1 191 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Hantverkar kikar in i stängda rum och filmar- märkligt?
Sida 1 av 2
Äntligen ska byggfel åtgärdas och det springer många entreprenörer och hantverkare här. Det är ett garanti-jobb så jag har inte själv upphandlat och eller skrivit avtal.
Har kameror utomhus sedan flera år och några inomhus också.
Ibland lånar hantverkarna toan på ovanvåningen. Har ju inget att sänga om det egentligen, även om uppdraget väntas pågår i 8-12 veckor.
En av dem gick upp för trappen och kikade in i barnens rum, ser hur han kommer upp och sedan går åt de hållet. Efter ett par sekunder kommer och åt andra hållet, till toaletten.
Toabesöket tar 4 minuter (hans kollega tog 45 sek på sig). Sedan kommer han ut med telefonen vinklat som om att han spelar in eller fotar. Går tillbaka mot barnen rum och är ur kameravinkeln i minst 10 sekunder. Vad gör man 2 meter från kameran i 10 -30 sekunder?
Därefter går han tillbaka mot toan men väljer att öppna den stängda dörren till master bedroom och håller fotfarande telefonen i samma läge och skärmen lyser.
När dörren öppnas ser han att han lyckas slå till något och hesiterar och går inte in in. Men väljer ändå att lyfta armen och sträcka in armen med telefonen i handen och typ fota eller filma.
Gör samma sak i ytterligare ett rum. Går sedan ner igen.
Jag frågade vad han hade letat efter och säger att han trodde en fågel hade flugit in och säger att ytterdörren stått öppet länge.
Kollade då på filmerna från entredörren- Den var stäng och låst tills han låste upp den och gick in. Ingen fågel kan ha flugit in.
Är detta ok? Hur bemöter man sådant?
Varför gör man såhär?
Har film på allt!
Ibland lånar hantverkarna toan på ovanvåningen. Har ju inget att sänga om det egentligen, även om uppdraget väntas pågår i 8-12 veckor.
En av dem gick upp för trappen och kikade in i barnens rum, ser hur han kommer upp och sedan går åt de hållet. Efter ett par sekunder kommer och åt andra hållet, till toaletten.
Toabesöket tar 4 minuter (hans kollega tog 45 sek på sig). Sedan kommer han ut med telefonen vinklat som om att han spelar in eller fotar. Går tillbaka mot barnen rum och är ur kameravinkeln i minst 10 sekunder. Vad gör man 2 meter från kameran i 10 -30 sekunder?
Därefter går han tillbaka mot toan men väljer att öppna den stängda dörren till master bedroom och håller fotfarande telefonen i samma läge och skärmen lyser.
När dörren öppnas ser han att han lyckas slå till något och hesiterar och går inte in in. Men väljer ändå att lyfta armen och sträcka in armen med telefonen i handen och typ fota eller filma.
Jag frågade vad han hade letat efter och säger att han trodde en fågel hade flugit in och säger att ytterdörren stått öppet länge.
Kollade då på filmerna från entredörren- Den var stäng och låst tills han låste upp den och gick in. Ingen fågel kan ha flugit in.
Varför gör man såhär?
Har film på allt!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 037 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 037 inlägg
Om det är jobbigt med folk inomhus utan ärende så skulle jag ställa upp en byggtoa utomhus.
Att du har kameraövervakning där hantverkarna jobbar eller passerar regelbundet faller under GDPR och kamerabevakningslagen.
Att du har kameraövervakning där hantverkarna jobbar eller passerar regelbundet faller under GDPR och kamerabevakningslagen.
Jag föreslår att vi håller isär själva huvudfrågan om hantverkarens sightseeingtur inomhus från filmandet. Det här är inte en amerikansk TV-rättegång där juryn åläggs att bortse från den blodiga kniven med den åtalades dna för att det var fel sorts bläck på husrannakningsordern.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Det är ju ett väldigt udda beteende. Reka inför inbrott, är ju ett tänkbart skäl. Men det låter lite långsökt att intressera sig så mycket för barnrummet i så fall. Om man tänker sig ett "oskyldigt" skäl, så kanske han gillar er inredningsstil, och vill visa det som inspiration för sin fru/sambo.
När det gäller rädsla för inbrott, så skulle jag faktiskt bli lite lugnare om någon rekar hos oss. För en tjuv som är tillräckligt målmedveten för att reka, kommer att välja bort vårt hus. Det vore ju skillnad om man har en äkta Picasso i varje rum eller så. DÅ behöver man vara orolig. Eller om man ex. har ett utsatt arbete, med risk för kidnappning, eller är intressant för terrorister. Men de flesta av oss har inte hem som är intressant för en proffsig inbrottstjuv. Vi med normala hem drabbas istället av tjuvar i stil med heroinmissbrukaren som är helt nöjd med att få 400 kr av en hälare för min 25 000 kr laptop. Den kategorin rekar inte, iallafall inte så utstuderat.
