9 234 läst ·
55 svar
9k läst
55 svar
Märklig vändning på bilassistans
Som sagt, du har fortfarande inte gått till grunden med det och då kommer du inte längre än så här. @Avemo :s svar är klockrent. Du får ringa firman som fakturerat dig och frågat varför de ringde dig. Det är ju en ganska lätt och konkret sak att göra. Därefter kan du ta nästa steg. Är du inte villig att ta reda på vad som egentligen hänt kan du likväl bara ge upp och betala fakturan.K Kurtivan skrev:
Nja, jag ska först försöka få svar från Falck hur det här kunde uppstå när jag har ett avtal med dem som innefattar bärgning utan självrisk, det är där jag får börja nysta. Fakturan var satt med kort förfallodatum så med tanke på kläm- och helg-dagar får jag nog inte det här utrett innan den förfaller, men den har jag ju samtidigt bestridit så...N noupe skrev:Som sagt, du har fortfarande inte gått till grunden med det och då kommer du inte längre än så här. @Avemo :s svar är klockrent. Du får ringa firman som fakturerat dig och frågat varför de ringde dig. Det är ju en ganska lätt och konkret sak att göra. Därefter kan du ta nästa steg. Är du inte villig att ta reda på vad som egentligen hänt kan du likväl bara ge upp och betala fakturan.
Ja så vadå...?K Kurtivan skrev:Nja, jag ska först försöka få svar från Falck hur det här kunde uppstå när jag har ett avtal med dem som innefattar bärgning utan självrisk, det är där jag får börja nysta. Fakturan var satt med kort förfallodatum så med tanke på kläm- och helg-dagar får jag nog inte det här utrett innan den förfaller, men den har jag ju samtidigt bestridit så...
Förfallodatum gäller inte, du har ju bestridit. NU BEHÖVER DU INTE GÖRA NÅGOT MER ÄN ATT FIRA JUL.
Det är den som ställer ut en fordran som behöver bevisa att den har rätt till pengar. Så låt dem nysta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite vid sidan av men...
Vi servar vår bil på en Vianor-verkstad.
Då får vi på köpet ett års "VIANOR Vägassistans", vilket väl är rätt likt det tråden handlar om.
Försäkringsbolaget heter Solid.
Vi har de senaste 10 åren utnyttjat försäkringen två gånger, då bilen inte startat pga dåligt batteri.
Aldrig några problem. Någon annan som har erfarenhet av denna försäkring?
http://www.mynewsdesk.com/se/solid_...g/vaegassistansfoersaekring#filter-list-items
Vi servar vår bil på en Vianor-verkstad.
Då får vi på köpet ett års "VIANOR Vägassistans", vilket väl är rätt likt det tråden handlar om.
Försäkringsbolaget heter Solid.
Vi har de senaste 10 åren utnyttjat försäkringen två gånger, då bilen inte startat pga dåligt batteri.
Aldrig några problem. Någon annan som har erfarenhet av denna försäkring?
http://www.mynewsdesk.com/se/solid_...g/vaegassistansfoersaekring#filter-list-items
Red ut vart du ringt och vem som gett bärgaren ditt telefonnummer.
Googlade telefonnumret till Falk assistans och det var 0771-22 00 22 och
Falk bilbärgning 020-38 38 38
Men de har fler nummer ex via märkes försäkringar.
Kolla på fakturan du betalat eller assistans försäkringsbrevet vilket nummer du ska ringa vid hjälp.
Det finnas många assistans försäkringar....
Och det gäller att se upp. vet att i min bil sitter det två gamla assistans klistermärken med olika telefonnummer.
Nu har jag ingen assistansförsäkring. Tar vanliga självrisken (1500kr) om något händer.
Och på endel orter finns inte tex Falk. Då tar de hjälp av tex Assistanse kåren eller Viking. Och vise versa.
Normalt tar fb eller assistans bolaget alla uppgifter som behövs. och bärgaren ringer ofta upp endast för att ge en tidsuppgift och säkerställa din position.
De här nedan gäller ordinarie bilförsäkring.
Vilken omfattning har du på din vanliga bilförsäkring? Har du halvförsäkring eller helförsäkring så har du en självrisk ofta 1.500kr men om ordinarie fb krånglar så vill de att du ska ringa in skadan via deras telnummer.... Då fb har avtal med någon av bärgarbolagen. Och de förhandlas ständigt om, därför har försäkringsbolagen egna nummer att ringa när man behöver hjälp. Så vet de vilket bärgninsbolag som de har bäst avtal med och då får de åka i första hand.
Googlade telefonnumret till Falk assistans och det var 0771-22 00 22 och
Falk bilbärgning 020-38 38 38
Men de har fler nummer ex via märkes försäkringar.
