J jonaserik skrev:
Har du en bit PEM-slang som kabeln får plats i så använd den, det med höjd på ( sparkskyddet ) ska vara minst 1 meter upp på vägg, Gul slang i mark avslutas ca 0,5 m från vägg och PEM-slangen trycks in ca 20-30 cm och upp på vägg, ser snyggt ut.
tack för värdefulla råd
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja,ett kabelskydd i plast eller plåt krävs från mark och 1.5 meter upp.
det här med draggrop- är det något jag behöver fundera på?
 
Beror på hur långt det är, normalt så är det en dragtråd i dom gula rören ( slang 50 meter ) och då behövs ingen dragbrunn.
 
J jonaserik skrev:
Beror på hur långt det är, normalt så är det en dragtråd i dom gula rören ( slang 50 meter ) och då behövs ingen dragbrunn.
Dragbrunn samma som draggrop?
 
F Fredrik K80 skrev:
Dragbrunn samma som draggrop?
Jepp ska vara per 50 meter ett hål i marken mellan gula slangar när det är mer än 50 meter lämpligt då på mitten
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja,ett kabelskydd i plast eller plåt krävs från mark och 1.5 meter upp.
Hmm, är det verkligen ett krav? :thinking:
Det är ju förstås utan tvekan bra och lämpligt.
 
Beror på vad man menar med krav. I detta fall står det i standarden för markförläggning som man får anse vara en säkerhetsstandard.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Beror på vad man menar med krav. I detta fall står det i standarden för markförläggning som man får anse vara en säkerhetsstandard.
vart hittar man förresten den standarden? Vore intressant o läsa
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här: [länk]
Kostar bara 180:-
Perfekt
 
Det är bra med ett kabelskydd vid marken men jag har bara 40 cm från marken upp till lockpanelen och tycker det ser vettigare att klamra kabeln intill lockbrädan utan plåt på träfasaden.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är bra med ett kabelskydd vid marken men jag har bara 40 cm från marken upp till lockpanelen och tycker det ser vettigare att klamra kabeln intill lockbrädan utan plåt på träfasaden.

Protte
låter du kabelskyddet gå ner lite i röret eller hur får du det estetiskt bra?
 
Markslangen kan gärna sluta nån halvmeter ifrån huset för att enklare ge kabeln lite rörelsemån för tjälen. Men U-skyddet bör ju stick ned lite i marken för att det ska bli snyggt. Se upp bara med rörelser i mark så att kabeln inte skavs mot kanten på skyddet.

Och som med många regler är de inte obönhörligt tvingande. Om man anser att kabeln har ett nöjaktigt skydd mot mekanisk skada på husväggen så krävs inget skydd.
 
Inte att förakta, kabel i mark ligger sträckt och går den då direkt upp på vägg och kopplas in så finns inget att ge på. Gör en snurr/slinga i gropen vid väggen på 0,5 - 1 meter om det händer något som bränner anslutningarna så går det att tahem en bit till och koppla om..
 
F Fredrik K80 skrev:
låter du kabelskyddet gå ner lite i röret eller hur får du det estetiskt bra?
Skrev innan jag läste hela din mening
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.