13 061 läst ·
7 svar
13k läst
7 svar
Markis / terrastak ovanpå pergola går det
Vi har lite funderingar och diskussioner hemmavid.
Har någon fina tips om det ens är genomförbart med markis ovanpå en pergola.
Eller är det terrastak enda alternativet?
Eller egna bilder och dela med sig.
Sedan gärna ev kostnad / tips.
Vi ska göra en altan med pergola längs huset, men vill ha solskydd också och inget fast monterat som skärmtak. Men även kunna sitta när det är regn i luften så att säga.
Tack för er hjälp.
Har någon fina tips om det ens är genomförbart med markis ovanpå en pergola.
Eller är det terrastak enda alternativet?
Eller egna bilder och dela med sig.
Sedan gärna ev kostnad / tips.
Vi ska göra en altan med pergola längs huset, men vill ha solskydd också och inget fast monterat som skärmtak. Men även kunna sitta när det är regn i luften så att säga.
Tack för er hjälp.
Tack, Äntligen någon som har samma frågor och funderingar. Den svenska sommaren är ju för ojämn för att man inte skulle vilja ha ett bra väderskydd så att man kan sitta kvar.Villan32 skrev:Vi har lite funderingar och diskussioner hemmavid.
Har någon fina tips om det ens är genomförbart med markis ovanpå en pergola.
Eller är det terrastak enda alternativet?
Eller egna bilder och dela med sig.
Sedan gärna ev kostnad / tips.
Vi ska göra en altan med pergola längs huset, men vill ha solskydd också och inget fast monterat som skärmtak. Men även kunna sitta när det är regn i luften så att säga.
Tack för er hjälp.
Det jag tänker är om man kan få tag på enbart tyget, Köpa direkt av företaget? Eller om det är möjligt att få tag på samma vädertåliga tyg i väldigt brett format på någon hemsida och att man syr in stödribbor längs duken med så kanske man kunde ha en manuell hantering av det hela för att komma undan billigare?
Som trådskaparen skriver så vill vi väldigt gärna se schyssta lösningar på väderskydd för altan. I mitt fall där jag har en fristående altan så tas dem lösningarna emot också
http://www.seasidegarden.se/default_uterum.asp
Redigerat:
Jag har soltak fästa i en ramkonstruktion (bilder av konstruktionen finns till vänster); soltaken just nu utslitna efter tio år; skall beställa nya ... sydda av segelduksmakare. Tänk på att ha de lätt hoprullade, upprullade. För min del var de utfällda 5 mån/år.
Jag har pratat med en markis firma och det ska gå att sätta en markis på ovansidan av pergolan, sedan var vår tanke att man sätter styrskenor/profiler och monterar hjul på så att den ligger i dem och inte kan "flyga" upp av vinden eller sidledes.
Så om någon har fina bilder på sin pergola, så tack för er inspiration
om ni vill bjuda på bilder
Så om någon har fina bilder på sin pergola, så tack för er inspiration
Tror som du att terrasstak kostar en del, men en markis och styrskenor borde ju gå så länge man inte har helkassett.
Eller vad tror du?
Men terrass firman skulle återkomma med alternativ och göra ett hembesök, så då får jag återkomma.
Sommaren är lite för ojämn att inte ha skydd.
Eller vad tror du?
Men terrass firman skulle återkomma med alternativ och göra ett hembesök, så då får jag återkomma.
Sommaren är lite för ojämn att inte ha skydd.
Hej!
Är ute efter något liknande, har en altan mellan hus och garage och funderar på hur solskydd kan byggas och kommit fram till att en markis med styrskenor hade varit en smidig lösning. Finns ju som alla möjliga snygga lösningar men ingen ligger i den prisklassen jag önskar
Hittar du något uppdatera oss gärna!
Mvh
Henrik
Är ute efter något liknande, har en altan mellan hus och garage och funderar på hur solskydd kan byggas och kommit fram till att en markis med styrskenor hade varit en smidig lösning. Finns ju som alla möjliga snygga lösningar men ingen ligger i den prisklassen jag önskar
Hittar du något uppdatera oss gärna!
Mvh
Henrik
Hej, hur gick det med markis ovanpå pergolan? Mycket acksam för svar och ideerV Villan32 skrev:
mvh
Lisa
Klicka här för att svara