När det gäller rädsla för inbrott, så skulle jag faktiskt bli lite lugnare om någon rekar hos oss. För en tjuv som är tillräckligt målmedveten för att reka, kommer att välja bort vårt hus. Det vore ju skillnad om man har en äkta Picasso i varje rum eller så. DÅ behöver man vara orolig. Eller om man ex. har ett utsatt arbete, med risk för kidnappning, eller är intressant för terrorister. Men de flesta av oss har inte hem som är intressant för en proffsig inbrottstjuv. Vi med normala hem drabbas istället av tjuvar i stil med heroinmissbrukaren som är helt nöjd med att få 400 kr av en hälare för min 25 000 kr laptop. Den kategorin rekar inte, iallafall inte så utstuderat.
De visste förutsättningarna och har inte bett mig stänga av. Jag frågade om de skulle ha en byggtoa och om vi skulle prata plats. Men det var inget de ville ha. Vad ska han då göra i tex min klädkammare som var det sista rummet han gick in i?S sinuslinus skrev:
Vi har inget av värde, halvt hus efter en separation. Men får känslan av att att han drygar ut sin inkomst genom att sälja info. Eller snokar bland mina kläder. Kan ju också reka av andra orsaker, övergrepp? (säger jag som blev utsatt för ett sådant försök när jag var kring 20, och man just bröt sig in på natten)H hempularen skrev:Det är ju ett väldigt udda beteende. Reka inför inbrott, är ju ett tänkbart skäl. Men det låter lite långsökt att intressera sig så mycket för barnrummet i så fall. Om man tänker sig ett "oskyldigt" skäl, så kanske han gillar er inredningsstil, och vill visa det som inspiration för sin fru/sambo.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Jo jag tänkte lite i den banan också. Men ex. barnrummet, ligger det så det skulle kunna vara en möjlig väg in i huset? Annars tror jag på något annat mer svårbegripligt.K Karriärmamman skrev:
Vi köpte 2020 ett fritidshus. Ca. 2 veckor efter köpet råkade vi ut för ett inbrott. Men inget stals. Vi fick då höra att det finns en "känd" inbrottstjuv som verkat i området (En samfällighet med drygt 400 fritidshus), i bortåt 10 år. Han gör 10 - 20 inbrott per år, men tar aldrig något. Då fanns det ett tillfälle där en övervakningskamera hade filmat hur han gick igenom ett hus, tittade i lådor, skåp osv. men rörde aldrig någon sak, för dålig kvalitet på filmen för identifiering. Senare något år efter inbrottet hos oss greps han på bar gärning, en person hade övervakningskamera på utsidan. Polisen råkade vara några 100m därifrån på väg mot ett annat larm. Men då fångades han på film när han bröt upp ett fönster, polisen hann fram innan han gick in. Därför gick han fri från inbrott. Det blev något års paus i inbrotten, men nu är han igång igen.
Det är ett väldigt märkligt beteende, obehagligt. Men han verkar ju vara ofarlig, han har hållit på rätt många år utan att skada någon fysiskt.
Jag tänker att det kan vara något liknande sjukt beteende hos din hantverkare. Om ditt hem är som du beskriver det så tvivlar jag på att någon skulle vilja betala för info om det.
Det där med snoka bland kläder, då borde inte barnrummet OCH ditt sovrum ha varit så intressant.
En del folk är bara för nyfikna och eller hoppas hitta nåt spännande..
Det behöver inte alls vara så ont uppsåt som dom värre av tankarna..
En del folk är ju bara barnsliga särskillt i mansdominerande yrken så är ett par stringtrosor på torkställningen kan bli hela lunchrastens ämne..
och nåns sovrum kan vara jättespännande för vissa.. verkar värre om det är kvinna och råkar se bra ut..
Det finns inget vettigt förståndigt försvar för beteendet men jag skulle nog säga att i 98% av fallen är det troligen egentligen mest att se som trams av vuxna män med mental ålder på 14 år även fast dom är medelålders och har fru och barn hemma..
Medans jag jobbade med bilar så hade vi en knäppis som rotade igenom bilarna varje gång det var en snygg kvinna som lämna in bilen..
