M MICA66 skrev:
Ett hushåll per månad, inte fyra hushåll per månad, själva kontrollen tar ca 5 min om det finns behov av att rengöra ngn av pumparna så kan det ta längre tid eftersom det inte finns vatten nere vid brunnen. Pumparna kanske behöver sköljas/rengöras av 1-2 gånger per år. Varje hushåll (4 st) behöver då göra 3 kontroller per år (12 månader), behöver man inte rengöra ngn pump på någon av ”sina” tre månader så är det ca 15-30 minuter per år man behöver lägga, har man otur och behov av rengöring behövs så pratar vi 1,5-2 timmar per år. För min del så tycker jag att det inte är orimligt för att säkerställa driften och funktionen.
För min del hade jag tyckt att det är orimligt. Man kan ha väldigt olika uppfattning om vad som är rimligt, tex beroende på hur intressant man tycker det är med brunnar, avlopp och fastighetsrelaterad teknik. Jag vågar sticka ut hakan och säga att de allra flesta husägare i detta land inte lägger i närheten av så mycket tid på avlopp som du och dina grannar gör. Skulle man alltså jämföra sig med majoriteten husägare kan man säkert bli lite irriterad på detta påtvingade avloppsarbete som verkar betraktas som en samhällsnorm av dig ts. Jag hade också velat dra mig ur, och tyckt att man kan agera endast vid problem, eller att om någon är extra driven och intresserad av frågan och vill ägna tid kring avlopp så kan denne inspektera och städa pumpen någon gång per år. Hellre hade jag dock anlitat nåt företag som håller på med avlopp som kan komma och städa pumpen någon gång per år ifall det är viktigt.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
För min del hade jag tyckt att det är orimligt. Man kan ha väldigt olika uppfattning om vad som är rimligt, tex beroende på hur intressant man tycker det är med brunnar, avlopp och fastighetsrelaterad teknik. Jag vågar sticka ut hakan och säga att de allra flesta husägare i detta land inte lägger i närheten av så mycket tid på avlopp som du och dina grannar gör. Skulle man alltså jämföra sig med majoriteten husägare kan man säkert bli lite irriterad på detta påtvingade avloppsarbete som verkar betraktas som en samhällsnorm av dig ts. Jag hade också velat dra mig ur, och tyckt att man kan agera endast vid problem, eller att om någon är extra driven och intresserad av frågan och vill ägna tid kring avlopp så kan denne inspektera och städa pumpen någon gång per år. Hellre hade jag dock anlitat nåt företag som håller på med avlopp som kan komma och städa pumpen någon gång per år ifall det är viktigt.
Vilken tur att man kan tycka olika. Att anse att 15 minuter upp till 2 timmar (om man har otur och ngn av pumparna behöver rengöras) per år är alldeles för mycket tid att lägga på något så väsentligt som att ha ett fungerande avlopp när man utan problem kan lägga upp till 60 minuter per vecka på att klippa gräset för att ha en fin gräsmatta. Fast det kanske är viktigare att ha en fin gräsmatta än att kunna använda toaletterna, vi har lite olika prioriteringar…

• Gilla
Warleod och 3 till
  • Laddar…
C
M MICA66 skrev:
Vilken tur att man kan tycka olika.
Problemet ni har är ju just att alla delägare uppenbarligen inte har samma åsikt om hur förvaltningen skall gå till rent praktiskt. Som @Claes Sörmland skriver, det måste råda enighet kring förvaltningen och gör det inte det så finns egentligen inget annat alternativ än att skapa enighet.

• Gilla
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
M MICA66 skrev:
Vilken tur att man kan tycka olika. Att anse att 15 minuter upp till 2 timmar (om man har otur och ngn av pumparna behöver rengöras) per år är alldeles för mycket tid att lägga på något så väsentligt som att ha ett fungerande avlopp när man utan problem kan lägga upp till 60 minuter per vecka på att klippa gräset för att ha en fin gräsmatta. Fast det kanske är viktigare att ha en fin gräsmatta än att kunna använda toaletterna, vi har lite olika prioriteringar…
Själv lägger jag exakt noll minuter på att ha ett avlopp, men det fungerar märkligt nog ändå.
Gräsklippning verkar nästan de flesta slippa numera då robotgräsklippare blivit populära, kanske är din granne en person som gillar robotgräsklippare och att slippa avloppsarbete?
Själv tycker jag inte heller att jag ska behöva lägga tid på att klippa gräs, tokigt va? Men min fru gör det gärna ett par gånger i månaden. Man är ju olika.

• Gilla
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror man får förhålla sig till att olika människor har olika grad av behov av ordning och rättvisa. Vissa som TS, gillar lösningar med styrdokument och andra kanske bara ser det som i det närmaste översitteri.

Lösningen är normalt:

1. Sänk ambitionsnivån att kontrollera din omgivningen som inte vill följa dig. I detta fall sänk tillsynen av pumpen och dess rengöringsfrekvens.

2. Gör det jobb som du bedömer är tekniskt absolut nödvändigt för din egen komfort även åt andra, d v s kanske låta de mest engagerade boende i de fyra hushållen kolla till pumpen, det är ju ändå så lite arbete.

3. Bygg en organisation som tar hand om det tråkiga arbetet även om det kostar d v s ta in entreprenör när pumpen behöver underhåll även om det är enkla saker som du tycker vem som helst kan göra.

Så här rattas varenda bostadsrättsförening och samfällighetsförening i landet. Den som innerligt hatar freeridergrannar och känner att rättvisekänslorna kokar efter att ha läst mina punkter. Lugn, världen är aldrig, har aldrig och kommer aldrig att vara rättvis på det där sättet som dina känslor kräver. Man får tygla dem när de möter verkligheten.

