Jag är i slutfasen av dräneringen (200mm isodrän/pordrän enligt konstens regler).
Jag tänkte lägga markisolering runt huset på ca 40-50cm djup och lutning utåt (ca 10 cm på 120 cm). Jag fick tag på begagnad isolering billigt men märkte att vissa skivor var markant tyngre än andra och blöta.

Så nu är funderingen jag inte lyckats hitta något bra svar på.
Kan jag lägga skivorna direkt i marken utan något dränerande lager?
Eller måste jag lägga markduk+grus under markisoleringen för att dom inte ska bli mättade med fukt och tappa isolervärde?

Marken är väldigt torr och sandig/dammig på bilderna pga vädret (tokvarmt och soligt). Men med lite vatten på så blir det geggamoja...

• Utgrävd och torr sandig mark vid husgrund, täckt med vit material vid husväggen, synlig pga varmt och soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall någon snubblar på tråden i framtiden så la jag markisoleringen direkt på marken ovan och fyllde på med samma gamla massor. Så XPS isoleringen ligget bara direkt i mark. Med tanke på de dubbla lagren isodrän och allt annat så tror jag inte detta kommer göra någon enorm skillnad så osäker hur det kommer utvärderas. Så länge inget blir problem så får jag vara nöjd

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.