I ett hörn på tomten har vi väldigt fuktigt, blir lite som ett träsk vid regn. Jag har tänkt att gräva ner en dräneringsslang och ansluta till dagvattnet via vid ett stuprör. Är det en bra lösning?
Ett par till funderingar:
När man lägger ner slangen rekomenderas ett "fall" på 1cm per meter. Känns "lite" svårt att få just 1 cm, är det OK om det skulle bli exempelvis 5cm per meter?
Vad har jag i änden på dräneringsslangen där den börjar? Ska den vara helt öppen, eller ska öppningen täckas med markduk? Känns som att den snabbt skulle "slammas" igen om den var öppen, kanske?
Ett par till funderingar:
När man lägger ner slangen rekomenderas ett "fall" på 1cm per meter. Känns "lite" svårt att få just 1 cm, är det OK om det skulle bli exempelvis 5cm per meter?
Vad har jag i änden på dräneringsslangen där den börjar? Ska den vara helt öppen, eller ska öppningen täckas med markduk? Känns som att den snabbt skulle "slammas" igen om den var öppen, kanske?
egentligen får man inte koppla drän direkt till dagvattensystem tror jag och det kan ju lätt slamma igen. du skall egentligen ha en brunn någon meter från stuprännan med tät botten, där du leder in dränslang. sedan har du tät vanig 110ledning ca 5 cm lägre höjd till inkoppling på dagvatten. obs brunnen bör vara lägre så du får ett fång där slamm samlas så detinte når dagvattensystemet. allt beror ju på vilken omfattning det är på vattenproblemen. bara slangen i sig torkar ju upp. fallet är inte på mm, helst bara ett jämnt fall, och inte bakfall nånstans o svackor. våg kan tom vara okej om man e nogrann. ju mer fall du har deso längre måste du gräva i slutändan. jag skulle nog linga in hela slangens utsida med fiberduk, inkl bortre ända...
Jag hade gjort ett spolstick och satt en vinkel och ett PVC rör som leds upp ovan mark vid slangens början för att kunna spola mot brunnen. Avsluta med en dexel.
Lägg grus eller geotextil runt slangen för att unvika slammning. (Lägger man grus är det lättare att bereda fall)
Mvh,
Lägg grus eller geotextil runt slangen för att unvika slammning. (Lägger man grus är det lättare att bereda fall)
Mvh,
Tack för responsen! Låter vist med ett spolrör i början på röret, men vad är en dexel?
Tänkte göra så här:
- Gräva.
- I med markduk på botten av diket.
- Makadam/grus så att "rätt" fall på röret uppnås.
- Dräneringsslang, inklädd i markduk(?).
- Makadam/singel upp till ~1 dm under marknivå.
- Markduk.
- Matjord.
Låter det vettigt? Det jag är fundersam till är att klä in dräneringsslangen med duk, Kommer inte den att sättas igen av grus och annat nere i backen?
Tänkte göra så här:
- Gräva.
- I med markduk på botten av diket.
- Makadam/grus så att "rätt" fall på röret uppnås.
- Dräneringsslang, inklädd i markduk(?).
- Makadam/singel upp till ~1 dm under marknivå.
- Markduk.
- Matjord.
Låter det vettigt? Det jag är fundersam till är att klä in dräneringsslangen med duk, Kommer inte den att sättas igen av grus och annat nere i backen?
Redigerat:
Hej,
Så här ser en dexel ut (hoppas jag stavar det rätt). Denna är för en brunn men de finns i alla storlekar!
Jag hade struntat i den övre separationsduken och endast lagt runt slangen (eller varför inte lägga rör, lättare men ngt dyrare...) och därefter lagt 100 mm dräneringsgrus ovan (och givetvis i botten också) för att sedan återfylla med jord / lera.
Mvh
Så här ser en dexel ut (hoppas jag stavar det rätt). Denna är för en brunn men de finns i alla storlekar!
Jag hade struntat i den övre separationsduken och endast lagt runt slangen (eller varför inte lägga rör, lättare men ngt dyrare...) och därefter lagt 100 mm dräneringsgrus ovan (och givetvis i botten också) för att sedan återfylla med jord / lera.
Mvh
Hur är det med att klä in dräneringsröret i duk, vara eller inte? Jag har läst om båda varianterna här på forumet. En del förordar det, andra avfärdar det och säger att duken slammar igen och dräneringen blir förstörd. Åsikter?
alltså driver man igenslamninsproblem till sin spets så är ju duk värdelös på de flesta ställen. personligen tror jag på den svarta och den "mjuka vita". sen beror det ju på massorna runt om. jag gjorde så att jag la dubbla rör på känsliga ställen när jag dränerade. tror på lite bonnförnuft , hur stora vattenmängder det rör sej om, o framförallt massorna runt om och kanske inte linda 18 varv runt..
Klicka här för att svara

