hsd
När motorn skar på E4:an utanför Uppsala ringde jag försäkringsbolaget som skickade bärgare och bokade hyrbil, vi åkte med på bärgaren till verkstan där hyrbilen senare levererades -kostnad en självrisk
 
K Kurtivan skrev:
Deras kundtjänst hänvisade till en funktion i Falck som inte hade öppet. Eftersom jag var i kontakt med just Kundtjänst så ville jag att de skulle ta det vidare, men det kunde dom inte...
Men det finns ju inget problem. Du har ju blivit bärgad. Du har fått en faktura som du bestridit. Nu behöver du inte vårda och sköta ärendet nåt mer. Sitt på pengarna bara.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men det finns ju inget problem. Du har ju blivit bärgad. Du har fått en faktura som du bestridit. Nu behöver du inte vårda och sköta ärendet nåt mer. Sitt på pengarna bara.
För mig känns det väldigt osäkert och jag vill inte hamna i någon konflikt av typen David mot Goliat. Det är ju som bekant inte samma att ha rätt som att även få rätt, så jag måste nog rota vidare men det kan ju vara svårt att få komma i kontakt med någon på Falck nu med en mängd kläm- och helgdagar.
 
K Kurtivan skrev:
För mig känns det väldigt osäkert och jag vill inte hamna i någon konflikt av typen David mot Goliat. Det är ju som bekant inte samma att ha rätt som att även få rätt, så jag måste nog rota vidare men det kan ju vara svårt att få komma i kontakt med någon på Falck nu med en mängd kläm- och helgdagar.
Du har bestridit, nu vilar ärendet. Du ska ta det lugnt och fira jul. Det kommer bärgningsfirman göra, de sitter inte och tänker på det här.
David och Goliat, hmm. Lagen är på konsumentens sida. Det är den som vill ha dina pengar som ska bevisa att den har rätt till dem. Ditt trumfkort är att du inte betalat. Sitt på pengarna och vänta.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
För mig känns det väldigt osäkert och jag vill inte hamna i någon konflikt av typen David mot Goliat. Det är ju som bekant inte samma att ha rätt som att även få rätt, så jag måste nog rota vidare men det kan ju vara svårt att få komma i kontakt med någon på Falck nu med en mängd kläm- och helgdagar.
Det går inte att lösa saken om du inte på allvar reder ut vad som har hänt. Först och främst får du kontrollera att du ringde Falck som du har avtal med. Kolla på din telefons historik. Sen får du se vad det var för nummer som efter 5 minuter ringde upp dig - Tillhör det denna alternativa firma? Därefter får du fråga denna firma varför de ringde dig på den tidspunkten. Vem sa åt dem att göra det?

Börja med att få dessa fakta på plats. Tills dess har du bestridit fakturan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
hsd
Bärgaren som ringde måste ha fått telefonnumret någonstans ifrån...
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Bärgaren som ringde måste ha fått telefonnumret någonstans ifrån...
Ja, den måste ju ha triggats av mitt telefonsamtal, jag tyckte att allt gick supersmidigt tills jag fick en oväntad faktura...
 
C
K Kurtivan skrev:
Ja, den måste ju ha triggats av mitt telefonsamtal, jag tyckte att allt gick supersmidigt tills jag fick en oväntad faktura...
Möjligheten finns ju så klart att någon helt annan bärgare hade vägarna förbi och såg dig stå där.
Är du säker på att de som utförde bärgningen är samma som de som ringde?
 
C cpalm skrev:
Möjligheten finns ju så klart att någon helt annan bärgare hade vägarna förbi och såg dig stå där.
Är du säker på att de som utförde bärgningen är samma som de som ringde?
Det har jag inte kontrollerat, men han som ringde direkt efter mitt samtal berättade att han hade ett uppdrag som han skulle utföra först så det skulle ta ett par timmar innan han kom. Han återkom efter ca 2 timmar och berättade att han var på väg så då tog jag mig till bilen så att vi träffades där och jag kunde lotsa honom hem till mitt hus med bilen på flaket.
 
K Kurtivan skrev:
Det har jag inte kontrollerat, men han som ringde direkt efter mitt samtal berättade att han hade ett uppdrag som han skulle utföra först så det skulle ta ett par timmar innan han kom. Han återkom efter ca 2 timmar och berättade att han var på väg så då tog jag mig till bilen så att vi träffades där och jag kunde lotsa honom hem till mitt hus med bilen på flaket.
Varför kom inte Falck förbi eller hörde av sig under dessa timmar?
Du har avtal om assistans, vad har de gett dig för assistans?
 
Man skulle kunna spekulera att bärgaren har ett så dåligt avtal med falck att de hellre försöker en fuling?
 
S Sir Duke skrev:
Varför kom inte Falck förbi eller hörde av sig under dessa timmar?
Du har avtal om assistans, vad har de gett dig för assistans?
Det var en snabb respons från bärgare efter att jag hade ringt 020 88 22 22, så jag antog att de lämnat ärendet vidare till en partner. Men i svaret jag fick från bärgningsfirman efter mitt bestridande av fakturan så säger dom att Falck är deras konkurrent...
 
K Kurtivan skrev:
Det var en snabb respons från bärgare efter att jag hade ringt 020 88 22 22, så jag antog att de lämnat ärendet vidare till en partner. Men i svaret jag fick från bärgningsfirman efter mitt bestridande av fakturan så säger dom att Falck är deras konkurrent...
Du har ju bara kontaktat Falck. Du har väl inte ringt någon annan eller skrivit under någonting. Om de skickar en partner är det inte ditt problem.
 
Man kan ju hoppas på att det är just förvirrat och att det inte är någon som försöker lura dig. Till att börja med så har du såvitt jag förstår inte fått något svar ifrån Falk mer än att kundtjänsten hänvisat dig vidare. Nästa steg där är ju tveklöst att ta kontakt med den du hänvisades till så snart de har öppet.

Det går att tänka sig några olika scenarion kring vad som hänt.

1. Scenariot som @cpalm föreslår att en bärgare som inte hade något med Falk att göra råkat passera och du inte förstått att det var en annan bärgare än den du väntade på. Om så skulle vara fallet är ju frågan varför bärgaren som var på väg till dig inte ringde för att fråga var du var.

2. Någon antingen på Falk eller bärgaren som hämtade dig har dålig ordning på sina papper. Det borde i så fall lösa sig när du tar kontakt med Falk när de har öppet. Alltså inte bara kundtjänsten.

3. Något finstilt i Falks avtal säger att de alltid kan ordna bärgning, men under vissa omständigheter när de måste anlita en extern bärgare kostar det extra.

Om det rör sig om något av de senare alternativen är det kanske skäl nog för att säga upp avtalet då de inte uppfyller vad som förespeglats. Men oavsett. Se till att ta kontakt med Falk.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Fairlane
Jag har själv Falcks försäkring och behövde utnyttja den i somras. Det stod inte Falck på bilen som kom vad jag minns, men allt fungerade perfekt. Han körde bilen och mig med dotter till verkstad. Sen fick vi ta med den lilla packning vi hade så körde han oss till Circle-K där en hyrbil väntade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.