Kolla på fakturan du betalat eller assistans försäkringsbrevet vilket nummer du ska ringa vid hjälp.
Det finnas många assistans försäkringar....
Och det gäller att se upp. vet att i min bil sitter det två gamla assistans klistermärken med olika telefonnummer.
Nu har jag ingen assistansförsäkring. Tar vanliga självrisken (1500kr) om något händer.
Och på endel orter finns inte tex Falk. Då tar de hjälp av tex Assistanse kåren eller Viking. Och vise versa.
Normalt tar fb eller assistans bolaget alla uppgifter som behövs. och bärgaren ringer ofta upp endast för att ge en tidsuppgift och säkerställa din position.
De här nedan gäller ordinarie bilförsäkring.
Vilken omfattning har du på din vanliga bilförsäkring? Har du halvförsäkring eller helförsäkring så har du en självrisk ofta 1.500kr men om ordinarie fb krånglar så vill de att du ska ringa in skadan via deras telnummer.... Då fb har avtal med någon av bärgarbolagen. Och de förhandlas ständigt om, därför har försäkringsbolagen egna nummer att ringa när man behöver hjälp. Så vet de vilket bärgninsbolag som de har bäst avtal med och då får de åka i första hand.
Redigerat:
Jag provringde 020 88 22 22, det är iaf Falck som svarar.
Är det inte smidigare att fråga någon i närheten om starthjälp?
Jo de har flera telefonnummer, Falk bärgar även märkes försäkringar vet att Peugeot hade Falk förut (vet ej vilken bärgare som har det nu) då har Peugeot "assistansen" eget nummer.Fotografen skrev:
Det har med att olika beställare (fb) kan olika avtal med falk. Då ser Falk direkt via vilket nummer samtalet kommer in vilket avtal som ska gälla.
Slänger in lite om när bilen pajjade mitt på e4 någonstans... Har Assisansbolaget, ringde och de frågade hur många vi var i bilen, var jag stod och vart jag var på väg? bara jag, och vet ej var jag är... de skickade en länk till telefonen som jag tryckte på, sedan kom bärgaren dit, han ordnade allt, körde mig å bilen till verkstad,, eftersom detta var på kvällen var det ej öppet, så han skrev en lapp till verkstaden och förklarade vad som skulle fixas, (rem som gått av)..bärgaren pratade med Assistansbolaget som fixade hotell,( var ej aktuellt med hyrbil då jag skulle 80 mil och mycket omständligare att åka tillbaka de 80 milen med hyrbilen för att.. ja ni förstår..) bärgaren körde mig till hotellet, följde med in och kollade så bolaget bokat för mig.. vilket det hade.. fick inte delar fören dag 2 till bilen.. ringde till bolaget och de bokade ytterligare 1 natt på hotellet.. fick en bekräftelse på sms.. bara att sova en natt till och sedan hämta bilen dagen efter och åka hem.. kostade mig ingenting förutom tid.. och reparation på bilen så klart..
Redigerat:
Det är väl inget bra råd alls? Att dokumentera vem man ringt samt vilket nummer man blev uppringd av samt skriva ner minnesanteckningar om vad som sas i respektive samtal är väl lämpligt. Kanske ringa Falck. Men vad fan, frågan på hur den konkurrerande firman fick tag i TS kan man med fördel vänta med att fråga så dom inte får för lång tid på sig att komma med kreativa förklaringar. Spela in samtal till både Falck och om man mot förmodan tar telefonkontakt med den andra bärgaren är nog en bra idé.N noupe skrev:Som sagt, du har fortfarande inte gått till grunden med det och då kommer du inte längre än så här. @Avemo :s svar är klockrent. Du får ringa firman som fakturerat dig och frågat varför de ringde dig. Det är ju en ganska lätt och konkret sak att göra. Därefter kan du ta nästa steg. Är du inte villig att ta reda på vad som egentligen hänt kan du likväl bara ge upp och betala fakturan.
Det enda som är viktigt är en skriftlig bestridande av fakturan, helt utan några ingående förklaringar om vem som ringt vem eller vad som sagts eller gjorts. Och betala inte, är dom rövhål på riktigt så kommer dom att försöka skrämmas om konsekvenserna av att inte betala men det handlar om småsummor om det skulle gå till förhandling och då skall man förlora med.....
