5
D Daniel 109 skrev:
Vad snackar du om egentligen? Om du tror att det enbart finns 50Hz störningar från kraftkabeln så förstår jag till viss del din inställning. Men dina negativa aspekter om skärmen är inte heller vettiga.
Nej där har du rätt, viss mån av övertoner i sådana fall, och ev transienter som skulle kunna uppstå vid till och från och förslag.
Jag är inte negativt inställd alls så där har du fel.
Jag menar det att man inte behöver överarbeta installationen. Tror knappast att TS får några problem med att lägga en oskärmad kabel brevid sin kraftkabel.
Vilka negativa aspekter om skärmen har jag kommit med?

Jag blandade nog ihop dig med någon annan.
Men ändutrustningen går sönder långt innan kabeln blir påverkad av inducerade strömmar.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om man använder skärmad kabel och isf konsekvent håller skärmen isolerad, oansluten når man nog långt som ovan eller utan alla anslutningsdetaljer. Och får samtidigt god nytta av skärmningen sett till störningar var de nu än skulle komma från.
Ja, jag har förstått av litteraturen att en avskärmning ska vara sluten men inte nödvändigtvis ansluten (till jord), likt en Faraday's bur. Det är två olika saker som säkert kan ställa till lite oreda i diskussionen :)

Det beror på vad man ska skärma. Den ska normalt sett vara ansluten i en ände minst.

D Daniel 109 skrev:
Det beror på vad man ska skärma. Den ska normalt sett vara ansluten i en ände minst.
Vilken är "den"? Är du inne på el eller nätverk nu?

Om du läser inlägget jag svarade på så förstår du nog vad jag menar.

D Daniel 109 skrev:
Om du läser inlägget jag svarade på så förstår du nog vad jag menar.
Finns inget inlägg du svarat på, det står solo..

Nej, det är inlägg 49 i en tråd, det är inte ensamt. Det är inte tillåtet att slentrianmässigt citira som du gör. Så jag gör inte det.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inlägg 49 i en tråd, det är inte ensamt. Det är inte tillåtet att slentrianmässigt citira som du gör. Så jag gör inte det.
Ska ärligt säga att jag inte visste det var emot reglerna att citera, tycker bara det blir tydligare vad man svarar på ibland.

I detta fallet med en elkabel och en nätverkskabel är min tanke att man här i eldelen diskuterar elkabeln medan katten avhandlas i nätverksdelen men så tycks inte vara fallet här, därför kan det vara viktigt att vara extra tydlig.

Nu kan man ju hävda att det är fysikens lagar gällande el som kan appliceras på vilken ledare eller skärm som helst men personligen tycker jag att forumsuppdelningen är bra och ska försöka hållas så långt som möjligt.

Tror även det är kutym att skribenten som kommer med en åsikt som avviker från den generella massans i första hand bär bevisbördan. Därför jag undrar om du har några praktiska exempel på varför skärmad kabel är att föredra i TS fall?

• Gilla
jesper33
  • Laddar…
Jag ser inte att jag harcen avvikande uppfattning. Alla referenser dom har presenterats i tråden pekar åt samma håll. Det är några stycken som påstår att skärmning enbart har negativa effekter. Helt utan referenser eller motivering.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser inte att jag harcen avvikande uppfattning. Alla referenser dom har presenterats i tråden pekar åt samma håll. Det är några stycken som påstår att skärmning enbart har negativa effekter. Helt utan referenser eller motivering.
Då vill jag att du imorgon frågar 10 nätverksinstallatörer angående skärmad vs oskärmad nätverkskabel i ett vanligt hemnätverk och återkommer med svaren.

Nu skulle det förvåna mig stort om du får någon röst på skärmen, men visst, kanske kan du hitta någon som ger dig medhåll.

Men jag säger egentligen inte att du har fel, försöker bara förstå hur du kan motivera att fördelarna överväger nackdelarna.

Nu handlade det här om samförläggning i ett markrör, det är ingen typisk förläggning. I en normal installation är fördelarna små, och man kan göra bort sig. Där skulle jag inte valt en skärmad kabel.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu handlade det här om samförläggning i ett markrör, det är ingen typisk förläggning. I en normal installation är fördelarna små, och man kan göra bort sig. Där skulle jag inte valt en skärmad kabel.
Okej. Men vilken kabel, som sagt?
Enligt Uffes tabell är det ju elkabeln som ska ha skärm?

Enligt den tabellen så hjälper skärmen oavsett var den sitter. Bäst är på båda. En skärm på elledningen hjälper mer. Men en skärm på nätverkskabeln är mycket billigare.

D Daniel 109 skrev:
Enligt den tabellen så hjälper skärmen oavsett var den sitter. Bäst är på båda. En skärm på elledningen hjälper mer. Men en skärm på nätverkskabeln är mycket billigare.
Exempel prisjakt:

EXQJ 4x10/10 136kr/m.

EKKJ 4x10/10 99 kr/m.

N1XV 5G10 83 kr/m

Kan jämföras med markkabel N1XE-AR 5G16 med ett meterpris under 30-lappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.