• Gilla
  • Älska
Jenpet och 33 till
  • Laddar…
Jag hade löst "problemområden" med automatik.
Ett filter innan pumpen så kan "pumpen" själv varna om det skulle bli stopp, sen kan man ha roterande tjänstgöring om det händer något
.. eller köra med en lista...

Hushåll 1 och 2 har åtgärdat.
Nästa gång det händer något så är det hushåll 3 tur.... Och nästa gång 4...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Låter som att ni lägger fler arbetstimmar per år på ert avlopp än vad gubbarna här gör på det kommunala reningsverket…

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
75% delaktighet i drift och skötsel av gemensam fövaltad egendom är avsevärt bättre än de flesta föreningar uppnår. Hur många föreningar uppnår den delaktigheten på en städdag i en vägförening t.ex.?

Ni får nog acceptera att det alltid finns grannar som inte vill bidra. Många accepterar konstigt nog att betala sig ur framför att lägga ideel tid, så idén om att ta in en entreprenör utifrån för serviceunderhåll någon gång per år är inte dum.

Sen tycker jag personligen att ni skall bilda en samfällighetsförening, har ni inte det så har ni inga juridiska verktyg att ta till om någon fastighet inte vill göra rätt för sig. Fram till dess är det polsk riksdag, d.v.s. varje fastighet har vetorätt i alla frågor. Det är först när en samfällighetsförening är registrerad som majoriteten kan genomdriva beslut.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M MICA66 skrev:
Pumparna kanske behöver sköljas/rengöras av 1-2 gånger per år.
Låter som att det är något fel på anläggningen. Beroende på hur gammal den är så kanske det är möjligt att få firman som gjort den att åtgärda. Det kan inte anses normalt att man ska behöva hålla på och rengöra pumparna 1-2 gånger om året. Lös det problemet först. Själv skulle jag tröttna rätt fort ifall jag var tvungen att hålla på att rengöra pumpar så ofta.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M MICA66 skrev:
vid behov rengöring av pumparna, inte speciellt betungande utan tar kanske 1-2 timmar per hushåll och månad.
M MICA66 skrev:
Vilken tur att man kan tycka olika. Att anse att 15 minuter upp till 2 timmar (om man har otur och ngn av pumparna behöver rengöras) per år
Först är det 1-2 timmar i månaden, och sen blir det 15min - 2 timmar om året, liten skillnad...

Kanske läge att se över era regler. en tanke skulle kunna vara att ni har ansvar för att syna anläggningen i 1 - 6 månader var (beror på vad ni kommer överens om), och om det är något problem som behöver åtgärdas så hjälps ni åt med det jobbet alla, eller delar på kostnaden för att åtgärda, eller någon annan rättvis lösning som ni kommer överens om.

Sen får ni försöka komma överens om när pump skall rengöras, så inte en av er vill vänta till den är 100% igentäpt, medans någon annan vill ha fullständig rengörning när pumpen är 5% igentäpt.....

Själv så kollar jag min infiltration en eller två gånger om året, och trekammarbrunnen brukar jag kolla när jag får meddelande om tömning, 1 gång om året.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
Kvackatore Kvackatore skrev:
Sen tycker jag personligen att ni skall bilda en samfällighetsförening, har ni inte det så har ni inga juridiska verktyg att ta till om någon fastighet inte vill göra rätt för sig.
Känns å andra sidan bedrövligt om man inte lyckas få till förvaltningen av en enkel avloppsanläggning med fyra delägarfastigheter utan en formell förening... Det blir trots allt en hög overhead med alla formaliteter.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bara iden att få fyra hushåll att gemensamt anlägga ett avlopp är väl nästan dömt att misslyckas i längden. Nu gissar jag att detta inte är något husägarna hittat på. Antar att någon byggt fyra hus för att sälja dessa och gjort en för byggaren billig/smidig avloppslösning.

• Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Bara iden att få fyra hushåll att gemensamt anlägga ett avlopp är väl nästan dömt att misslyckas i längden. Nu gissar jag att detta inte är något husägarna hittat på. Antar att någon byggt fyra hus för att sälja dessa och gjort en för byggaren billig/smidig avloppslösning.
Ja sådana här små samfälligheter är ett elände. Egentligen förstår jag inte att Lantmäteriet inrättar dem, borde falla på 5 och 6 §§ anläggningslagen. Det kan knappast vara av "väsentlig betydelse att ha del i anläggningen" eller att "fördelarna av ekonomisk eller annan art av anläggningen överväger de kostnader och olägenheter som anläggningen medför."

Det är ju en annan sak med t ex utfartsväg, man kan ju inte anlägga en väg per fastighet som man kan med enskilda avlopp.

• Gilla
LVL och 1 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Först är det 1-2 timmar i månaden, och sen blir det 15min - 2 timmar om året, liten skillnad...
Jag tycker att det är en enorm skillnad, de flesta enskilda avlopp kräver väl 1-15min insats om året beroende på om man måste skotta fram dem/ röja näslor/ slå gräs eller om det räcker att bara kolla det vilket slamtömmaren sannolikt gör i samband med tömning..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen förstår jag inte att Lantmäteriet inrättar dem, borde falla på 5 och 6 §§ anläggningslagen.
Fast en avloppsanläggning är väl förvisso i allra högsta grad av väsentlig betydelse för fastigheten.
Så om man nu bestämt sig för att anlägga en sådan anläggning gemensamt är det väl högst rimligt att den inrättas som GA. Det är ju inte Lantmäteriets fel att fastighetsägarna fattat ett sådant beslut.

Dessutom håller jag inte med om att det är ett hopplöst upplägg. De flesta lyckas nog alldeles utmärkt med att förvalta sin GA, efter de mer eller mindre pragmatiska principer du listade upp tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.