Jo, det är ett bra råd. Poängen här var att historien är väldigt oklar och det var teorier om personer på Falcks larmcentral eller slumpmässigt förbikörande bärgningsbilar som ringde upp. Det mesta lät osannolikt. Då verkar ju det rimliga att gå till botten med vad som harF fsn skrev:Det är väl inget bra råd alls? Att dokumentera vem man ringt samt vilket nummer man blev uppringd av samt skriva ner minnesanteckningar om vad som sas i respektive samtal är väl lämpligt. Kanske ringa Falck. Men vad fan, frågan på hur den konkurrerande firman fick tag i TS kan man med fördel vänta med att fråga så dom inte får för lång tid på sig att komma med kreativa förklaringar. Spela in samtal till både Falck och om man mot förmodan tar telefonkontakt med den andra bärgaren är nog en bra idé.
Det enda som är viktigt är en skriftlig bestridande av fakturan, helt utan några ingående förklaringar om vem som ringt vem eller vad som sagts eller gjorts. Och betala inte, är dom rövhål på riktigt så kommer dom att försöka skrämmas om konsekvenserna av att inte betala men det handlar om småsummor om det skulle gå till förhandling och då skall man förlora med.....
hänt. Det påverkar inte ett bestridande. Antingen har ett avtal kommit till stånd eller inte mellan två parter, och informationen för att fastställa det var ytterst bristfällig.
Faktum är att det mystiska bärgningsbolaget har utfört en tjänst, därom råder inga tvivel. I deras ögon har de ju också ett avtal som slöts i samband med telefonsamtalet. Att de sen är ”rövhål” som du så elegant uttrycker det har vi ju ingen information som underbygger. Problemet är att det verkar vara två olika historier. Att få reda på bärgningsbolagets historia är ytterst relevant. Varför TS inte frågat hur de fick hans nummer är för mig synnerligen oklart då de ju uppenbarligen pratat med varandra, där bolaget bla sagt att de är en konkurrent till Falck etc.
Hade TS slutit ett avtal med det nya bolaget så skulle bolaget ha upplyst om pris. Vidare så skall det finnas nån form av avtal, det kan det göra i form av ett inspelat samtal. Det är då upp till bolaget att visa det. Vill TS ha nån form av sinnesro så visst, forska själv men det är absolut ingen nödvändighet om det gått till på det sättet som beskrivs.N noupe skrev:Jo, det är ett bra råd. Poängen här var att historien är väldigt oklar och det var teorier om personer på Falcks larmcentral eller slumpmässigt förbikörande bärgningsbilar som ringde upp. Det mesta lät osannolikt. Då verkar ju det rimliga att gå till botten med vad som har
hänt. Det påverkar inte ett bestridande. Antingen har ett avtal kommit till stånd eller inte mellan två parter, och informationen för att fastställa det var ytterst bristfällig.
Faktum är att det mystiska bärgningsbolaget har utfört en tjänst, därom råder inga tvivel. I deras ögon har de ju också ett avtal som slöts i samband med telefonsamtalet. Att de sen är ”rövhål” som du så elegant uttrycker det har vi ju ingen information som underbygger. Problemet är att det verkar vara två olika historier. Att få reda på bärgningsbolagets historia är ytterst relevant. Varför TS inte frågat hur de fick hans nummer är för mig synnerligen oklart då de ju uppenbarligen pratat med varandra, där bolaget bla sagt att de är en konkurrent till Falck etc.
Det viktigaste är ett skriftligt bestridande, jag fick intrycket att det endast hade gjorts på telefon.
Jag har bestridit fakturan via mail och fått ett mailsvar där dom påstod att jag hade anlitat dem och att deras krav stod kvarF fsn skrev:Hade TS slutit ett avtal med det nya bolaget så skulle bolaget ha upplyst om pris. Vidare så skall det finnas nån form av avtal, det kan det göra i form av ett inspelat samtal. Det är då upp till bolaget att visa det. Vill TS ha nån form av sinnesro så visst, forska själv men det är absolut ingen nödvändighet om det gått till på det sättet som beskrivs.
Det viktigaste är ett skriftligt bestridande, jag fick intrycket att det endast hade gjorts på telefon.
Idag har jag varit i kontakt med en skadereglerare på Falck och hon skulle undersöka saken och just nu medan jag skriver det här svaret ringer hon upp och säger att hon pratat med bärningsfirman och att de skall kreditera fakturan, Nu kan man börja fira jul, trots trasig bil
K Kurtivan skrev:Jag har bestridit fakturan via mail och fått ett mailsvar där dom påstod att jag hade anlitat dem och att deras krav stod kvar
Idag har jag varit i kontakt med en skadereglerare på Falck och hon skulle undersöka saken och just nu medan jag skriver det här svaret ringer hon upp och säger att hon pratat med bärningsfirman och att de skall kreditera fakturan, Nu kan man börja fira jul, trots trasig bil![]()
Kunde Falck bekräfta att det var dom som kontaktat det andra bolaget?