En annan dåre på verkstan sprang och luktade på sätena på dom bilar han sett lämnats in av attraktiv kvinna..
jobbade på en industri där dom hade snygg kvinnlig ekonomi ansvarig.. dårarna hade letat på hennes semester bikinibilder som han hade lagt på sin facebook och hade som bakgrundsbild på datorn vi registrerade ordrar på..
i vissa avseenden så undrar man vart mental ålder egentligen ligger på vissa ,men aldrig hört att nån av dessa stollar gjort nåt värre utan det är bara nåt skruvat sätt att vara och det verkar värre på jobbet och speciellt på mansdominerade yrken och det verkar inte som dessa beter sig sådär annars för många har ju fru och barn hemma men ändå så ska det tramsas
Har nära vän som driver byggföretag med 10 tal anställda och ja han har haft några liknande grejer med folk där nån vart och kollat sovrum och nån hittat nåt par trosor på en torkställning och sprang runt och jagat yngre kollegorna med och liknande trams.. även där medelålders med fru och tonårsdöttrar hemma. han borde väl sett nog med trosor kunde man tro men...
En del folk är creepy andra är bara förvuxna tonåringar som inte utvecklats förbi tidiga tonåren trots att det är halvägs till pension iaf när dom är på jobbet och råkat fått se ett par trosor..
Det behöver inte alls vara så ont uppsåt som dom värre av tankarna..
En del folk är ju bara barnsliga särskillt i mansdominerande yrken så är ett par stringtrosor på torkställningen kan bli hela lunchrastens ämne..
och nåns sovrum kan vara jättespännande för vissa.. verkar värre om det är kvinna och råkar se bra ut..
Det finns inget vettigt förståndigt försvar för beteendet men jag skulle nog säga att i 98% av fallen är det troligen egentligen mest att se som trams av vuxna män med mental ålder på 14 år även fast dom är medelålders och har fru och barn hemma..
Medans jag jobbade med bilar så hade vi en knäppis som rotade igenom bilarna varje gång det var en snygg kvinna som lämna in bilen..
En annan dåre på verkstan sprang och luktade på sätena på dom bilar han sett lämnats in av attraktiv kvinna..
jobbade på en industri där dom hade snygg kvinnlig ekonomi ansvarig.. dårarna hade letat på hennes semester bikinibilder som han hade lagt på sin facebook och hade som bakgrundsbild på datorn vi registrerade ordrar på..
i vissa avseenden så undrar man vart mental ålder egentligen ligger på vissa ,men aldrig hört att nån av dessa stollar gjort nåt värre utan det är bara nåt skruvat sätt att vara och det verkar värre på jobbet och speciellt på mansdominerade yrken och det verkar inte som dessa beter sig sådär annars för många har ju fru och barn hemma men ändå så ska det tramsas
Har nära vän som driver byggföretag med 10 tal anställda och ja han har haft några liknande grejer med folk där nån vart och kollat sovrum och nån hittat nåt par trosor på en torkställning och sprang runt och jagat yngre kollegorna med och liknande trams.. även där medelålders med fru och tonårsdöttrar hemma. han borde väl sett nog med trosor kunde man tro men...
En del folk är creepy andra är bara förvuxna tonåringar som inte utvecklats förbi tidiga tonåren trots att det är halvägs till pension iaf när dom är på jobbet och råkat fått se ett par trosor..
Medlem
· Stockholm
· 832 inlägg
För några år sedan anlitade jag en fönsterputtsar firma. Kunde inte vara hemma, så en granne släppte in dem. De var alltså ensamma i lägenheten (bottenplan) en halv dag.K Karriärmamman skrev:Äntligen ska byggfel åtgärdas och det springer många entreprenörer och hantverkare här. Det är ett garanti-jobb så jag har inte själv upphandlat och eller skrivit avtal.
Varför gör man såhär?
Har film på allt!
2 veckor senare hade vi inbrott.
Jag och barnen skulle till simhallen en kväll. Vi lämnade alla lampor på.
10 minuter senare bröt sig någon in via balkongdörren (grannen hörde, men reagerade inte). Uppenbart att någon bara stod och väntade utanför.
Alla skåpsdörrar, skåp och lådor var utdragna och genomrotade, inget stulet (fanns matsilver, guldkaffeskedar, Ipads m.m).
Det som däremot var stulet var en liten låda med smycken som låg väl gömd i ett klädskåp, på översta hyllan. Krävdes en stol att stå på för att hitta.
Kändes ganska uppenbart att fönsterfirman rekat, och tipsat om vart godiset fanns, resten var bara staging som avledning.
Kommer aldrig mer låta någon hantverkare, eller annan firma, vara ensam i min bostad.