Hejsan!

Jag har två brunnslock på gräsmattan som täcker 2 st 160 mm markrör. Brunnslocken sticker upp vilket jag nu vill göra någonting åt.

Min tanke är att jag vill kapa markrören i markhöjd och sen gräva ur så att brunnslocken ligger i markhöjd. Alternativt sätta på markrörspropp på dom kapade rören.
Jag vill kunna köra över med gräsklipparen.

Min fråga är nu hur jag ska gå till väga för att kapa markrören på ett smidigt sätt? Det är ganska svårt att komma åt dom ordentligt men jag antar att det finns någon logisk metod att göra detta på. Eller med ett verktyg som jag kan införskaffa.

Tacksam för alla tips!

Mvh

Stefan

• Två metallbrunnslock som sticker upp ovanför gräsmattan, omgivna av gräs och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunnslock och öppet markrör på gräsmatta, omgivna av grönt gräs och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tigersåg?

B
Jag brukar kapa med vinkelslipen

E EyEr0n skrev:
Tigersåg?
Tack för snabb återkoppling!
Jag har tänkt på både tigersåg och vinkelslip men har fått för mig av någon anledning att det blir svårt att få rakt. Men det kanske är så det får bli.🤷🏻‍♂️

C
Man får gräva ur lite runtom för att komma åt.

Ett tips är att dra t.ex. en remsa målartejp runt så att man har en rak linje att såga efter.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
S Steff10 skrev:
Tack för snabb återkoppling!
Jag har tänkt på både tigersåg och vinkelslip men har fått för mig av någon anledning att det blir svårt att få rakt. Men det kanske är så det får bli.🤷🏻‍♂️
Du kan ju köpa en jävligt manligt blad till tigersågen.

Fogsvans kanske funkar också.

• Gilla
Steff10
  • Laddar…
Jag har kapat liknande rör med en värmetråd likt de man kan skära frigolit med.

Det blev rakt och gradfritt.

• Gilla
Steff10
  • Laddar…
Inga problem med en vanlig fogsvans.
Rörläggare har använt det sen urminnes tider.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Fogsvans

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Inga problem med en vanlig fogsvans.
Rörläggare har använt det sen urminnes tider.
Fogsvans får det bli.
Är så jävla pedantisk och röret går inte rakt upp utan är något snett vilket gör att jag ”är rädd” för att det inte blir helt rakt. Samtidigt borde man väl kunna slipa ned någon mm här och där efter man sågat i värsta fall med typ sandpapper rund röret för att få det rakt om det skulle behövas.

S Steff10 skrev:
Är så jävla pedantisk och röret går inte rakt upp utan är något snett vilket gör att jag ”är rädd” för att det inte blir helt rakt. Samtidigt borde man väl kunna slipa ned någon mm här och där efter man sågat i värsta fall med typ sandpapper rund röret för att få det rakt om det skulle behövas.
Det spelar ju ingen roll om det blir lite snett, du ska väl ha på beteckningen igen?

F fribygg skrev:
Det spelar ju ingen roll om det blir lite snett, du ska väl ha på beteckningen igen?
Absolut men då blir även den sned tänker jag. Min tanke är att jag vill kunna köra över beteckningen (brunnslocket) med gräsklipparen.

S Steff10 skrev:
Absolut men då blir även den sned tänker jag. Min tanke är att jag vill kunna köra över beteckningen (brunnslocket) med gräsklipparen.
Kapa hellre några cm extra (2-3 cm)
Brunnen ska inte vila på röret utan den ska vila på bärlagret på den nedersta flänsen.

• Gilla
Steff10
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Kapa hellre några cm extra (2-3 cm)
Brunnen ska inte vila på röret utan den ska vila på bärlagret på den nedersta flänsen.
Efter ditt inlägg så ramlade poletten ned. Med tanke på att brunnslocket inte skall ligga på markrören utan marken så spelar det ingen roll om det är 100% rakt eller inte när jag ska kapa röret. Det är marken som man får justera för att få brunnslocket rakt.
Nu är rören kapade med en vinkelslip och brunslocken ligger fint längs marken.

Tack för alla svar!🙏🏼

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.