Hej Forumet,

Har köpt på mig och tänkte återbruka denna gamla sektionsradiator. Jag vill koppla ihop radiatorns tillopp med en danfoss rak ventildel, DN15(https://www.hornbach.se/shop/DANFOss-Ventildel-RA-N-DN15-rak/5223215/artikel-detaljer.html). Min tanke var en R15 utvändig gänga-> R20 invändig, men R15 gängan är nån mm liten, och kopplingen går inte på så många gängor då rörböjen från radiatorn har nått komiskt avslut(Se bild).

Jag kan inte hitta en koppling som matchar, är det någon på forumet som har stött på samma problem?

Tack på förhand

! En skjutmått mäter diametern på ett gammalt värmerörsventilshuvud mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller ett skjutmått mot en radiatorventil för att mäta dimensioner i en renoveringstråd
Skapa konto

Närbild på en sliten vit vattenrörsanslutning mot en vit vägg med synliga skavanker.
Skapa konto

Det är ingen märklig dimension alls, utan en DN10 radiatorböj. Gängan än M22x1,5, dvs 22 mm tvärs över.
Du behöver med andra ord en DN10 ventildel, https://www.hornbach.se/shop/DANFOs...=5223215&url=5223211&trackArticleCrossType=vv

Den koniska delen har sin motsvarande sida i ventildelen. Gängan nedåt på ventilen är sedan R10.
Se till att konan på böjen är ren och smörj den lite med locherpasta vid montering.

Diagram som illustrerar måttuppgifter och design för en DN10 radiatorböj med M22x1,5 gänga.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
OTGI
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Det är ingen märklig dimension alls, utan en DN10 radiatorböj. Gängan än M22x1,5, dvs 22 mm tvärs över.
Du behöver med andra ord en DN10 ventildel, [länk]

Den koniska delen har sin motsvarande sida i ventildelen. Gängan nedåt på ventilen är sedan R10.
Se till att konan på böjen är ren och smörj den lite med locherpasta vid montering.

[bild]
Va det så enkelt? Ska testa med en DN10-ventil då, Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.