1 518 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Hur kan jag lita på gammal markförlagd kabel?
Sida 1 av 2
Innan jag börjar: Jag tänker ringa en elektriker när det är dags, tänker inte försöka koppla i detta själv! Vill mest ha koll på förutsättningarna först.
Någonstans under mitt hus långa liv så har föregående ägare grävt ner elkabel här och där under gräsmattan och uppfarten. Vad jag förstod vid köpet så är åtminstone de jag frågade om sådana som han tänkte koppla in fler uttag här och där vid tillfälle, men det blev aldrig av.
Jag har pejlat in dem med signalsökare och konstaterat att de hänger ihop genom att mäta lite med multimeter, så de verkar hela och jag kan förstå vart de går i jorden. De ser OK ut från vad jag kan se, om än lortiga. Verkar vara EKLK. Inga gula kabelrör dock. Då kommer själva frågan: Hur vet jag om de går lita på tillräckligt för att koppla in och använda?
Jag förstår att en elektriker som ska koppla in allting kommer mäta först själv. Men om det finns något jag kan kolla redan nu för att avgöra om det är hopplöst eller ej?
Någonstans under mitt hus långa liv så har föregående ägare grävt ner elkabel här och där under gräsmattan och uppfarten. Vad jag förstod vid köpet så är åtminstone de jag frågade om sådana som han tänkte koppla in fler uttag här och där vid tillfälle, men det blev aldrig av.
Jag har pejlat in dem med signalsökare och konstaterat att de hänger ihop genom att mäta lite med multimeter, så de verkar hela och jag kan förstå vart de går i jorden. De ser OK ut från vad jag kan se, om än lortiga. Verkar vara EKLK. Inga gula kabelrör dock. Då kommer själva frågan: Hur vet jag om de går lita på tillräckligt för att koppla in och använda?
Jag förstår att en elektriker som ska koppla in allting kommer mäta först själv. Men om det finns något jag kan kolla redan nu för att avgöra om det är hopplöst eller ej?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Inte så gammalt, förr så lades det ner i mark blymantlad kabel EKKL och det var godkänt rak ner, men inte EKLK. Men gjordes ändå i en gråzon. Så tänk till, i med en slang gul och sedan en kabel N1XV 5X1,5 ,,2 så har du allt du behöver för uttag och tända belysning. Var inte snål på antal ledare, det kan tillkomma något mer. Tänker du på el-bil så blir det 2,5 mm2T TedM skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Vad är det som ska göras? Är jordkabeln inte i bruk nu? Ska den återinkopplas?
Tack för svar! Jag har grov EKKJ som sticker upp på ett ställe också, men det är den gamla kabeln för inkommande el som bytts ut när mätarskåpet flyttades (tror jag) men lämnats kvar i backen.J Josth skrev:
De gamla kablarna är båda 5-ledare, så fg ägare har nog tänkt precis som du där. Det vore mest skönt att slippa gräva.J jonaserik skrev:Inte så gammalt, förr så lades det ner i mark blymantlad kabel EKKL och det var godkänt rak ner, men inte EKLK. Men gjordes ändå i en gråzon. Så tänk till, i med en slang gul och sedan en kabel N1XV 5X1,5 ,,2 så har du allt du behöver för uttag och tända belysning. Var inte snål på antal ledare, det kan tillkomma något mer. Tänker du på el-bil så blir det 2,5 mm2
Lite häftigt grov, men är den så att du kan använda den, så är det inget fel. kan dosas av till 1,5 mm2 och säkras med 10 amp. Annars om el-bil kommer så är den säkert för 25 amp och dosa av till 2,5 mm2 16 amp. Men helst inte dosas av i mark.T TedM skrev:
Oklart om de någonsin varit i bruk.T Thomas_Blekinge skrev:
Ena kabeln går från huset till växthuset, och där vore det bra med ett eluttag för att kunna köra elmaskiner utan att ha 50 meter förlängningssladd tvärs gräsmattan.
Andra går till garaget, som idag bara har en 3-ledarkabel som matning. Vore bra att kunna dra in den "nya" 5-ledarn istället så det finns plats för mer utebelysning och sånt i anslutning dit.
Får bli att en elektriker kollar på det nästa gång jag har någon på plats, även om det låter sannolikt att de kommer säga nej.
Blir att hitta båda ändar på kablarna och visa elektrikern vad har, så får du svar.T TedM skrev:Oklart om de någonsin varit i bruk.
Ena kabeln går från huset till växthuset, och där vore det bra med ett eluttag för att kunna köra elmaskiner utan att ha 50 meter förlängningssladd tvärs gräsmattan.
Andra går till garaget, som idag bara har en 3-ledarkabel som matning. Vore bra att kunna dra in den "nya" 5-ledarn istället så det finns plats för mer utebelysning och sånt i anslutning dit.
Får bli att en elektriker kollar på det nästa gång jag har någon på plats, även om det låter sannolikt att de kommer säga nej.
När det blir sådana längder på kabeln som är aktuella behöver man också räkna på belastning och kabeldim och ta hänsyn till hur långt man bor från transformatorn.T TedM skrev:Oklart om de någonsin varit i bruk.
Då kanske det är ett bra alternativ också. Den är iofs bara 4-ledare, men det går säkert bra ändå.J jonaserik skrev:
Ju mindre jag behöver lägga tid på att gräva och göra om saker som redan finns, desto gladare blir jag!
Den markförlagda kabeln är ca 20-25m, så inga galna längder. Men fick jag ett eluttag där den tar slut så skulle jag kunna köra elmaskin i en 10 meters radie runt den punkten.J Josth skrev:
Det är om jag skulle vilja köra elmaskin på den yttersta extrempunkten nu som det skulle gå åt 50m förlängningssladd från närmsta idag existerande utomhusuttag.
Som tur är behöver jag inte det idag. Men at kunna ha en bevattningstimer eller vattenpump i växthuset vore ju trevligt.
Du behöver inte tänka på något som belastning eller nära till transformator, den kabeln är en gammal servicekabel och har minst 6 mm2 , kanske 10 mm2. Men det vet elektrikern allt om.T TedM skrev:Den markförlagda kabeln är ca 20-25m, så inga galna längder. Men fick jag ett eluttag där den tar slut så skulle jag kunna köra elmaskin i en 10 meters radie runt den punkten.
Det är om jag skulle vilja köra elmaskin på den yttersta extrempunkten nu som det skulle gå åt 50m förlängningssladd från närmsta idag existerande utomhusuttag.
Som tur är behöver jag inte det idag. Men at kunna ha en bevattningstimer eller vattenpump i växthuset vore ju trevligt.