Förväntar mig egentligen ingen hjälp men måste bara "prata av mig" lite... Vi äger en äldre bil med många mil på mätaren så jag brukar ha en assistansförsäkring hos Falck. Med den kom dekaler att fästa på rutan med telefonnummer till dem, 020 88 22 22. Så i veckan hände det något med bilen som krävde bärgning så jag ringer det där numret och frågar först och får bekräftelse på att jag har en gällande assistansförsäkring. De tar några uppgifter och jag får vänta på bärgare. Inom 5 minuter ringer en assistansfirma och hör sig för om lite uppgifter och kommer så efter ett par timmar och utför bärgningen. Några dagar senare får jag en hyfsat saftig räkning från den firman, jag som egentligen inte ska behöva betala något då jag har den här försäkringen. Efter några försök att få prata med ansvariga i båda bolagen utan framgång så skickar jag ett email till bärgningsfirman och bestrider fakturan då jag inte har avtal med dem utan med Falck.. Det har jag nu fått svar på, de vidhåller kravet och säger att jag beställt tjänsten av bärgningsfirman. Väldigt förvirrat detta, eller hur? Jag känner mig lurad och vet inte hur jag ska få ordning på det här.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vad säger Falck om saken?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad säger Falck om saken?
Deras kundtjänst hänvisade till en funktion i Falck som inte hade öppet. Eftersom jag var i kontakt med just Kundtjänst så ville jag att de skulle ta det vidare, men det kunde dom inte...
 
C
Falck verkar vara en halvskum firma. Välkänt bland förmodligen de flesta företagare för sina "bluffakturor", eller erbjudanden som de kallar det, som de outtröttligen håller på att skicka ut hela tiden.
https://www.spix.nu/allmant/falck-vaghjalp/
 
C cpalm skrev:
Falck verkar vara en halvskum firma. Välkänt bland förmodligen de flesta företagare för sina "bluffakturor", eller erbjudanden som de kallar det, som de outtröttligen håller på att skicka ut hela tiden.
[länk]
Jag har tagit för givet att det är seriöst och har betalat några år för vad jag trodde var en snabb och problemfri hjälp när det händer något efter vägen. Kan tillägga att i svaret från bärgningsfirman där det stod att jag anlitat dem så lade dom till att Falck var deras konkurrent, underförstått att den inte hade avtal i sin tur med dem...
 
Frågade du firman varför de ringde dig i fall de inte har kontrakt med Falck? :thinking:
 
jag hade falck i många år för jag körde ofta sena kvällar, hade ingen närstående och ville ha tryggheten. Sen 2014 skulle jag första gången utnyttja den. Då stannade bilen på e6 mitt i ingenstans med min 2 v gamla dotter och sambo. När bärgaren kom kunde han bara ta en person och inget mer ingick. Vi "skulle beställa en taxi" eller "gå till en busstation". Jag blev helt ställd efter all reklam om hotellnätter och fria hyrbilar. Jag trodde att det ingick att hela sällskapet åtminstone hamnade i säkerhet och inte lämnades på en 110 väg. Om de tagit med sig en taxi eller hur de löst det för att vi skulle komma därifrån med bagage.
Helt ovärt. Som om det var räkningen för bärgningen som var det största problemet om man får stopp på e6 Jag hade den för trygghet, vilket är vad de säljer in.
Sa upp den direkt.
Kan man ens beställa en taxi till en position längs e6?
 
L Lane skrev:
jag hade falck i många år för jag körde ofta sena kvällar, hade ingen närstående och ville ha tryggheten. Sen 2014 skulle jag första gången utnyttja den. Då stannade bilen på e6 mitt i ingenstans med min 2 v gamla dotter och sambo. När bärgaren kom kunde han bara ta en person och inget mer ingick. Vi "skulle beställa en taxi" eller "gå till en busstation". Jag blev helt ställd efter all reklam om hotellnätter och fria hyrbilar. Jag trodde att det ingick att hela sällskapet åtminstone hamnade i säkerhet och inte lämnades på en 110 väg. Om de tagit med sig en taxi eller hur de löst det för att vi skulle komma därifrån med bagage.
Helt ovärt. Som om det var räkningen för bärgningen som var det största problemet om man får stopp på e6 Jag hade den för trygghet, vilket är vad de säljer in.
Sa upp den direkt.
Kan man ens beställa en taxi till en position längs e6?
Hur kom ni därifrån då?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Frågade du firman varför de ringde dig i fall de inte har kontrakt med Falck? :thinking:
Nej, fick mailsvaret på mitt bestridande av fakturan ikväll. Det blir en jävligt bra fråga att ställa, OM nu inte numret övertagits av någon annan än Falck?
 
Följande står att läsa på Falcks hemsida:

Med en vägassistansförsäkring från Falck är du trygg oavsett var, när eller hur det oförutsedda sker. Med landets största nätverk av bärgare får du snabb och professionell väghjälp på plats. Utan självrisk – inom hela EU.


I din vägassistansförsäkring ingår följande, självklart utan självrisk och extra kostnader:


✔ Bärgning
Starthjälp
✔ Reparation på plats


https://vaghjalp.falcksverige.se/va...utm_medium=referral&utm_content=startsida-box


Ren bluff?
 
jag var rätt känslomässigt instabil (2 v bebis) så jag bröt ihop... Tillslut gav han med sig och skjutsade oss alla tre till närmsta bussknutpunkt typ 20 min bilväg bort. Han hade dock bara en plats med midjebälte så vi satt där med babyskyddet i ett krampaktigt tag.
Han var bara människa och insåg de begränsade alternativen
1 ta med en vuxen och lämna en förälder med barnet att gå med babyskydd (hade ingen vagn med). Jag kunde inte bära tungt så nära inpå så det skulle bli min sambo dvs ingen mat till barnet.
2. ta med barnet och en förälder (vilket också innebar att barnet skulle åka obältad det fanns bara ett midjebälte)
3. ta med alla

edit: kom några svar emellan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det är inte så att det är någon fin "funktion" i bilen som automatiskt skickar signal om att bilen är kass? Finns en hel del sådant, även i äldre bilar där det exempelvis rings upp nödsamtal om bilen krockar osv. Tänker att det kan vara något sånt som gett den "andra" firman nys om att du kanske behövde bärgare? Annars undrar man ju verkligen hur de fått reda på att du behövde bärgas!

Kanske google eller apple eller någon annan av drakarna som övervakar våra mobiler? Kan de använda allas GPS-info till att skapa trafikinfo på google maps kan de säkert också använda det till att notifiera bärgare när någon enstaka bil står stilla på E6.
 
Nä, inga sådana tekniska finesser. Jag uppfattade då att samtalet från bärgningsfirman kom som en direkt följd av mitt telefonsamtal till nr på Falck-dekalen jag har på bilen.
 
Det är väl nån på falcks telecentral som knäcker extra o tipsar konkurrenter mot en liten bonus :)

Bra för alla inblandade, Falck slipper bekosta en bärgning, den anställde får en lite kick-back och konkurrenten får lite jobb! Ja, förutom dig som kund då...
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag har haft Falcks assistansförsäkring och använt den två gånger. En gång var batteriet urladdat och de startade bilen en halvtimme efter jag ringt. Nästa gång var det en punktering och då kom de efter 45 minuter. Lyfte upp bilen på bärgaren för den stod lite dumt till. Körde till en P-ficka och satte på reserven så jag kunde köra vidare.

Numera har jag en bilförsäkring som täcker samma saker, så jag sa upp Falck för två år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.