24 479 läst ·
29 svar
24k läst
29 svar
Märklig installation av spottar i badrum
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag har lite olika modeller från Malmbergs hemma och en går direkt på 230 utan kopplingsbox.
Har md-99 i badrummet, men de går på svagström.
Gissar att den du skall köpa säljs utan kopplingsbox. Klaga hos Malmbergs om olika produkter som använder samma produktkod.
Har md-99 i badrummet, men de går på svagström.
Gissar att den du skall köpa säljs utan kopplingsbox. Klaga hos Malmbergs om olika produkter som använder samma produktkod.
Det är en driverH hempularen skrev:Jag undrar om "pucken" verkligen är en driver. Jag misstänker att det bara är en ovanligt klumpig inkapslad anlutningsplint. Hur ser den ut om man öppnar den, om det bara är en anslutning så bör det lätt synas. På den äldre lampan är ju själva lampan märkt 230V. Det b orde den inte vara om den skall drivas ev en extern driver.
Artikelnumret är det samma som tidigare. Se länken https://www.malmbergs.com/Products/9974545
Där står ordagrant att det inte krävs ett drivdon.
Men, de kanske gör skillnad på transformator och drivdon?
Där står ordagrant att det inte krävs ett drivdon.
Men, de kanske gör skillnad på transformator och drivdon?
Detta kräver behörighet
Normalt brukar ju inte Downlights ligga i kopplingsdosor. Känns som de gjort en specialare av någon anledning. Frågan är om de kan ha parallellkopplat till ett don bakom dosan. Har du tänkt sätta den i kopplingsdosan med alla kopplingar i på sista bilden?BåtFredrik skrev:
Hej!
Jag har Malmbergs MD-99 installerade i mitt badrum från 2021. En spot är trasig så jag tänkte att jag beställer en ny. När den nya levererades sitter en puck (driver?) på kabeln och en fet lapp där det står att kabeln inte får kapas. Spottarna som är monterade har alla kapade kablar. Det är exakt samma modellnummer och beteckning.
Någon idé varför det är såhär? Vågar jag kapa kabeln på den nya spoten och installera som den gamla? Jag har inte hittat någon driver någon annan stans.
Har även skrivit till Malmbergs och ställt frågan men inte fått något svar.
/Fredrik
[bild][bild][bild][bild][bild]
BåtFredrik skrev:
Hej!
Jag har Malmbergs MD-99 installerade i mitt badrum från 2021. En spot är trasig så jag tänkte att jag beställer en ny. När den nya levererades sitter en puck (driver?) på kabeln och en fet lapp där det står att kabeln inte får kapas. Spottarna som är monterade har alla kapade kablar. Det är exakt samma modellnummer och beteckning.
Någon idé varför det är såhär? Vågar jag kapa kabeln på den nya spoten och installera som den gamla? Jag har inte hittat någon driver någon annan stans.
/Fredrik
Sluta pilla med sånt du inte kan!! Ge en elektriker ett par kronor så blir det rätt och du är oskadd!BåtFredrik skrev:
Hej!
/Fredrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden