Hej! Vet att liknande frågor vart uppe men lite luddigt ändå, så; vad hade ni gjort?

Fick motor installerad på gammal markis igår. En dubbelknappströmställare monterad på en grå vägg vid ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installationsdosa med anslutna kablar och en märkt ELKO-omkopplare under montering.
Skapa konto
Brytaren är fjädrande, fas in, två ut såklart för in och ut av markis. Nollan kunde jag skippa och ta direkt till motorn enligt firman som satte motorn.
Så frågan är, tycker ni det är ok att ej bryta nollan? Vill gärna göra rätt men slipper en kabel där det redan är lite trångt. Samtidigt har jag förstått att om man ska vara mönsterelev så bör det vara en arbetsbrytare också, vilket jag ej har.

Elledning monterad på vit träpanel med en kopplingsdosaför strömbrytare och en ljusrörarmatur.
Skapa konto
Öppen eluttagsdosa på en vägg med anslutna kablar och synliga anslutningar.
Skapa konto

Rk 0,75 från markismotorn, kopplat faser via Wago men jord och nolla via befintligt uttag. Värt att sätta ändhylsor där.

Egentligen kunde jag sätta en arbetsbrytare som kollpingsbox ovan uttag, men finner ingen 3-polig som är 60 smal. Rent estetiskt huvudbry, men vill göra rätt utan att överarbeta.
Spontant känner jag att drar jag nollan via manöverknappen så är markisen helt frånkopplad förutom vid manövrering. En säkerhetsbrytare på plats gör ej stor skillnad då. Och för att det ska vara helt rätt, Wago eller ändhylsa på fk 0.75.

Tack!

Man behöver inte bryta neutralledaren någonstans av säkerhetsskäl. Neutralledaren är inte farlig även om den per definition är en spänningsförande ledare. Den gör ingen skada att vara inkopplad mot markisen. Det kan dock vara en god ide funktionellt för att bryta bort ett eventuellt jordfel som trippar JFBn. Men jag skulle säga att det är osannolikt med jordfel i en markismotor.

Din strömbrytare går dessutom bort som frånskiljare. För att på ett säkert sätt bryta strömmen för arbete på markisen krävs en typ säkerhetsbrytare. Du har dock säkringar i centralen, kanske en JFB, och en huvudbrytare som är godkända som frånskiljare. Så det är inget absolut krav på en separat säkerhetsbrytare i en bostad. Det beror lite på vad mer som denna grupp betjänar.

Det som däremot behöver åtgärdas är inkopplingen. Det är riktigt fult att nalla ström från ett uttag på detta sätt mha en flexibel anslutningskabel. Det är turligt nog FK och inte EK, annars hade det kunnat bli riktigt dåligt under klämman för neutralledaren. Uttaget är dessutom nyttjat som kopplingsdosa för markisen. Ser jag rätt i att en grön ledare är kopplad till ena polen för markisen?

Man kan sätta en kopplingsdosa över rörutloppet, med uttaget under.
Där kan man också sätta en säkerhetsbrytare om du vill. Men annars kan markisen kopplas in direkt i kopplingsdosan, med ändamålsenliga klämmor.

• Gilla
S:t Olof
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man behöver inte bryta neutralledaren någonstans av säkerhetsskäl. Neutralledaren är inte farlig även om den per definition är en spänningsförande ledare. Den gör ingen skada att vara inkopplad mot markisen. Det kan dock vara en god ide funktionellt för att bryta bort ett eventuellt jordfel som trippar JFBn. Men jag skulle säga att det är osannolikt med jordfel i en markismotor.

Din strömbrytare går dessutom bort som frånskiljare. För att på ett säkert sätt bryta strömmen för arbete på markisen krävs en typ säkerhetsbrytare. Du har dock säkringar i centralen, kanske en JFB, och en huvudbrytare som är godkända som frånskiljare. Så det är inget absolut krav på en separat säkerhetsbrytare i en bostad. Det beror lite på vad mer som denna grupp betjänar.

Det som däremot behöver åtgärdas är inkopplingen. Det är riktigt fult att nalla ström från ett uttag på detta sätt mha en flexibel anslutningskabel. Det är turligt nog FK och inte EK, annars hade det kunnat bli riktigt dåligt under klämman för neutralledaren. Uttaget är dessutom nyttjat som kopplingsdosa för markisen. Ser jag rätt i att en grön ledare är kopplad till ena polen för markisen?

Man kan sätta en kopplingsdosa över rörutloppet, med uttaget under.
Där kan man också sätta en säkerhetsbrytare om du vill. Men annars kan markisen kopplas in direkt i kopplingsdosan, med ändamålsenliga klämmor.
Stort tack för utförligt svar.

Jag nallar inte fas från uttaget, det går separat ifrån dosa bakom knapp inomhus. Men mkt riktigt så använder jag den som kopplingsdosa, gör som du säger och kopplar i egen dosa med uttaget under.
Grön och vit går till motorn, grön satt som tändtråd tidigare då det satt lampa där. Ville separera från vanliga fasfärger då även fasen för uttaget går i samma vp.
Och, som du säger och som var min tanke, kommer att köra wago eller ändhylsor på rk 0.75, ville mest testa funktion igår.

Då har jag en plan, men bör jag byt grön mot bättre färg?

Man hade ju blivit glad om man kunde finna en IP-klassad dosa med bredd 60 mm nu :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.