Hej,
Har flyttat in i ett hus och när vi äntligen hittat taklampa så funkar den inte. Tog bort strömbrytaren (1-pol) och det ser ut så här där under. Säger det någon något?
När jag mäter vid taklampan har jag ca 110V när den är AV och 230V när den är PÅ. Men lampan (halogen spot) går inte igång i något av lägena och 110V ska man ju inte ha när den är AV :O
Det finns inga andra trådar i hålet heller. Men det går förbi en brun och svart till brytaren bredvid för utebelysningen.
Har flyttat in i ett hus och när vi äntligen hittat taklampa så funkar den inte. Tog bort strömbrytaren (1-pol) och det ser ut så här där under. Säger det någon något?
När jag mäter vid taklampan har jag ca 110V när den är AV och 230V när den är PÅ. Men lampan (halogen spot) går inte igång i något av lägena och 110V ska man ju inte ha när den är AV :O
Det finns inga andra trådar i hålet heller. Men det går förbi en brun och svart till brytaren bredvid för utebelysningen.
Redigerat:
Mellan tändtråden och fasen i röret finns en kapacitiv koppling som ett hög-ohmigt mätinstrument ger utslag på, mät med en glödlampa parallellt med mätpinnarna och du får ett annat resultat eller mät med en riktig spänningsprovare istället. Men halogenspotten är det något fel på iaf.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Vad är exempel på en kapacativ koppling? Kollar en annan takanslutning och där är det ca 80-90V vid AV. Brukar det vara så här? Inget farligt? Jag trodde det alltid är 0-5V vid AV.snaggletooth skrev:
Lampan verkar iallafall trasig för när jag sätter in en annan så tänds det. Men blev orolig över att det är galen el i huset?
Det är helt normalt. Det brukar dyka upp minst en ny tråd här i veckan med samma fråga
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Kan flika in att det är trappkopplat. Du har (minst) en till strömställare som du kan tända och släcka samma lampa med.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden