C cpalm skrev:
Känns å andra sidan bedrövligt om man inte lyckas få till förvaltningen av en enkel avloppsanläggning med fyra delägarfastigheter utan en formell förening... Det blir trots allt en hög overhead med alla formaliteter.
Njaee, egentligen behövs bara ett årsmöte på 15 min om året. Ingen bokföring eller redovisningsplikt förutom internt. Vad skulle overheaden vara? Bullar till fikat?

I gengäld kan man ställa det mot dagen då en pump eller viktig utrustning havererar som involverar större belopp och ett hushåll vägrar betala, övriga hushåll måste då bekosta själva och de har ingen rätt att stänga av för den som inte deltar.

C
Kvackatore Kvackatore skrev:
Vad skulle overheaden vara? Bullar till fikat?
Allting är ju relativt, men du måste ju välja en styrelse, upprätta en budget, hålla reda på föreningens pengar och hålla ett protokollfört årsmöte. För en j-vla markbädd för 4 hushåll 😂

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
M MICA66 skrev:
Vilken tur att man kan tycka olika. Att anse att 15 minuter upp till 2 timmar (om man har otur och ngn av pumparna behöver rengöras) per år är alldeles för mycket tid att lägga på något så väsentligt som att ha ett fungerande avlopp när man utan problem kan lägga upp till 60 minuter per vecka på att klippa gräset för att ha en fin gräsmatta. Fast det kanske är viktigare att ha en fin gräsmatta än att kunna använda toaletterna, vi har lite olika prioriteringar…
Sicket stolleri att kolla pump så ofta. Det är ett helvete når pedantiska tjänstemän är med i någon typ av förening. Pillar du med plasthandskar och tandborste?

• Gilla
varpan1 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Allting är ju relativt, men du måste ju välja en styrelse, upprätta en budget, hålla reda på föreningens pengar och hålla ett protokollfört årsmöte. För en j-vla markbädd för 4 hushåll 😂
Med få fastigheter blir det dessutom en hög kostnad per fastighet att registrera en samfällighet. Pengar som kan användas betydligt bättre

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Fast en avloppsanläggning är väl förvisso i allra högsta grad av väsentlig betydelse för fastigheten.
Så om man nu bestämt sig för att anlägga en sådan anläggning gemensamt är det väl högst rimligt att den inrättas som GA. Det är ju inte Lantmäteriets fel att fastighetsägarna fattat ett sådant beslut.
Det är väl oftast en exploatör som säljer sig fri från eländet som fattar dessa beslut. Inte de som sedan äger och bor på fastigheterna. Men visst har du rätt i att Lantmäteriet inte gör något formellt fel, det är mer lagstiftaren som skulle ställt samma krav som för servitut för att få inrätta en gemensamhetsanläggning tänker jag. Då skulle de inte slentrianinrättas för olika ändamål.

C cpalm skrev:
Dessutom håller jag inte med om att det är ett hopplöst upplägg. De flesta lyckas nog alldeles utmärkt med att förvalta sin GA, efter de mer eller mindre pragmatiska principer du listade upp tidigare.
Det är ju en empirisk fråga hur väl små samfällighetsföreningar lyckas "alldeles utmärkt" eller inte. Jag har inga siffror men de jag har stött på fungerar så där snarare än alldeles utmärkt.

B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju en empirisk fråga hur väl små samfällighetsföreningar lyckas "alldeles utmärkt" eller inte. Jag har inga siffror men de jag har stött på fungerar så där snarare än alldeles utmärkt.
Är väl kanske lite så att de där lyckosamma samfällighetsföreningar där allt bara funkar kanske inte syns så mycket?

Har själv positiva erfarenheter av GA med avlopp.

Men vägar i GA däremot, nä där verkar det omöjligt att få alla nöjda...

Claes Sörmland
B BSOD skrev:
Är väl kanske lite så att de där lyckosamma samfällighetsföreningar där allt bara funkar kanske inte syns så mycket?
Jag tänkte mer på små delägarförvaltade GA. Det vanliga är nog att fastighetsägarna inte riktigt vet vad en GA är och att man låter dem förfalla utan plan. När det sen går sönder så repareras de ad hoc av den som drabbas mest. Fortfarande utan att någon förstår vad en GA är. De blir i praktiken mer som ett gemensamt servitut med för fastighetsägarna oklart ägande av t ex anläggningen.

Större GA som förvaltas av samfällighetsförening har nog större chanser att uppfylla i alla fall minimikraven på förvaltning.

B BSOD skrev:
Har själv positiva erfarenheter av GA med avlopp.
Men du är ju enormt kunnig om detta. Längst ut på normalfördelningskurvan.
B BSOD skrev:
Men vägar i GA däremot, nä där verkar det omöjligt att få alla nöjda...
Det finns nog en anledning till att vi har haft så enormt mycket lagstiftning kring vägar och enskilda vägar... Män och fordon heter den anledningen tänker jag. Denna manliga kultur var liksom där redan på häst- och vagntiden.

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl oftast en exploatör som säljer sig fri från eländet som fattar dessa beslut.
Så är det säkert, även om de liknande GA jag själv är direkt bekant med har uppstått antingen pga avstyckning eller genom fastighetsägarnas egna beslut att inrätta en gemensam anläggning. Sen vad beträffar just avloppsanläggningar får jag också för mig att vissa kommuner uppmuntrar till detta.

Men nog uppfyller väl en avloppsanläggning även "servitutshöjd" om man skulle vilja lösa det på det sättet?
Det ger ju dock inte riktigt den formella grunden för gemensam förvaltning.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Så är det säkert, även om de liknande GA jag själv är direkt bekant med har uppstått antingen pga avstyckning eller genom fastighetsägarnas egna beslut att inrätta en gemensam anläggning. Sen vad beträffar just avloppsanläggningar får jag också för mig att vissa kommuner uppmuntrar till detta.
Jag har uppfattat att myndigheter som t ex Naturvårdsverket eller HaV har uppmuntrat till delade enskilda avlopp. Jag har aldrig riktigt förstått grunden för detta, om det bara handlar om att myndighetsmedarbetarna har kollektivistiska politiska värderingar eller om det ligger något annat bakom. Vad gäller t ex vägar har det ju varit uttalat från lagstiftaren under lång tid att den har önskat "ordnad förvaltning" av landet enskilda vägar och alltså har uppmuntrat lösningen med GA. Kanske finns det något liknande tankesätt kring små avloppsanläggningar?

C cpalm skrev:
Men nog uppfyller väl en avloppsanläggning även "servitutshöjd" om man skulle vilja lösa det på det sättet?
Bara om det inte går att lösa på den egna fastigheten. Gemensamhetsanläggning är ju lite friare att inrätta på det sättet.

C cpalm skrev:
Det ger ju dock inte riktigt den formella grunden för gemensam förvaltning.
Gemensamma avtalsservitut är ju den civilrättsliga vägen för gemensam förvaltning t ex av en delad avloppsreningsanläggning. Man kan ju t o m förvalta sådana via en samfällighetsförening enligt samfällighetslagen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
sysmali
När jag läser tråden tänker jag:

"är det bara jag och TS som är normala i hela världen".

Det jag menar är; ovasett hur svårt eller enket det är att kika till anläggningen så har ju 4 hushåll förbundit sig att utföra sysslan. Sen om det tar 5 minuter eller 2 timmar per år spelar ingen roll.

Kanske har ni alla i tråden rätt, låt det trilskande hushållet slippa.

Själv skulle jag ha oerhört svårt att inte ära överenskommelsen. Skulle jag tycka att det är en idotisk överenskommelse skulle jag ifrågasätta uppdraget alternativt köpa mig ur situationen.

Claes Sörmland
Finns det en överenskommelse med den trilskande grannen? Varför trilskas grannen i så fall? Det pekar ju på att det inte finns en överenskommelse med TS.

Sen kan man ju tycka att den trilskande grannen borde komma överens med TS om detta. Jag tycker t ex det låter väldigt vettigt. Men så är jag ju heller inte den trilskande grannen.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
C
sysmali sysmali skrev:
Själv skulle jag ha oerhört svårt att inte ära överenskommelsen.
Själv får jag magkänslan att det ligger till så att alla fyra är fullt medvetna om att det är deras gemensamma ansvar att sköta anläggningen. Sedan har en av de fyra iklätt sig rollen som ordningsman och utarbetat detaljerade instruktioner för skötseln enligt konstens alla regler och rekommendationer, med tillhörande checklista och arbetsfördelning enligt schema. Varvid en av de övriga delägarna känner sig mästrad, vilket slutar med "fine - då kan ni göra det själva då".

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
sysmali
C cpalm skrev:
Själv får jag magkänslan att det ligger till så att alla fyra är fullt medvetna om att det är deras gemensamma ansvar att sköta anläggningen. Sedan har en av de fyra iklätt sig rollen som ordningsman och utarbetat detaljerade instruktioner för skötseln enligt konstens alla regler och rekommendationer, med tillhörande checklista och arbetsfördelning enligt schema. Varvid en av de övriga delägarna känner sig mästrad, vilket slutar med "fine - då kan ni göra det själva då".
Ja, så kan det förvisso ligga till.

Kan @MICA66 förklara bakgrunden till "styrdokumentet"?

Hur och vem har arbetat fram det? Gick alla hushåll med på innehållet? Har något av hushållen bytt ägare sedan dokumentet upprättades?

Och framför allt, vilka skäl anger grannen till att inte vilja hjälpa till?

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
När jag läser tråden tänker jag:

"är det bara jag och TS som är normala i hela världen".

Det jag menar är; ovasett hur svårt eller enket det är att kika till anläggningen så har ju 4 hushåll förbundit sig att utföra sysslan. Sen om det tar 5 minuter eller 2 timmar per år spelar ingen roll.

Kanske har ni alla i tråden rätt, låt det trilskande hushållet slippa.

Själv skulle jag ha oerhört svårt att inte ära överenskommelsen. Skulle jag tycka att det är en idotisk överenskommelse skulle jag ifrågasätta uppdraget alternativt köpa mig ur situationen.
När man själv uttalar sig om sin egen normalitet och finner sig själv normal. är man normal då?

sysmali sysmali skrev:
Ja, så kan det förvisso ligga till.

Kan @MICA66 förklara bakgrunden till "styrdokumentet"?

Hur och vem har arbetat fram det? Gick alla hushåll med på innehållet? Har något av hushållen bytt ägare sedan dokumentet upprättades?

Och framför allt, vilka skäl anger grannen till att inte vilja hjälpa till?
Kanske grannen sade att nej jag tycker det där är onödigt men kör på ni om ni vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.