3 751 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
märkligaste samfälligheterna/servituten el liknande
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Jag vet inte om det är så udda, men jag har en last som lyder: ”Under tiden marken är snöbetäckt taga väg för virkesutdrivning”
Och då är fastigheten avstyckad 1937, vilket sätter lite perspektiv hur relativt nyligen (nåja, men 85 år sen då) man ändå i beslutet tog höjd för ett väldigt manuellt arbete i skogen.
Och då är fastigheten avstyckad 1937, vilket sätter lite perspektiv hur relativt nyligen (nåja, men 85 år sen då) man ändå i beslutet tog höjd för ett väldigt manuellt arbete i skogen.
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Men är det på riktigt en by, eller någon typ av utkantsområde till typ Eksjö eller annan halvliten ort med säte för domsaga?SarB skrev:
Min fastighet styckades av med rätt att anlägga en tjärbränneriugn i handlingarna. Men med förbud mot hantering av latrin, kompost och alkoholutskänkning. Antar att de här gamla handlingarna inte är gällande idag.mrsnhp skrev:
Kanske inte jätteudda, men... Maken håller på att avyttra en ärvd fastighet (dödsbo) och hittade någon sorts områdesbestämmelser från tidigt 1900-tal där det bland annat står att man inte får anlägga kompost på tomten. Bara att sätta igång och riva några kubikmeter kompost, då?
Annars har vi mest haft ordinära saker i stil med ”last: fiske” på en fastighet med 1-2 km till närmsta vattendrag. Verkar vara vanligt i bostadsområden som styckats från större jordbruksfastigheter under 1900-talet .
Härligt att du tar upp min hemstad som exempel!Nötegårdsgubben skrev:
Just detta var från ett laga skifte "å alla egorna till Komstad by". Jag tänker mig att jag kan nämna Komstad utan att strida mot GDPR här, man får vara mycket försiktig med information man lämnar numer.
Förbudet var ju intressant, det har jag nog inte stött på tidigare!Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Sävsjö har om jag minns rätt haft en tingsplats, så det hänger kanske ihop med det ändå.
Står det bokstavligen "råmjölk"? I så fall kan det inte varit lätt att följa det avtalet.SarB skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
https://savsjo.se/turism/nyhetsarkiv/nyheter/se-och-gora/2020-07-03-galgabacken.html
Verkar över lag vara så att den trakten varit ett uråldrigt bygdecentrum innan järnvägen och den nuvarande tätorten Sävsjö etablerades.
https://jonkopingslansmuseum.se/se-och-gora/smultronstallen/savsjo/komstad-bymiljo/
Mina googlingar säger att tingshuset för Västra härad låg i Komstad före 1909.Nötegårdsgubben skrev:
Verkar över lag vara så att den trakten varit ett uråldrigt bygdecentrum innan järnvägen och den nuvarande tätorten Sävsjö etablerades.
https://jonkopingslansmuseum.se/se-och-gora/smultronstallen/savsjo/komstad-bymiljo/
Vid Södra Station i Stockholm har Trafikverket servitut på att köra tåg genom fastigheterna. Som fastighetsägare ansvarar man dock för bland annat bärande konstruktion, avvibrering, grundläggning mm medan Trafikverket endast står för inredning och ytskikt.
Jag har funderat både en och två gånger på hur det ska gå till när en bostadsrättsförening ska underhålla delar stambanans grundläggning eller betongkonstruktion eller behöver byta gummikuddarna som hela klabbet står på. Att det dessutom är ca 5-6 separata fastighetsägare gör det ännu mer spännande.
Som kuriosa kan nämnas att en person som medverkat i utformning av detaljplan och servitut berättat att lösningen var ett medvetet drag för att flytta kostnader från skattekonto till allmännyttan som var ursprunglig fastighetsägare. Men allmännyttan såg sen en lösning att slippa långsiktigt dyrt underhåll och ombildade till brf
Jag har funderat både en och två gånger på hur det ska gå till när en bostadsrättsförening ska underhålla delar stambanans grundläggning eller betongkonstruktion eller behöver byta gummikuddarna som hela klabbet står på. Att det dessutom är ca 5-6 separata fastighetsägare gör det ännu mer spännande.
Som kuriosa kan nämnas att en person som medverkat i utformning av detaljplan och servitut berättat att lösningen var ett medvetet drag för att flytta kostnader från skattekonto till allmännyttan som var ursprunglig fastighetsägare. Men allmännyttan såg sen en lösning att slippa långsiktigt dyrt underhåll och ombildade till brf
Jag har en fd kollega som bor på galgbacken.R Räknenisse skrev:Du ska formulera frågan annorlunda. Marken är gemensam från början och avrättningsplatsen finns där. (sedan medeltiden eller så...)
Från det ska man besluta sig för om den ingår i det som skiftas ut. Finns inget vägande skäl att skifta ut blir den kvar som samfälld, snarare än att man ska ha skäl för att tillskapa samfälligheten. (Byar kunde ha rätt olika principer för hur mycket av "diverse gemensamt" som man skiftade ut eller behöll gemensamt, har dock aldrig läst något om motiven bakom det och hur man resonerat)
Man ville inte röra platsen pga. den kulturella tradition som den bar på, eller att folk var ovilliga att ta den i sin tilldelade lott pga. dess laddning. Troligen inte lokaliserad på så bra jordbruksmark att det var någon stor förlust att skippa den.
Sen var avrättningsplatsen knappast för bara en by, utan för socknen eller häradet. Så man kan ha upplevt det som att man inte hade mandat att göra det till enskild egendom att fördela på en bråkdel av de som sågs som intressenter.
Så mao behöver man kolla av servitut för BRF:n om man är intresserad av en lägenhet. ... intressantH Jakethecake skrev:Vid Södra Station i Stockholm har Trafikverket servitut på att köra tåg genom fastigheterna. Som fastighetsägare ansvarar man dock för bland annat bärande konstruktion, avvibrering, grundläggning mm medan Trafikverket endast står för inredning och ytskikt.
Som kuriosa kan nämnas att en person som medverkat i utformning av detaljplan och servitut berättat att lösningen var ett medvetet drag för att flytta kostnader från skattekonto till allmännyttan som var ursprunglig fastighetsägare. Men allmännyttan såg sen en lösning att slippa långsiktigt dyrt underhåll och ombildade till brf![]()
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Varför skulle de inte vara gällande? Det ser ut som om man ville vara säker på att slippa ha en krog i grannskapet. Det kan nog absolut göras gällande om någon vill öppna t.ex. restaurang på din fastighet. Den kan då inte få utskänkningstillstånd.Claes Sörmland skrev: