Hej,

Skall monteras 5st spottar i badrum. Sitter idag panel som skall gipsas över. Mitt i rummet sitter en takdosa och därifrån förgrenar det sig vidare till ytterligare lampa i rummet plus vidare till rum bredvid så som det brukligt gör.

Var inne på att försöka skippa denna takdosan för att istället få till motsvarande i samma hål där en av spottarna kommer sitta. Rent estetiskt för att slippa ha en takdosa med täcklock mitt i rummet. Inser dock att det kanske är svårt att få till? Är ju inte ok att förlägga hopkopplingarna av FK ovan spot. Måste till någon form av kapsling där som går som är åtkomlig nerifrån.

Drar med sig en hel del jobb att flytta kopplingarna till ett av hålen för spottarna, om det är tekniskt möjligt vill säga. Hur brukar man göra vid renovering där man sätter gips på befintligt tak? Brukar man behålla befintlig takdosa och förgrena därifrån? Tänkte att det ser kanske amatörmässigt ut att behålla takdosan med täcklock?
 

Bästa svaret

H hc77 skrev:
Hej,

Skall monteras 5st spottar i badrum. Sitter idag panel som skall gipsas över. Mitt i rummet sitter en takdosa och därifrån förgrenar det sig vidare till ytterligare lampa i rummet plus vidare till rum bredvid så som det brukligt gör.

Var inne på att försöka skippa denna takdosan för att istället få till motsvarande i samma hål där en av spottarna kommer sitta. Rent estetiskt för att slippa ha en takdosa med täcklock mitt i rummet. Inser dock att det kanske är svårt att få till? Är ju inte ok att förlägga hopkopplingarna av FK ovan spot. Måste till någon form av kapsling där som går som är åtkomlig nerifrån.

Drar med sig en hel del jobb att flytta kopplingarna till ett av hålen för spottarna, om det är tekniskt möjligt vill säga. Hur brukar man göra vid renovering där man sätter gips på befintligt tak? Brukar man behålla befintlig takdosa och förgrena därifrån? Tänkte att det ser kanske amatörmässigt ut att behålla takdosan med täcklock?
Låt dosan sitta och sätt dit ett lock, då har du ju även möjligheten till att sätta dit en snygg armatur den dagen du, eller efterföljarna, lessnat på spottarna. Jag brukar tom råda folk att sätta takdosor på strategiska platser även om dom tänker ha spottar i rummet.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Tack för svar. Då gör jag så.

Var faktiskt inne på samma tankebanor att det kanske faktiskt inte är fel att ha möjligheten att sätta en vanlig taklampa i framtiden.

Förenklar även arbetet en hel del vilket inte är av ondo. Tack för hjälpen
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
H hc77 skrev:
Hej,

Skall monteras 5st spottar i badrum. Sitter idag panel som skall gipsas över. Mitt i rummet sitter en takdosa och därifrån förgrenar det sig vidare till ytterligare lampa i rummet plus vidare till rum bredvid så som det brukligt gör.

Var inne på att försöka skippa denna takdosan för att istället få till motsvarande i samma hål där en av spottarna kommer sitta. Rent estetiskt för att slippa ha en takdosa med täcklock mitt i rummet. Inser dock att det kanske är svårt att få till? Är ju inte ok att förlägga hopkopplingarna av FK ovan spot. Måste till någon form av kapsling där som går som är åtkomlig nerifrån.

Drar med sig en hel del jobb att flytta kopplingarna till ett av hålen för spottarna, om det är tekniskt möjligt vill säga. Hur brukar man göra vid renovering där man sätter gips på befintligt tak? Brukar man behålla befintlig takdosa och förgrena därifrån? Tänkte att det ser kanske amatörmässigt ut att behålla takdosan med täcklock?
Hade precis som du en takdosa när vi skulle renovera vårt badrum. Elektrikern flyttade all el från takdosan till vägg mot hall då man ej får gömma takdosan under gipset, måste vara åtkomligt. Syns inget från badrum och bara ett täcklock i hallen för lätt åtkomst. Lätt att dra då taket ändå måste taksänkas för spottarna. Blir snyggast också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.