dygn mellan avläsningarna på elmätaren? Eller hur kom du fram till förbrukningen?

Fast är det avläst förbrukning eller schablon?

S sunqan skrev:
Läser du av förbrukningen på mätaren?

Pumpen för sommarvattnet- går den hela tiden? Om den gör det är den antingen trasig eller så rinner det ur vatten nånstans när trycket byggts upp ska den ju stanna tills man släpper ut vatten. Om den verkar gå som den ska (bara när man tappar ut vatten), då kan det finnas en värmeslinga till den men då känns 7kWh/dygn lite lite (300W kontinuerligt).

Varmvattenberedaren har du fler tips om.
Läckor behöver inte synas, det är det vanligaste :) läckor på kommunalt inkommande vatten ser man på vattenmätaren. Har ni läst av den och jämfört med slutavläsningen från föregående ägare? Hur mycket vatten har gått åt?

Ok, tack för svar! Det behöver jag kolla upp! Damen vi köpte huset av var gammal och kunde inte ge mkt info, men detta kan vara rimligt eftersom huset strax innan vi köpte det hade vatten från egen brunn som ligger en bit från huset. Det borde ju ha en värmekabel till sig annars skulle väl det frysa under vintern och hon bodde permanent här.

A Avemo skrev:
Det låter onekligen ganska mycket. Men fortfarande inte tillräckligt för att förklara 45 kWh per dygn. Var det ett helt dygn mellan avläsningarna på elmätaren? Eller hur kom du fram till förbrukningen?

Om du fått vattenvolymen från räkningen är det troligen inte avläst, utan shablonberäknat. Man har väl börjat med fjärravlästa vattenmätare på en del orter, men det är ovanligt.

Enligt kommunens avläsning har vi förbrukat så mkt vatten. Ev står toaletten och drar vatten.

H hempularen skrev:
Om du fått vattenvolymen från räkningen är det troligen inte avläst, utan shablonberäknat. Man har väl börjat med fjärravlästa vattenmätare på en del orter, men det är ovanligt.

Det är faktiskt avläsning. Ingen schablon.

45 kWh/ dygn är inte så särskillt mycket under vinter månaderna, kanske tom lite. Du måste speca när förbrukningen är hög för är det värme det handlar om så skiljer det myyycket mellan sommar och vinter

Har uppfattat att 45 kWh är med allt avstängt utom vvb och kyl/frys. Och inget uttag av vatten (?).

harry73
H hempularen skrev:
Har uppfattat att 45 kWh är med allt avstängt utom vvb och kyl/frys. Och inget uttag av vatten (?).
Jag får inte ihop det.
TS skriver i första inlägget att han hade under vintern ca 40-50kWh per dag i förbrukning med underhållsvärme på 10-12 grader.

När han stängde av allt förutom kyl och frys blev det 0,8 kWh/dygn och med VVB på blev det 40-45 kWh/dygn.
Men TS har direktverkande el-element som uppvärmning, så dessa verkar inte ha dragit någon el alls under vintern, bara VVB drog i princip all el. och 45 kWh/dygn är ju nästan 2kW kontinuerligt. Det är något som man borde märka någonstans.

Jag gissar också att det är en värmekabel inkopplad tillsammans med VVB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.